Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-08, 21:07
  #14485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
2,5 år etter at det er fremlagt bevis for sykdomsforløpet - og elektronisk kvittering for at Bendiksen kjøpte salven - så sitter det altså "grobianere" å koker i hop historier om at dette ikke stemmer. Utrolig!
Er det så uendelig vanskelig å forstå at Johaug er trodd av alle rettslige instanser fordi hun ikke er tatt i noe som er usant - og alt stemmer med forklaringen ..?
"Grobianerne" har visst heller ikke fått med seg at Johaug var like suveren i sesongen 2016 og også 2015 da hun ble VM dronning og vant WC. En naturlig progresjon år for år.

Johaug är högst aktiv tävlar igen och vinner allt hon ställer upp i. Många köper inte den fantastiska salvhistorien så därför blir det mycket frågor och frustration kring att hon inte alls kritserars trots alla uppenbara frågetecken. Det får man nog leva med om man har varit dopad med anabola utan en i folks ögon trovärdig förklaring. Det hade gällt alla utövare, kazaker, svenskar, norrmän. Gott så.

Inte för att jag tycker att kvitteringen spelar någon roll i trovärdighetsfråga, men Kan du inte ta och posta länkar med trovärdiga bevis ang kvitteringen? Och då inte obekräftade uppgifter från VG.
__________________
Senast redigerad av grobiankungen 2019-03-08 kl. 21:20.
Citera
2019-03-08, 21:26
  #14486
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om det skulle vara så att denna alternativa förklaring är sanningen är det ändå förbannat illa. I så fall ljuger alltså läkaren med hela landslagsleningens goda minne enbart i syfte att nedbringa strafflängden. Skulle det vara så anser jag att straffet borde vara livstidsavstängning och Bendiksen borde i så fall få studera ett fängelse från insidan.
+1 Kan bara instämma
Citera
2019-03-08, 21:44
  #14487
Medlem
Det som jag har undrat över är när en elitskidlöpare har munsårproblem och tränar för fullt och har världens bästa serviceteam bakom sig och inte får en enkel sårsalva direkt utan måste vänta i veckor på en salva.
Då låter det som man har gjort bort sig totalt och de ljuger hur hon har egentligen fått salvan
Citera
2019-03-08, 21:52
  #14488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Johaug är högst aktiv tävlar igen och vinner allt hon ställer upp i. Många köper inte den fantastiska salvhistorien så därför blir det mycket frågor och frustration kring att hon inte alls kritserars trots alla uppenbara frågetecken. Det får man nog leva med om man har varit dopad med anabola utan en i folks ögon trovärdig förklaring. Det hade gällt alla utövare, kazaker, svenskar, norrmän. Gott så.

Inte för att jag tycker att kvitteringen spelar någon roll i trovärdighetsfråga, men Kan du inte ta och posta länkar med trovärdiga bevis ang kvitteringen? Och då inte obekräftade uppgifter från VG.

Hvilken kvittering? Den Bendiksen la frem for Antidoping Norge som stemte overens med hans og Johaugs forklaring eller kvitteringen fra tidligere?
Citera
2019-03-08, 22:00
  #14489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Hvilken kvittering? Den Bendiksen la frem for Antidoping Norge som stemte overens med hans og Johaugs forklaring eller kvitteringen fra tidligere?

Vad var det för kvittering han la fram? Har du källa och information kring denna?

Eftersom förklaringen inte går att validera i övrigt är ju dock eventuell kvittering inte så intressant. Men jag har aldrig sett någon officiell info kring denna kvittering, vad den bestod av, vilken info den innehöll
Citera
2019-03-08, 22:06
  #14490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vad var det för kvittering han la fram? Har du källa och information kring denna?

Eftersom förklaringen inte går att validera i övrigt är ju dock eventuell kvittering inte så intressant. Men jag har aldrig sett någon officiell info kring denna kvittering, vad den bestod av, vilken info den innehöll

https://www.nettavisen.no/sport/vint...423306113.html

I denne artikkelen skal det stå det meste av det du trenger å vite om dette.
Citera
2019-03-08, 22:08
  #14491
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad åsyftar du med »konstaterats«? Blir ju lite märkligt om andra än bemyndigade instanser ska kunna besluta om sådant som »konstateras«.

I den finska dokumentären "När hjältar ljuger" så slog den italienska chefsåklagaren fast att italienarna, och däribland Di Centa, var dopade.

Verkar som att uttrycket "ingen rök utan eld" passar bra även här. Är det något som historien visat oss, om och om igen, så är det att när det finns mycket rykten och historier så är det ofta något som ligger till grund för dessa. Armstrong, Italiens längdlandslag, Finlands längdlandslag, Andrus Veerpalu, Discovery Channel osv.

Men jag uppskattar att du försöker förringa mitt inlägg genom att "»«" kring ordet "konstaterats" som om det är något jag har hittat på.
Citera
2019-03-08, 22:09
  #14492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
https://www.nettavisen.no/sport/vint...423306113.html

I denne artikkelen skal det stå det meste av det du trenger å vite om dette.

Og her er kvitteringen:

https://www.tv2.no/v/1075385/
Citera
2019-03-08, 22:20
  #14493
Medlem
Här är bilden på de två salvorna.
Keratoplastica har används i 1 och en halv dag
Trofodermin i 11 dagar.
https://www.smp.no/100Sport/langrenn...L-226673b.html
Citera
2019-03-08, 22:29
  #14494
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Jag har följt den här tråden till och från under några år. Vet inte om den här frågan har diskuterats tidigare i tråden.

Bendiksen hade ju när han anställdes av norska skidförbundet en bakgrund från läkemedelsindustrin, dels från Pfizer, dels från Nycomed. Relativt långa anställningar så han måste ju rimligtvis betraktats som läkemedelsexpert när han anställdes.

Varför väljer det norska skidförbundet att anställa en läkemedelsexpert? Den svenska landslagsläkaren hade en bakgrund som allmänläkare på en vårdcentral. Är inte det en mer lämplig bakgrund?

Svaret är enkelt. Det är skidåkarledarna som bestämmer, och de har lätt att finna mygelläkare.

De läkare som intresserar sig är nationalister som inte skyr någa medel för att säkra vinster för sitt eget land. Utifrån den utgångspunkten fattar de sedan beslut om vad som är dopning, och vad som inte är det.

Vad som behövs är fristående organisationer utan tidigare kontakter med skidåkning.
Citera
2019-03-08, 22:29
  #14495
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Här är bilden på de två salvorna.
Keratoplastica har används i 1 och en halv dag
Trofodermin i 11 dagar.
https://www.smp.no/100Sport/langrenn...L-226673b.html

11 dagars bevisad dopning. Vad mer döljer norrbaggarna?
Citera
2019-03-08, 22:40
  #14496
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Om du förutsätter att siffrorna som artikelförfattarna fått ta del av är korrekta så måste du rimligtvis dra samma slutsats om Norge. Att det aldrig har funnits någon dopingkultur i Norge. Varför ska jag tro att författarna har fått cherry picked data från Norge men korrekt data från Sverige? Vi har alltså läckta blodvärden från en VC-tävling på 90-talet och från den enda läckan vet vi att två svenskar hade högre Hb-värde än peak-värdet som anges i artikeln för den säsongen.

Jag kan inte säga huruvida datan är korrekt eller inte, det säger sig själv. Skulle datan vara korrekt så indikerar den på att det inte funnits någon dopningskultur i Sveriges landslag under 90-talet. Sveriges resultat under denna tidsperiod indikerar också att det inte fanns någon utbredd dopningskultur. Sverige gick från att ha dominerat längdskidåkningen under 80-talet till att likna en blåbärsnation under 90-talet. Efter att Gunde lade av tog Sverige vadå, två medaljer under 90-talet? Och givetvis är inte avsaknaden av resultat en garant för att svenskarna skulle ha varit rena, men nog är det lite märkligt. Jag tror till och med Mogren har pratat om hur snabbt saker och ting förändrades under 90-talet och åkare som han tidigare lätt slagit nu åkte ifrån honom utan problem.

I den finska dokumentären "När hjältar ljuger" hävdar den norske idrottsläkaren Helge Oftebro att det var vanligt med dopning inom norsk längdskidåkning och att omklädningsrummen såg ut som "krigssjukhus med bloddrypande nålar". Han menar också att han har behandlat många idrottare som insjuknat från komplikationer med dopning. Ytterligare ett vittne anklagar både Norge och Sverige för dopning men vågar inte säga mer så det är svårt att avgöra tyngden i det påståendet.

Vidare finns det historier om hur blodplasmaexpander ska försvunnit från Norska sjukhus inför OS i Lillehammer. Och det är möjligt att detta endast är historier, osanna rykten som har återberättats genom åren. Men som vi sett brukar det inte vara någon rök utan eld. Och i Sverige finns det knappt någon rök, förutom 2 prover från 1997. Visst är det möjligt att Sverige bedrev ett fullgot dopningsprogram under 90-talet, men då skulle det i så fall ha varit en av de sämsta programmen i mannaminne och det borde ha cirkulerat flera historier om detta.

Det är också suspekt att Norge dominerade under en period som vi idag vet var den värsta vi någonsin sett ur dopningsperspektivet. Och nog för att stenslipning är effektivt och att Norge möjligen var först, men jag vet inte om jag köper att det är den enda förklaringen till deras framgångar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback