Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-09-05, 23:18
  #1
Medlem
funkstars avatar
någon här som ska skriva för i år? förra årets gick åt skogen... ska fanimej skriva bättre nu... nån som tipsar på hur man kan bättra sig?
Citera
2003-09-05, 23:35
  #2
Medlem
Din Morsas avatar
Tja, du kan ju alltid försöka bli smart jävvligt fort

På kort sikt är det nog inte mycket annat att göra än att komma dit pigg och utvilad. Lösa DN's söndagskryss kanske kan putsa upp ordförrådet lite. Läsa lite engelska texter för läsförståelsen och sånt går ju också bra.
Citera
2003-09-06, 01:10
  #3
Medlem
Om du har ont om tid föreslår jag att du går igenom gamla tester ganska noggrannt så att du ser hur de är upplagda och ser systematiken. Sedan sätter du dig ner med en timer och kollar hur snabbt du kan lösa uppgifterna. Då lär du dig att disponera din tid och vara rationell. Gör det gärna så att du får lite distans till det hela så att du på så sätt ökar dina chanser till ett bättre resultat rent taktiskt.

-Laura
Citera
2003-09-06, 12:35
  #4
Medlem
du kan ju alltid damma av dom gammla matte bökerna och läsa dom igen,
det är inte så svårt om man förbereder sig, att pimpla bira gör ju inte att man får ett bättre resultat
Citera
2003-09-06, 20:11
  #5
Medlem
assmans avatar
-sup inte dan innan.

-om du har problem att hinna med, ta med dig en klocka, gärna med nedräkningsfunktion så du exakt kan se hur lång tid du har kvar, och utifrån det minska stressen och prioritera.
Citera
2003-09-06, 21:46
  #6
Medlem
enverhoxha99s avatar
Har testat det där en gång, högskoleprovet alltså. Fick alla rätt i läsförståelsedelen och ords betydelse (tror det var så det hette iaf) sedan var det matte, då la jag ner:-)....tycker inte om siffrar, bara bokstavar:P
Citera
2003-09-06, 22:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Har testat det där en gång, högskoleprovet alltså. Fick alla rätt i läsförståelsedelen och ords betydelse (tror det var så det hette iaf) sedan var det matte, då la jag ner:-)....tycker inte om siffrar, bara bokstavar:P

mmmm Jag håller med dig. Jag gillar inte heller siffror och även om jag tycker att det är bra att provet finns så ställer jag mig tveksam till att det skall mäta någon sorts 'intelligens' eller 'standard kunskap'. Jag känner många som är både långt mer vältubildade och skärpta än sina 'resultat' samt en hel del som fått bra på högskoleprovet, men där man verkligen kan ifrågasätta om de ha samma kompetens som de som det gick sämre för. Ett test kan inte kompensera för den samlade bild som betyg under utbildning ger, men det är ett bra komplement.

-Laura
Citera
2003-09-06, 22:19
  #8
Banned
nuxvomicas avatar
Så här gör jag:

Jag använder en överstrykningspenna på alla lästester och markerar nyckelorden i såväl texten som frågorna. Jag "skummar igenom" allt en gång så att jag har en översikt. På NOG och DTK gäller det att se vad som är helt orimligt och därmed kan avfärdas. Lös först det som är självklart, gå sedan tillbaka och lös det som är svårt. Det du inte kan, chansa, då det alltid ger möjlighet till rätt vs att inte skriva ngt alls! Detta ger inte 1.9 men hjälper ngt. Träna på gamla prov är också bra, även om jag inte gjorde det själv inför provet i våras! Lycka till!
Citera
2003-09-06, 22:21
  #9
Banned
nuxvomicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laura
mmmm Jag håller med dig. Jag gillar inte heller siffror och även om jag tycker att det är bra att provet finns så ställer jag mig tveksam till att det skall mäta någon sorts 'intelligens' eller 'standard kunskap'. Jag känner många som är både långt mer vältubildade och skärpta än sina 'resultat' samt en hel del som fått bra på högskoleprovet, men där man verkligen kan ifrågasätta om de ha samma kompetens som de som det gick sämre för. Ett test kan inte kompensera för den samlade bild som betyg under utbildning ger, men det är ett bra komplement.

-Laura
Håller inte med. Felet med samhället är bla just att man kan jobba sig till en utbildning, där en skarp hjärna från början borde vara utslagsgivande.
Citera
2003-09-06, 22:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Håller inte med. Felet med samhället är bla just att man kan jobba sig till en utbildning, där en skarp hjärna från början borde vara utslagsgivande.

Utbildning = gedigen grund, inget annat. Skarp hjärna är något annat, det kan man ändå.

-Laura
Citera
2003-09-06, 23:35
  #11
Banned
nuxvomicas avatar
Du fattar inte

Citat:
Ursprungligen postat av Laura
Utbildning = gedigen grund, inget annat. Skarp hjärna är något annat, det kan man ändå.

-Laura
Skarp hjärna=ingen av idioterna i riksdag, regering och EU-parlament, med ngt undantag, skulle sitta där de sitter. Killar som jag el ännu smartare=bättre skulle sitta där istället. :mad: :mad: :mad: Läs Platons Staten!
Citera
2003-09-07, 00:05
  #12
Medlem
Azraels avatar
En del människor lever i villfarelsen att det skulle finnas något samband mellan IQ och utbildning vilket givetvis är rent nonsen. Egentligen är det ganska få utbildningar som sätter intellektet på prov.
Högskoleprovet är ju ett utmärkt sätt för oss som är för lata att slicka röv i gymnasiet att kunna glida in på vilken utbildning som helst.
Det är lika kul varje gång någon som gick ut gymnasiet med 4,5 i snitt skriver 0,3 på högskoleprovet.
Vilken medelmåtta som helst kan plugga sig till ett bra betyg i skolan men högskoleprovet avslöjar vad som verkligen fastnat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback