2010-05-13, 15:11
Medlem
Sliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Har postat i den andra söka spel tråden men postar i Retro också.

Jag söker ett spel som jag lirade för jätte länge sen när jag var liten. I spelet var man en karaktär som gick runt i en labyrint (3D) och för att komma vidare var man tvungen att gå in i olika rum för att lösa uppgifter. Det var inget våldspel utan bara äventyr och Quis. Spelet fanns på PC (DOS)
Mycket av inredningen i rummen var Da Vincis målningar och verk.. Miljön var liksom tegelväggar genom hela spelet. Har sökt som en galning men inte hittat något. Det är ej Safecracker.. Spelet är några år äldre.

finns det någon databas för Alla släppta DOSspel genom tiden? som det finns för Commodore 64.

Vet inte om alla spel är med, men wikipedia har en lång lista: http://en.wikipedia.org/wiki/Index_of_MS-DOS_games
Citera
2010-05-13, 23:00
Medlem
Threedots-deads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Har postat i den andra söka spel tråden men postar i Retro också.

Jag söker ett spel som jag lirade för jätte länge sen när jag var liten. I spelet var man en karaktär som gick runt i en labyrint (3D) och för att komma vidare var man tvungen att gå in i olika rum för att lösa uppgifter. Det var inget våldspel utan bara äventyr och Quis. Spelet fanns på PC (DOS)
Mycket av inredningen i rummen var Da Vincis målningar och verk.. Miljön var liksom tegelväggar genom hela spelet. Har sökt som en galning men inte hittat något. Det är ej Safecracker.. Spelet är några år äldre.

finns det någon databas för Alla släppta DOSspel genom tiden? som det finns för Commodore 64.
Mobygames har nästintill alla spel katalogiserade och en ganska bra sökfunktion. Här har jag sökt på DOS-spel i kategorin "Puzzle solving" åt dig. http://www.mobygames.com/browse/games/dos/x,30/offset,175/so,1a/list-games/
Bara att börja gräva
Citera
2010-05-18, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Hmm, jag minns en viss bosssekvens ett gammalt pcspel (ca 97-99). Man är en tjej med morotsfärgat hår(?), och man möter en gammal kinesgubbe (kameravinkeln påminner om den i t.ex. Tomb raider, spelet påminner hyfast mycket om tomb raider faktiskt). Minns att jag och min styvfar spelade spelet och just den bosssekvensen massvis med gånger, men lyckades inte döda bossen. Man hade även en inventory, där man kunde ha t.ex. äpplen och liknande. Bossfighten pågick inomhus, t.ex. i en grotta eller någonting sådant.

Minns även att styvfadern sa någonting om att det var fel på spelet, och att man inte kunde döda bossen

Tack på förhand!
Jag kommer ihåg tjejen med det morotsfärgade håret som bara den, har svårt som fan att placera namnet bara. Återkommer....
Citera
2010-05-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Jag kommer ihåg tjejen med det morotsfärgade håret som bara den, har svårt som fan att placera namnet bara. Återkommer....
Pandemonium!

edit: nej det var fel, pandemonium var tydligen en plattformare...
Senast redigerad av Intergalactic 2010-05-18 kl. 09:46.
Citera
2010-05-18, 12:52
Medlem
leathur_ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Söker ett NES-spel från mitten/slutet på 80-talet. Det var ett sidescroller och jag kommer inte ihåg särskilt mycket av det. Det jag dock minns, var att all musik i spelet bestod av kända klassiska stycken, som till exempel In the hall of the mountain king av Edvard Grieg, och Rondo Alla Turca av Mozart.

Någon som känner igen?

inget mer om spelet du minns? typ något annat spel det liknande eller vad som helst. jag har lust att knäcka denna gåta.
Citera
2010-05-18, 12:54
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leathur_l
inget mer om spelet du minns? typ något annat spel det liknande eller vad som helst. jag har lust att knäcka denna gåta.
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Lite mer info.

Man är en gubbe som hoppar runt. Spelet går ganska snabbt och jag tror man har någon form av avståndsattack när man angriper motståndarna.

Vill även minnas att spelet inte fungerade i en vanlig NES, utan man var tvungen att sätta det i någon form av adapter.
Man var som sagt en gubbe. Har för mig att man använde någon form av avståndsattack. Vidare vill jag minnas att man var tvungen att köra spelet i en adapter för att kunna spela det, men jag är inte helt säker. Har för mig att spelet var rätt snabbt också. Det enda spel som jag skulle kunna jämföra med är Ghosts 'n Goblins.
Senast redigerad av Justitiemord 2010-05-18 kl. 12:57.
Citera
2010-05-18, 14:09
Medlem
Söker ett bondespel till NES, kommer ihåg att man skulle typ klubba sönder en gris
Söker också ett riddarspel som var i typ 4 nivåer. Man började typ i skogen sen skulle man in till ett slott.
Citera
2010-05-18, 15:35
Medlem
Sixfeetunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osilision
Söker ett bondespel till NES, kommer ihåg att man skulle typ klubba sönder en gris
Söker också ett riddarspel som var i typ 4 nivåer. Man började typ i skogen sen skulle man in till ett slott.

Wizards & Warriors?
Citera
2010-05-18, 17:25
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osilision

Castlevania?
Citera
2010-05-18, 17:58
Medlem
warriors & wizards e helt rätt.
Bondespelet var Harvest Moon
Citera
2010-05-18, 22:56
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Hmm, jag minns en viss bosssekvens ett gammalt pcspel (ca 97-99). Man är en tjej med morotsfärgat hår(?), och man möter en gammal kinesgubbe (kameravinkeln påminner om den i t.ex. Tomb raider, spelet påminner hyfast mycket om tomb raider faktiskt). Minns att jag och min styvfar spelade spelet och just den bosssekvensen massvis med gånger, men lyckades inte döda bossen. Man hade även en inventory, där man kunde ha t.ex. äpplen och liknande. Bossfighten pågick inomhus, t.ex. i en grotta eller någonting sådant.

Minns även att styvfadern sa någonting om att det var fel på spelet, och att man inte kunde döda bossen

Tack på förhand!
Den här gjorde mig frustrerad för jag tyckte det ringde en klocka någonstans långt i bakhuvudet, men det ville liksom inte komma fram.

Det bästa förslag jag kan komma med (förutom Escape ODT som redan föreslagits) är Excalibur 2555 AD. Det påminner rätt mycket om Tomb Raider, fast mycket sämre.
Citera
2010-05-20, 05:08
Medlem
Ovcharkas avatar
Nintendo. En unge hamnar i en drömvärld, vill jag minnas. Känt spel, kommer inte ihåg vad det heter. Han ligger och sover, sängen flyger iväg och han är i en drömvärld. Tror jag. Ungefär så i alla fall. Vad heter spelet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in