Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E157
På vilket sätt var det ett spel? Vad gick det ut på?

Det var ett spel i den meningen att vi elever fick ett "fejkat" skrivbord fast i datorn, om du förstår vad jag menar?
Jag minns det som ett bord med sånt underlägg, skrivbordslådor och hela den biten. (om än att jag självklart kan minnas fel efter så många år nu)

Det var, i alla fall för mig, ett av de mest meningslösa spelen vi fick uppleva, men det är trots allt en av mina första upplevelser med en dator.
Citera
2022-08-07, 13:11
Medlem
E157s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOne
Det var ett spel i den meningen att vi elever fick ett "fejkat" skrivbord fast i datorn, om du förstår vad jag menar?
Jag minns det som ett bord med sånt underlägg, skrivbordslådor och hela den biten. (om än att jag självklart kan minnas fel efter så många år nu)

Det var, i alla fall för mig, ett av de mest meningslösa spelen vi fick uppleva, men det är trots allt en av mina första upplevelser med en dator.

Jag förstår. Kan underlätta letandet om du kan komma ihåg vad syftet med det var.
Citera
2022-08-07, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E157
Jag förstår. Kan underlätta letandet om du kan komma ihåg vad syftet med det var.

Syftet var nog att vi skulle bli introducerade till datorvärlden. Något annat vet jag inte av.
Kanske det fanns någon form av loggbok, eller dagbok som gick att fylla i men jag minns det
inte som att man hade någon kontakt med någon "yttre" värld, så ingen mailfunktion eller liknande.
Man loggade bara in med sitt namn och lösenord, och sedan spenderade man kvarten eller halvtimmen med att ställa en klocka, skriva några rader i någon bok och möjligen sorterade lite på sitt "bord".
Som om man var hemma vid ett eget riktigt skrivbord och pysslade lite..ungefär.

Ju mer jag skriver om det ju tråkigare låter spelet. Jisses..varför fick vi hålla på med det över huvud taget..?
Citera
2022-08-07, 20:18
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Syftet var nog att vi skulle bli introducerade till datorvärlden. Något annat vet jag inte av.
Kanske det fanns någon form av loggbok, eller dagbok som gick att fylla i men jag minns det
inte som att man hade någon kontakt med någon "yttre" värld, så ingen mailfunktion eller liknande.
Man loggade bara in med sitt namn och lösenord, och sedan spenderade man kvarten eller halvtimmen med att ställa en klocka, skriva några rader i någon bok och möjligen sorterade lite på sitt "bord".
Som om man var hemma vid ett eget riktigt skrivbord och pysslade lite..ungefär.

Ju mer jag skriver om det ju tråkigare låter spelet. Jisses..varför fick vi hålla på med det över huvud taget..?

Tycker det låter som något alternativt gränssnitt till Windows 3.x, lite i samma stil som MS BOB, där tanken var att personer utan datorvana skulle känna sig bekväma med en mer bekant miljö. Tror inte att det handlar om just BOB i det här fallet men det fanns säkert fler program av det slaget tidigt 90-tal.

Eftersom det förmodligen inte handlar om ett spel, åtminstone inte i dess vanliga bemärkelse, kanske det bästa tipset är att snoka reda på någon sida som listar kända program till Windows 3.x.
Citera
2022-08-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Tycker det låter som något alternativt gränssnitt till Windows 3.x, lite i samma stil som MS BOB, där tanken var att personer utan datorvana skulle känna sig bekväma med en mer bekant miljö. Tror inte att det handlar om just BOB i det här fallet men det fanns säkert fler program av det slaget tidigt 90-tal.

Eftersom det förmodligen inte handlar om ett spel, åtminstone inte i dess vanliga bemärkelse, kanske det bästa tipset är att snoka reda på någon sida som listar kända program till Windows 3.x.

Inser just hur korkad jag är, för det kan inte ha varit till Windows 95 eftersom jag "spelade" detta kring 93-94. Så du kan faktiskt ha rätt. Då kanske det blir lite enklare att hitta det rätta.
Tack för guidningen åt rätt håll!
Citera
2022-08-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Ville egentligen redigera ett eget inlägg så jag slapp göra ett nytt, men jag tror du slog hammaren på spiken här. Har sökt och åter sökt efter andra liknande spel men kommer alltid tillbaka till MS BOB.
Det borde vara det vi genomled i skolan. Men jisses vad man kan minnas fel med saker dock.
Var ju inte alls ett skrivbord..menmen.

Stort stort tack för hjälpen!
Citera
2022-08-09, 20:25
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ville egentligen redigera ett eget inlägg så jag slapp göra ett nytt, men jag tror du slog hammaren på spiken här. Har sökt och åter sökt efter andra liknande spel men kommer alltid tillbaka till MS BOB.
Det borde vara det vi genomled i skolan. Men jisses vad man kan minnas fel med saker dock.
Var ju inte alls ett skrivbord..menmen.

Stort stort tack för hjälpen!

Så lite så, men MS BOB? Stackars barn...
Citera
2022-11-01, 22:11
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tyvärr.. -.- Bah får aldrig tag i spelet. Letat nästan ihjäl mig.

En bump på denna

Någon som fortf vet vilket spel jag menar?

riddarspel jag lade många fem-kronor på, arkadhall 93-94 där någonstans, inte arctraiser
Citera
2022-11-02, 05:50
Medlem
E157s avatar
Citat:
En bump på denna

riddarspel jag lade många fem-kronor på, arkadhall 93-94 där någonstans, inte arctraiser

Vore bättre om du citerade ditt originalinlägg så att man slapp leta.
Citera
2022-11-02, 18:31
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
En bump på denna

Kanske något av följande?

Astyanax
Cadash
Ghosts n Goblins
Golden Axe
Haunted Castle
King of Dragons
Knights of the Round
Magic Sword
Nastar
Rastan

Tror att samtliga släpptes som arkadspel i slutet av 80-talet - början av 90-talet. Tyvärr har jag dock ingen aning om man kan slå ihjäl hästar i något av dem.
Citera
2022-11-19, 01:51
Medlem
Påminner om super mario och gick att spela på NES. Dock gick det inte att köpa i Sverige och vet faktiskt inte om det var en kopia av Super Mario eller bara ett Mariospel som inte släpptes i Sverige. Något jag tydligt minns är att i slutet var varje bana skulle man hålla så långt som möjligt (på svampar) istället för högst upp på en flagga.

Vilket spel är det?
Citera
2022-11-26, 19:31
Medlem
aptangos avatar
Jag söker ett spel som kort och gott hette ”tomten”. Min far släpade hem den första laptopen som nånsin tillverkats från sitt statliga jobb i slutet av 80-talet. På den fanns vad jag gissar nån slags reklamspel som hette ”tomten” (minns det pga att man var tvungen att skriva CD TOMTEN) och gick ut på att man skulle släppa ner paket i folks skorstenar. Nån som minns det, har skärmbilder, eller t.o.m har spelet? Det var kul. Misstänker att det byggde på ASCII-grafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in