2015-07-29, 15:15
Medlem
paddan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Tack för svaren grabbar! Det är tyvärr inte nån av dom. :/
Spelet är som NES Gun nac, man åker rakt fram och styr.
Attack Chopper , apache havoc eller andra varianter på havoc. Finns massa!
Citera
2015-07-30, 05:45
Medlem
SnilleFixs avatar
Ja det finns många, det är som att leta efter en nål i en höstack. ^^
Citera
2015-08-01, 01:58
Medlem
Jag försöker komma på vad ett gammal c64 spel hette. Har pratat med många c64 entusiaster men ingen vet vad jag menar. Om någon här löser det blir jag jäkligt imponerad!

Ok, det måste vara ett väldigt tidigt spel för grafiken....ja det är liksom nästan ingen grafik, bara vita streck på en svart bakgrund.
Man är en gubbe (troligtvis rymdfarare för huvudet var stort och runt minns jag) som letar efter något som ser ut som stiliserade nappar och nappflaskor men jag antar att det egentligen var nycklar eller något.
Först valde man bana eller nivå eller liknande genom att åka ett visst antal våningar i en hiss. Kom ihåg, vi snackar pixlig streckgubbe så hissen var en ruta som åkte upp och ner.
När man valt våning gick man ur hissen åt vänster på skärmen. Hissen var rutor staplade på varandra på högersidan av skärmen. När man gått ur hissen gick man in i vad som kanske var ett våningsplan. Man såg det hela uppifrån och man såg hela våningsplanet mer eller mindre. De svårare banorna hade större våningsplan och fler rum. Vissa rum hade dörrar (de kan ha varit röda streck) och för att komma in i dem var man tvungen att först ta en napp (nyckel). Tror det kanske gick ut på att man skulle hitta nappflaskan (?) och sedan fick man välja en ny nivå med hissen. De fanns faror också vet jag men jag kommer inte ihåg hur de så ut. Kan ha varit typ en liten fyrkant som rörde sig mer eller mindre sporadiskt i vissa rum.
Det kan ha varit så att detta var en crackad version och att man egentligen inte alls fick välja våningsplan utan skulle klara dem ett efter ett. Det låter vettigt iaf.

Ja, mer än så kan jag nog inte berätta om det. Det var ett skittråkigt spel men vi (jag och min kusin) spelade det ofta för han tyckte av någon anledning att det var kul.

Någon som har någon idé??

/// M
Citera
2015-08-19, 14:57
Medlem
LillyLosts avatar
Jag letar efter ett pcspel som jag spelade en del när jag var liten. Kan hända att jag spelade på en gammal macdator, inte säker. Jag tror det börjar med spelets karaktär/karaktärer(rätt säker på att det var flera) åker till staden som är en klunga skevt formade höghus. Karaktärerna var också rätt skeva.
Man åkte hiss i ett av höghusen och det var olika 'utmaningar för varje våning. I källaren kommer jag ihåg att det var helt mörkt och man var tvungen att tända tändstickor för att kunna se ett föremål i tagen.

Kanske inte räcker med information men blev helt plötsligt sjukt sugen på att hitta och spela det igen.

Hilfe!
Citera
2015-08-19, 16:51
Medlem
leathur_ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillyLost
Jag letar efter ett pcspel som jag spelade en del när jag var liten. Kan hända att jag spelade på en gammal macdator, inte säker. Jag tror det börjar med spelets karaktär/karaktärer(rätt säker på att det var flera) åker till staden som är en klunga skevt formade höghus. Karaktärerna var också rätt skeva.
Man åkte hiss i ett av höghusen och det var olika 'utmaningar för varje våning. I källaren kommer jag ihåg att det var helt mörkt och man var tvungen att tända tändstickor för att kunna se ett föremål i tagen.

Kanske inte räcker med information men blev helt plötsligt sjukt sugen på att hitta och spela det igen.

Hilfe!

Fine artist? (eller kanske creative writer?)

googla "create with mczee" så kommer många bilder upp. har svårt att få klarhet exakt vad programmet hette dock men det skulle kunna vara det?
Citera
2015-08-19, 20:35
Medlem
LillyLosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leathur_l
Fine artist? (eller kanske creative writer?)

googla "create with mczee" så kommer många bilder upp. har svårt att få klarhet exakt vad programmet hette dock men det skulle kunna vara det?

Waaah, TACK SOM FAN!
Citera
2015-08-24, 20:31
Medlem
Hej! Jag letar efter namnen på några pc-spel som jag spelade som liten. Jag vet inte ifall de var riktiga spel eller demo-spel, eller var jag fick dem ifrån. Ofta fick vi spel hem genom "Pc-för alla"-tidningar som min pappa då prenumererade på. I alla fall var det på slutet av 90-talet och början på 2000 som jag spelade dessa.
Här nedan kommer beskrivningarna på spelen:

nr. 1
Ett spel där man kunde spela multiplayer. Man var en trollkarl, i en av de ca 7 färgerna som fanns att välja mellan, och man skulle flytta eller spränga lådor med hjälp av bomber. Syftet var att döda den andra trollkarlen, eller så kan det ha varit att nå ett visst "mål" innan motståndaren når dit, kommer inte riktigt ihåg. Vyn var ovanifrån, dvs likt pokèmon-spelen man spelade på gameboy och nitendospelet zelda: A link to he past. Vyn var ganska ut-zoomad och det var ganska få pixlar om ni förstår hur jag menar, gubbarna var kantiga och inte så detaljerade osv. Spelplanen tog inte upp hela skärmen, utan var en kvadratisk mellanstor ruta. Planen var svagt rutig. Jag tror att trollkarlarna hade vita stjärnor på sina "klänningar". Miljön var mycket brun, bakgrunden var nog brun, men blocken man flyttade/sprängde var beiga eller grå. Innan bomberna sprängdes blinkade dem i några sekunder. Trollkarlarna hade spetsiga hattar i samma färg som "klänningarna". Jag vet inte hur många man kunde spela i spelet för vi spelade alltid 2 personer, men det gick säkert på något sätt att vara fler. Tror att "datorn" kunde spela trollkarlar också om man ville. Tror jag spelade själv ibland mot datorn.

nr. 2
Ett spel där man var en röd figur som förmodligen var inspirerad av "djävulen". Han hade horn och bar en eldgaffel. Denna gaffel kunde man via en viss knapp trycka ned mot marken så att svarta spår lämnades efter honom. Man spelade via tangentbordet. Detta var ett spel där man kom till olika level. Banorna var likt dem jag beskrev i spelet ovan, dvs ovan-vy, men mycket mer in-zoomat än exemplena ovan. Jag tror spelet hette något likt Giff, Gif's, Gifz ? Miljön var brun och det var massor av gråa stenar. Jag tror att man skulle flytta stenar och lådor för att kunna ta sig till en dörr. I varje bana fanns en nyckel som man skulle leta efter/hämta om jag inte minns fel. Figuren var ganska söt, och spelet var barnvänligt. Det var inte alls mörkt utan glada färger prydde spelets värld.

nr. 3
Ett spel där man var en slags boll med en propell. Banan var en plattform som hela tiden vinglade och roterade lite vagt, fast plattformen var alltid på ett sätt så att man kunde ha kontroll och vy över sin figur. Planen var grå som cement, men när man åkte med figuren bildades det ett grönt streck. Man kunde inte stanna figyren utan om man tryck en viss riktning så fortsatta den i denna tilld dess att det tog stopp. Planen var kvadratisk med en grön ram (där propellen kunde stå utan att röra sig. På planen rullade det omkring massor av klot, badbollar och främmande föremål (har minne av att jag såg dem som rymdvarelser eller vattendjur från andra planeter, för vissa såg nog ut som svävande bläckfiskar och helt annorlunda i färg och form och egenskaper från dem i vår värld.) Syftet var att mura in alla dessa figurer i sån liten yta som möljigt, och detta gjorde man genom att fara över planen till andra sidan. Om du for över planen, och alla figurer är på ena sidan, så blir den andra sidan som inte hade några figurer en grön gräsplätt. Därmed har "spelplanen" förminskats. (den gröna platsen som skapades såg jag alltid som en gräsmatta.) Detta skulle man göra tills tiden gick ut, och man skulle få sån liten spelyta som möjligt (dvs så litet utrymme som möjligt för de farande föremålen, och så mycket "gräsplan" som möjligt). Det var en stressig men rolig musik under spelet, och en röst kommenterade när tex tiden snart skulle gå ut, och denna röst lät som en "robot-röst", en "tjej-robot-röst" om man kan beskriva det så.
Spelet såg mer modernt ut än de övriga spelen jag nämnt. Detta kändes mer 3D och mer smooth i både färg och former.

nr. 4
Detta spelet hade likt de två första en ovanvy, likt den i pokèmon-spelen för gameboy. Pixelmässigt var det också ganska likt, men spelet jag letar efter var lite mörkare och lite mer verklighetstroget. Figurerna i spelet var vuxna. Man var en man som skulle leta efter ledtrådar/vapen/prylar. Jag minns att det var en flod som flöt mitt i "spelplanen", och därmed delade denna. Det var svårt att komma över till andra sida floden minns jag. Det känns som spelet var klurigt, och jag vet att man kunde bära på saker (som man kunde se på skärmen) och att man kunde prata med folk då det visades pratbubblor ovanför personerna. Jag vet att många dörrar till husen var låsta och att man var ganska ensam i spelet. Det kom en förklarande text om man försökte ta något det inte gick att ta, eller om man försökte öppna en dörr som inte gick att öppna. Självklart stod texten på engelska. Det var lite som en labourint med hus och träd och annat. Marken var mest prydd med stenplattor eller kullerstensgator och färgen i spelet var ganska mörk. Om det var någon musik i spelet så var den mystisk. Jag har för mig att man letade efter olika saker åt folk, och att jag hittade ett halsband som jag skulle ge till något för att få en gentjänst.

Skulle vara kul om någon av er vet namnen på spelen, så att jag kan hitta dem igen.
Kanske är det flera där ute som under sin barndom spelat dessa spel, och vet vilka jag menar.
Gissa på!
Citera
2015-08-24, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu

nr. 2
Ett spel där man var en röd figur som förmodligen var inspirerad av "djävulen". Han hade horn och bar en eldgaffel. Denna gaffel kunde man via en viss knapp trycka ned mot marken så att svarta spår lämnades efter honom. Man spelade via tangentbordet. Detta var ett spel där man kom till olika level. Banorna var likt dem jag beskrev i spelet ovan, dvs ovan-vy, men mycket mer in-zoomat än exemplena ovan. Jag tror spelet hette något likt Giff, Gif's, Gifz ? Miljön var brun och det var massor av gråa stenar. Jag tror att man skulle flytta stenar och lådor för att kunna ta sig till en dörr. I varje bana fanns en nyckel som man skulle leta efter/hämta om jag inte minns fel. Figuren var ganska söt, och spelet var barnvänligt. Det var inte alls mörkt utan glada färger prydde spelets värld.

Hittade namnet på nr. 2. "Gift" heter det.
Citera
2015-08-25, 19:56
Medlem
lucidians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillyLost

Hilfe!

Låter som spelet "Stötnisse åker hiss". Skrämde skiten ur mig som liten.
Citera
2015-09-05, 17:19
Medlem
Krabbfisks avatar
Har försökt googla runt länge utan att hitta något kring detta spel från barndomen.

Det handlar om ett PC-spel från någon gång mellan 1997-2003 (ish) där man flög runt som getingar/bin (i 3D) i den "verkliga" världen (mestadels inomhus). Kom ihåg att jag flög runt bland tågbanor och sockerskålar m.m.

Det fanns någon form av story och dialog som jag bara har vaga minnen kring. Jag TROR att karaktärerna pratade svenska.

Var rätt liten när jag spelade detta så jag misslyckades nog totalt v.g progress, kom ihåg att jag hade svårt att förstå vad jag skulle göra. Det kan likväl ha varit en demo. Det kändes i alla fall väldigt buggigt. Kom ihåg att jag fick skivan av en kompis.
Citera
2015-09-16, 12:06
Medlem
Rippless avatar
Jag hade ett spel som jag inte kom någonstans på för jag inte förstod vad man skulle göra. Jag vill minnas att man var en kille med röd tröja som hackade guld typ. Vi snackar Windows 95/98 nu och spelet är nog väldigt simpelt. Jag såg bara "the overworld" hela tiden och man kunde urskilja en ingång till en stor gruva. Någon som kan ha en aning om vad detta är för spel?

Jag var runt 5 år gammal, så alltså år 2000.
Citera
2015-09-20, 19:57
Medlem
Halloj alla glada! Jag har under VÄLDIGT lång tid brottats med att försöka hitta på namnet till ett Genesis spel jag hade som liten. Spelet är av (någon typ av) asiatisk upplaga. En tre-kvarts Top down boxing spel. Där man slåss mot datorn i en boxningsring. Av och till kastas det in mat (pizzor, hamburgare etc. etc.) i ringen för spelaren att hämta och återfå liv. Kommer ihåg att jag köpte det på en loppis, och att säljaren talade om för mig jag vart tvungen att fila ner kanterna på kassetten för att det skulle funka. då kassetten ej fick plats i konsolen annars. vore helt underbart om någon skulle kunna hjälpa mig med detta då jag under flera år har brottats med att försöka leta reda på detta spel. ett av de roligaste spelen jag ägde som liten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in