Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-28, 14:04
Medlem
gisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Hej,

Söker ett spel ifrån runt 2000-talet där man som jag kommer ihåg det spelade som en mus och skulle fånga ostar som var utspridda på kartan och man hade konstant en katt efter sig.

Det var till PC och var runt 2000-talet, tänk er ett gammalt "Playing with Fire"

Sedan söker jag även ett väldigt gammalt spel till förmodligen PC som också är runt 2000-talet där man spelar en karta och har ett vapen, där man konstant är på plan mark och det är dörrar som man öppnar där fiender står. Det finns även ljusstakar som står på marken i kanterna på rummen om jag minns rätt.

Det senare är spelen är extremt svårt för jag har så vaga minnen och spelet och vet ej hur jag ska förklara dessa på ett bra sätt.

Det första spelet är nog Rodent's Revenge (wikipedia), ett spel som ingick i Microsoft's spelpaket "Microsoft Entertainment Pack". Fast det är från 1991, men du kan ju ha spelat det vid ett senare tillfälle.
Citera
2014-06-28, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Hej,

Söker ett spel ifrån runt 2000-talet där man som jag kommer ihåg det spelade som en mus och skulle fånga ostar som var utspridda på kartan och man hade konstant en katt efter sig.

Det var till PC och var runt 2000-talet, tänk er ett gammalt "Playing with Fire"

Sedan söker jag även ett väldigt gammalt spel till förmodligen PC som också är runt 2000-talet där man spelar en karta och har ett vapen, där man konstant är på plan mark och det är dörrar som man öppnar där fiender står. Det finns även ljusstakar som står på marken i kanterna på rummen om jag minns rätt.

Det senare är spelen är extremt svårt för jag har så vaga minnen och spelet och vet ej hur jag ska förklara dessa på ett bra sätt.

Det första låter som något spel från funplanet?

Det andra låter som wolfenstein?
Citera
2014-06-28, 21:40
Medlem
imaginarypowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginarypower
Denna är svår.

Söker efter ett spel som:

- Man körde bil (åtminstone i vissa partier av spelet) genom tungt beväpnade fiende-camps och andra hotfulla miljöer där man konstant blev beskjuten, fick granater/molotovs kastade efter sig, och var tvungne att köra åt sidan för tunnor och andra hinder som pajade ens bil. Jag minns alltså bara partierna där man körde en bil, vet inte om man var till fots någon gång under spelets gång.
- Spelades på arkadmaskin för många år sedan, tyvärr minns jag inte om det var ratt eller spak då.
- Grafiken var inte überful utan påminde väl om OutRun vill jag minnas. (http://www.technobuffalo.com/wp-content/uploads/2014/03/OutRun-1.jpg)
- Ja tyvärr var det allt jag kan minnas. Bilar, hinder, massor av bomber och granater och grejer och man skulle ta sig så långt som möjligt.

Om någon här är en ängel som kan gissa eller till och med vet vad det rör sig om för spel är jag beredd att resa till dennes bostad och bjuda på en avsugning. OBS, jag är kille.

Snälla någon..?
Citera
2014-06-29, 20:58
Medlem
Jag undrar över ett demospel som borde funnits på en PC för alla demoskiva från någongång mellan 97 till 2000, samma skiva som "F-22 Raptor" eller "Rune" högst troligen. Det var ett "Video" spel med inspelade sekvenser (riktigt folk) i dålig upplösning i genren Skräck/äventyr, där man klickade från plats till plats och kameran följde (fps). Det jag kommer ihåg var att jag var rädd som fan och att en liten flicka skrek på en och det började brinna överallt i en snårskogslabyrint. Fanns även något spöklikt hus men minnet sviker och cdn är nog spårlöst försvunnen. Någon som har en idé? Kommer på det årligen och ger det en halvtimme varje gång att leta men går nog runt i cirklar.
Senast redigerad av ConanBarbaren 2014-06-29 kl. 21:00.
Citera
2014-06-30, 20:27
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginarypower
Snälla någon..?

Roadblasters.

... Du vet vad du är skyldig mig...
Citera
2014-06-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConanBarbaren
Jag undrar över ett demospel som borde funnits på en PC för alla demoskiva från någongång mellan 97 till 2000, samma skiva som "F-22 Raptor" eller "Rune" högst troligen. Det var ett "Video" spel med inspelade sekvenser (riktigt folk) i dålig upplösning i genren Skräck/äventyr, där man klickade från plats till plats och kameran följde (fps). Det jag kommer ihåg var att jag var rädd som fan och att en liten flicka skrek på en och det började brinna överallt i en snårskogslabyrint. Fanns även något spöklikt hus men minnet sviker och cdn är nog spårlöst försvunnen. Någon som har en idé? Kommer på det årligen och ger det en halvtimme varje gång att leta men går nog runt i cirklar.

Låter som Goosebumps Escape from Horrorland?

Söker förövrigt själv ett spel till Playstation 1, minns att man var en mindre kille med röd keps och vit tröja eller något liknande. Intro filmen var att man blev jagad av några flygande saker och så vare nån galen forskare. Kommer inte ihåg så mycket mer, möjligtvis var spelet ett plattformsspel.
Senast redigerad av Inzajt123 2014-06-30 kl. 20:47.
Citera
2014-07-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inzajt123

Söker förövrigt själv ett spel till Playstation 1, minns att man var en mindre kille med röd keps och vit tröja eller något liknande. Intro filmen var att man blev jagad av några flygande saker och så vare nån galen forskare. Kommer inte ihåg så mycket mer, möjligtvis var spelet ett plattformsspel.

Säker på att det var till Playstation 1? Låter lite som The Adventures of Mighty Max.

http://www.youtube.com/watch?v=G29A-X63VzU
Senast redigerad av jourlistan 2014-07-01 kl. 20:40.
Citera
2014-07-03, 07:51
Medlem
blowns avatar
Hej,

Jag minns ett spel sedan jag var liten (född mitten 80) som i början gick ut på att ta sig ut från en byggnad (kom sällan längre, så vet inte mycket mer) och sedan har jag för mig man hamnade i en park. Man byggde eller reparerade en robot som hjälpte en fly byggnaden med nån svets i början. Karaktären hade svart lång rock och påminde väl en del om en pixlig Schwarzernegers Terminator. Det var ganska humoristiskt minns jag.

För att överleva skulle man prata med folk, leta upp grejer och undvika att falla/gå in i grejer. Mest peka och klicka. Lite Little Big Adventure över spelstilen fast inte så öppen värld.

Några idéer?
Citera
2014-07-03, 07:58
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Hej,

Jag minns ett spel sedan jag var liten (född mitten 80) som i början gick ut på att ta sig ut från en byggnad (kom sällan längre, så vet inte mycket mer) och sedan har jag för mig man hamnade i en park. Man byggde eller reparerade en robot som hjälpte en fly byggnaden med nån svets i början. Karaktären hade svart lång rock och påminde väl en del om en pixlig Schwarzernegers Terminator. Det var ganska humoristiskt minns jag.

För att överleva skulle man prata med folk, leta upp grejer och undvika att falla/gå in i grejer. Mest peka och klicka. Lite Little Big Adventure över spelstilen fast inte så öppen värld.

Några idéer?

Jag tror jag fann det! Var visst ett Amiga-spel och inte PC-spel. Beneath a steel sky heter det
Citera
2014-07-03, 13:56
Medlem
imaginarypowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Roadblasters.

... Du vet vad du är skyldig mig...

Tyvärr får du ingen avsugning idag...

Det var ett nyare spel än så, finare grafik och där fanns fotsoldater också!
Citera
2014-07-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pawhlen
Jag behöver hjälp med att komma på namnet på ett gammalt barnspel. Det var ett lärorikt spel om naturen, har för mig att spelets huvudfigur var en blå råtta/mus. En av momenten i spelet var något som kallades "kunskapsbanditen" minns jag. Vi fick använda det spelet mycket I lågstadiet.

Om någon kan komma på vilket spelet är skulle jag vara mycket tacksam
Ingen som har en susning om vad spelet hette?
Citera
2014-07-03, 15:03
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inzajt123
Citat:
Ursprungligen postat av ConanBarbaren

Om det inte är det som Inzajt nämnde så kanske det är nåt av phantasmagoria spelen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in