Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-22, 18:49
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
Lägenheten är pantsatt. Detta innebär att nuvarande ägare har lån som belastar bostadsrätten. Dessa löses på tillträdesdagen.



Den där texten får mig att rycka av mig håret snart, vad innebär det ? kan någon snälla förklara ?
Jag tolkar det som att, jag som köpare också ska betala tillbaka säljarens bolån när jag köper lägenheten ? väldigt tacksam för svar.

Första texten är ett utdrag ur en 2:a jag är intresserad av. Bostadsrätt.

Jag tolkar det som att säljaren ska löser in lånet och du behöver inte bry dig om du inte vill. Det är bara en upplysning till dig att säljaren har pantsatt lägenheten men kommer att lösa in panten när du köper lägenheten. Fråga mäklaren om du är osäker.
Citera
2017-06-23, 06:16
  #26
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
Lägenheten är pantsatt. Detta innebär att nuvarande ägare har lån som belastar bostadsrätten. Dessa löses på tillträdesdagen.



Den där texten får mig att rycka av mig håret snart, vad innebär det ? kan någon snälla förklara ?
Jag tolkar det som att, jag som köpare också ska betala tillbaka säljarens bolån när jag köper lägenheten ? väldigt tacksam för svar.

Första texten är ett utdrag ur en 2:a jag är intresserad av. Bostadsrätt.


Säljaren har tagit lån för att köpa lägenheten, med lägenheten som säkerhet. Dessa ska hen betala tillbaka när hen säljer den.

Ska du också låna pengar för att köpa den? Då gör du exakt samma sak. Din bank sätter över pengar (vanligtvis till mäklaren som mellanhand) som sen för över dem till säljarens bank och löser lånen. Vips är lägenheten din och den är sedan patsatt av dig istället.
Citera
2017-06-23, 12:48
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Om du är på ekonomiskt obestånd, dvs om du ej betalar lånet och inte har andra utmätningsbara tillgångar, så kommer banken som sista utväg utnyttja sin panträtt ilägenheten även om du ej innehar lägenheten längre. Banken vill ju naturligtvis ha tillbaka sina pengar och utnyttjar då sin panträtt.

Alltså är det som köpare av bostadsrätt helt klart tillrådligt att begära att få ett utdrag ur lägenhetsförtecknngen från bostadsrättsföreningen. För de är skyldiga att föra in uppgifter om pant. Dock finns inget krav på att de ska ange beloppet. Inte heller att de skall stryka panten när lånet en gång är avbetalt.. Det är förresten rätt svårt för föreningen att ha koll på. Om inte omöjligt.

Sen finns det problem med sk dolda pantbrev. Dvs när bostadsrättsföreningen missat att föra in en notering om pant i lägenhetsregistret. BRF består ju i vanliga fall av helt vanliga människor som inte alltid har förmågan att sköta alla formaliteter korrekt. Men har de då lämnat uppgift om att pant ej funnits så är de skadeståndsansvariga (föreningen). Tyvärr ganska vanligt och händer titt som tätt sådant att någon köper en BR som de inte vetat om att den var pantsatt.

Visst ska föreningen stryka en pant som "gått ut", ex ett lån har lösts.
Se Brl, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.HTM, 9 kap 10§ stycke 4.
"Underrättas föreningen om att en bostadsrätt pantsatts eller ändras någon uppgift i förteckningen, skall detta genast antecknas."
Citera
2017-07-03, 21:30
  #28
Medlem
utan.att.stannas avatar
Behöver få tag i medelande om pantsättning. Det år ett hsb förening, vänder man sig till dem?
Citera
2017-07-04, 08:21
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Behöver få tag i medelande om pantsättning. Det år ett hsb förening, vänder man sig till dem?
Alla förvaltare av bostadsrätt är skyldig (väl ?) att lämna ut "dina" uppgifter ur lägenhetsregistret dessutom ska det vara gratis!
Kontakta HSB så skickar dom uppgifterna.
Citera
2017-07-04, 08:55
  #30
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Behöver få tag i medelande om pantsättning. Det år ett hsb förening, vänder man sig till dem?
Den HSB-förening som BRF:en är medlem i är troligen den som har hand om pantregistret. Kontakta dem och be om ett utdrag så får du det.
Citera
2017-07-04, 09:00
  #31
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
Lägenheten är pantsatt. Detta innebär att nuvarande ägare har lån som belastar bostadsrätten. Dessa löses på tillträdesdagen.



Den där texten får mig att rycka av mig håret snart, vad innebär det ? kan någon snälla förklara ?
Jag tolkar det som att, jag som köpare också ska betala tillbaka säljarens bolån när jag köper lägenheten ? väldigt tacksam för svar.

Första texten är ett utdrag ur en 2:a jag är intresserad av. Bostadsrätt.
Det är jätteenkelt. Låt oss säga att nuvarande ägaren har ett lån på bostadsrätten på 500 000 och den är värd 1 000 000. Då finns detta lån noterat i pantregistret eftersom bostadsrätten är säkerhet för lånet. Det som händer när du köper bostadsrätten är att den nuvarande ägaren löser sitt lån och då försvinner panten ur pantregistret, samt att du tar ett nytt lån i ditt namn och då införs det i pantregistret.

Skälet till det är helt enkelt för att det inte ska gå att låna "flera gånger" på samma bostadsrätt. Då räcker ju inte säkerheten till. Om man har en pantförskrivning på 500 000 på en lägenhet som är värd 1 000 000 så kan man ju t ex öka lånet eller ta ett till lån på 100 000. Då kommer det finnas två pantförskrivningar, en på 500 000 och en på 100 000. Ju mindre "marginal" det finns, desto större risk för banken.
Citera
2017-07-04, 09:23
  #32
Medlem
Det du måste kolla är FÖRENINGENS ekonomi. Den kan ha stora skulder och skattebefrielse, en skattebefrielse kan gälla vissa år. När den tar slut höjs månadskostnaden avsevärt.
Du köper inte lägenheten!!!!!! Du köper en andel i föreningen, som ger dej rätt att utnyttja en viss lägenhet. Många tror att dom äger en bostadsrättslägenhet, men det är helt fel!!!
Att lägenheten är belånad av den förra innehavaren spelar ingen roll för dej. Det finns inget pantbrev på tingsrätten för någon lägenhet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback