Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-21, 22:56
  #1
Medlem
Et företag köper besittningsrätten, dvs ett hyreskontrakt, för en lokal. Bolagets pengar räcker inte till så ägaren skjuter till en ½ miljon ur egen ficka. Blir det en kostnad direkt i företaget så ägaren kan få tillbaka sitt tillskott så snart bolaget har tillräckligt med kapital?

Det handlar om en immateriell tillgång men rent konkret, hur bokförs det? Vilket konto? Det hamnar på balansräkningen förstår jag men hur påverkas resultatet? Används avskrivningsplan för den här typen av tillgång?
Citera
2009-01-24, 00:27
  #2
Medlem
Om jag inte har helt fel är väl inte besittningsrätten exakt samma sak som ett hyreskontrakt, utan besittningsrätten är något hyresgästen "får" när denna bott i bostaden en viss tid förutsatt att kontraktets regler uppfylls.
Ett slags skydd för hyresgästen så att denne inte hux flux kan bli bortkörd.

Men i alla fall.

Kan ju upprätta ett låneavtal mellan bolag och ägare som reglerar när ägaren får tillbaka sina pengar.
Bolagets skuld ökar samtidigt som bolagets tillgångar debiteras med motsvarande summa.

Kontot leverantörsskulder krediteras med det totala beloppet (inkl moms), hyran bokförs sedan som vanligt genom att debitera ett lämpligt utgiftskonto (ex 5010) samt att kontot för ing. moms debiteras med resternade belopp. Dessa två summor blir nu tillsammans lika stora som levskulden.

När fakturan ifråga senare betalas krediteras ditt checkräkningskonto och levskulden för hyran försvinner genom att debitera samma belopp.

Avskrivning görs ej på detta då man inte äger fastigheten utan endast hyr den, (fastigheten tas alltså inte upp bland bolagets tillgångar då man inte köpt den)

Hoppas jag försto din fråga
__________________
Senast redigerad av bananskalet 2009-01-24 kl. 00:36.
Citera
2009-01-27, 12:48
  #3
Medlem
Paddington no 5s avatar
Jag håller inte riktigt med f g skribent...

Köpet av hyreskontraktet blir väl inte en kostnadspost.
Precis som TS säger så köps en immateriell tillgång, d v s bokförs på balansräkningen.

Debit 1060 Hyresrätt
Kredit 1920 Bankkonto

Räcker inte pengarna på kontot får ägaren innan låna in pengar i bolaget...

Debet 1920 Bankkonto
Kredit 2390 Övriga långa skulder

De saker som påverkar resultaträkningen bli den årliga avskrivningen på hyreskontraktet och ev räntebetalning på ägarlånet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback