Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-16, 10:27
  #505
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man får hoppas att de är med i NIX registret inte har numret i boken.


Vad i hela friden har NIX med det att göra?
Tror du missuppfattat hur det registret ska användas...
Citera
2017-04-16, 10:30
  #506
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Vad i hela friden har NIX med det att göra?
Tror du missuppfattat hur det registret ska användas...

Förstå att du inte förstod.
Citera
2017-04-16, 11:30
  #507
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Förstå att du inte förstod.

1. Du som säljare ska ge kontaktuppgifter till banken, spelar ingen roll om den inte har sina uppgifter på hitta.se
2. NIX gäller inte i dessa fall

Så enda jag inte förstod var om det där var ett försök till ett skämt.
Citera
2017-04-16, 14:42
  #508
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
1. Du som säljare ska ge kontaktuppgifter till banken, spelar ingen roll om den inte har sina uppgifter på hitta.se
2. NIX gäller inte i dessa fall

Så enda jag inte förstod var om det där var ett försök till ett skämt.

Va fan menar du? Om jag sålt min bil och ska sätta in 20 000 skulle banken avkräva mig telefonnummer på köparen för att kolla var kontanterna kommer från? Aldrig i livet jag tror banken gör det, var sig det krävs av dem eller inte. Dom har inte tid, kön i banken är 30 minuter.
Citera
2017-04-16, 16:39
  #509
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Va fan menar du? Om jag sålt min bil och ska sätta in 20 000 skulle banken avkräva mig telefonnummer på köparen för att kolla var kontanterna kommer från? Aldrig i livet jag tror banken gör det, var sig det krävs av dem eller inte. Dom har inte tid, kön i banken är 30 minuter.


Fast dom kan göra det om det är stora summor, då dom har en uppföljningsskyldighet vart pengarna kommer ifrån, det var ju precis det du svarade på med ditt inlägg. Är du full eller?
Citera
2017-04-16, 17:26
  #510
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fast dom kan göra det om det är stora summor, då dom har en uppföljningsskyldighet vart pengarna kommer ifrån, det var ju precis det du svarade på med ditt inlägg. Är du full eller?

Har jag inte alls svarat på. De frågar kanske och jag skrev att de inte gjorde det inte ens vid 25 000. Men vad ska det göra om jag svarar Kalle Anka. De frågar inte om jag har hans telefonnummer. Om de får ett telefonnummer hur länge ska de söka Kalle? Han kanske inte svarar för han tillhör den äldre generationen som inte har luren i örat hela tiden.

Kan bara tänka mig scenariot, de tar inte emot pengarna om de inte får en tydlig referens med personnummer etc. Som de kan rapporterar in. Om den uppgiften visar sig falsk ska de då börja utreda?? Aldrig, inga myndigheter poliser har sådan resurser.

De måste misstänka miljonbelopp för att misstänka fusk. Känner en till svartåkare som betalde svarta löner till tiotals chaufförer. Han åkte dit på grund av köp av en villa från en känd ekonomisk brottsling och blev uppnystad som ett sidospår. Utan den kontakten hade hela nätverket klarat sig.

Känner en annan företagare som kör med minst hälften svart och resten av pengarna används naturligtvis i kontanthandel. Vi trodde hans anställda fick lite vit lön med det visade sig att det inte fick någon vit lön alls. Bara släkten får vita löner.
Citera
2017-04-16, 17:29
  #511
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fast dom kan göra det om det är stora summor, då dom har en uppföljningsskyldighet vart pengarna kommer ifrån, det var ju precis det du svarade på med ditt inlägg. Är du full eller?


Jobbar du på skrämselmyndigheten? Kontrollen fungerar inte i praktiken. De som sysslar med måttliga svarta pengar kan känna sig lugna.
Citera
2017-04-16, 20:57
  #512
Medlem
tvätta istället bort girigheten. sharing is caring. samhället är ditt sanna jag. Tro mig. Jag har varit i samma träsk tidigare. är inget man stolt kan se tillbaka på i dödsbäddet direkt
Citera
2017-04-16, 23:16
  #513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det där är alldeles för osäkert.

Gå till en travbana där det satsas friskt. När 10 pers har vunnit V5 på ett belopp över 120000 så kan du gå till banken och säga att du sålde din vinstbong för 150000. Du sätter in 150000. Banken kanske rapporterar till finanspolisen. Finanspolisen rapporterar till skatteverket. Du deklarerar försäljningen av vinsten och att du har gjort en nettovinst på 30000 kr. Det är 22 % skatt på realisationsvinster. Du betalar 6600 kr i skatt. 6600 kr på 150000 kr är 4,4 %, du har tvättat till en mycket låg kostnad.


Du menar att du köper bongen svart av någon och löser in den. Mycket enklare. Så tvättas pengarna vita för dig. Den som säljer är inte lika nogräknad.
Citera
2017-04-16, 23:24
  #514
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Du menar att du köper bongen svart av någon och löser in den. Mycket enklare. Så tvättas pengarna vita för dig. Den som säljer är inte lika nogräknad.

Det kostar mer. Mitt är oetiskt men det är legalt så länge man skattar för den vinst man gjorde på affären. Då kostar det dessutom lägre. Skall du tvätta pengar vita hos annan så kostar det 20 % och då blir kostnaden 30000 istället för 6600 som i mitt fall.
Citera
2017-04-17, 11:38
  #515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det kostar mer. Mitt är oetiskt men det är legalt så länge man skattar för den vinst man gjorde på affären. Då kostar det dessutom lägre. Skall du tvätta pengar vita hos annan så kostar det 20 % och då blir kostnaden 30000 istället för 6600 som i mitt fall.


Kanske är dyrare men har hört och sett 10% innan. Inte 20%. Har det stigit i kostnad?
Citera
2017-04-17, 13:18
  #516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Kanske är dyrare men har hört och sett 10% innan. Inte 20%. Har det stigit i kostnad?

Med all reglering och hårdare krav och ingen sekretess kvar med automatisk informationsutbyte så blir det så klart dyrare.

Sedan om det handlar om exempel kontanter i värdelös valuta som SEK i ett land som inte använder kontanter knappt längre så skulle jag säga pris bör ligga på runt 25%.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback