Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-29, 21:13
  #133
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naboru
Så en sån här utbildning är mer relevant tycker du? https://eeot.se/ Har även 7år eftarenhet som drifttekniker . De roliga med yrken trodde jag var att vara med i olika byggprojekt och effektiviseringar . Va ute i verkligheten +kontorsjobb , upphandlingar . Varierande sysslor .

Det är rätt få förvaltare som är hands on, det är min erfarenhet åtminstone och jag har jobbat med många större fastighetsbolag.

Jag tycker alltid att tekniska utbildningar är roligare, men jag är å andra sidan inte speciellt intresserad av hyresavtal och ekonomi.
Citera
2020-07-03, 11:56
  #134
Medlem
Hur ser det ut efter utbildningen? Får de flesta jobb?
Citera
2020-07-03, 12:59
  #135
Medlem
naborus avatar
vilket yrke är de mest brist av och lättast att göra karriär ? fastighetsförvaltare eller teknisk förvaltare?
När jag kollar på kurserna på fastighetsakademin kan jag nog tillgodo se den tekniska biten så skulle hellre ta fastighetsförvaltare tror jag .
__________________
Senast redigerad av naboru 2020-07-03 kl. 13:20.
Citera
2020-07-04, 12:02
  #136
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naboru
vilket yrke är de mest brist av och lättast att göra karriär ? fastighetsförvaltare eller teknisk förvaltare?
När jag kollar på kurserna på fastighetsakademin kan jag nog tillgodo se den tekniska biten så skulle hellre ta fastighetsförvaltare tror jag .
Såvitt jag förstått det hela rätt kan en teknisk förvaltare jobba som ekonomisk förvaltare senare men inte tvärtom. Således borde teknisk förvaltning vara givet för dig med tanke på din bakgrund.

Även möjlighet att kräva högre ingångslön på den tjänsten då du kan påvisa tidigare relevant erfarenhet inom ett tekniskt yrke.
Citera
2020-07-04, 14:14
  #137
Medlem
naborus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Såvitt jag förstått det hela rätt kan en teknisk förvaltare jobba som ekonomisk förvaltare senare men inte tvärtom. Således borde teknisk förvaltning vara givet för dig med tanke på din bakgrund.

Även möjlighet att kräva högre ingångslön på den tjänsten då du kan påvisa tidigare relevant erfarenhet inom ett tekniskt yrke.

Japp jag prata med en vid fastighetsakademin och han rekommendera teknisk förvaltare men de var självklart då de var bara där de fanns platser kvar . Nackdelen är att jag kunde inte tillgodose de tekniska kurserna fast de är exakt de jag har jobbat med i 7år . Jag kunde tillgodose de 2av3 Lia de har. Lön med min bakgrund sa han mellan 35-40k. Finns 2 distans som fastighetsförvalatare i Linköping och Umeå jag ska kolla med också beror på hur många gånger man måste åka dit/år . Fördelen med den i Göteborg är att de är där jag bor och där skolan har kontakt med lokala fastighetsbolag . Lite kluven faktiskt då jag vill kunna jobba iaf 50% samtidigt som jag studerar.
Citera
2020-08-03, 17:49
  #138
Medlem
Har kommit in i båda utbildningar jag sökte men är lite delad och behöver svar. Det står mellan Teknisk förvaltare eller Fastighetsingenjör. Båda via Fastighetsakademin.

- Skillnad på utbildningen/upplägget?
- Hur ser branschen ut efter respektive utb? Lätt att få?
- För och nackdelar med respektive utb?
- Om du som läser detta läst Fastighetsingenjör på FH, är det mycket matte?
- Är utbildningarna lika varandra? För när jag ser kurserna så är det mer eller mindre samma förutom några enstaka kurser.

Ni får gärna komma med så mycket tips, info och råd ni bara orkar med. Väldigt viktigt att scouta så mycket som möjligt känner jag då jag står inför ett vägskäl.

Mvh
Citera
2020-08-05, 15:25
  #139
Medlem
Lite info från någon med erfarenhet;
Har jobbat senaste 8 åren som fastighetsförvaltare, otroligt brett och mångsidigt, satsa på det du tycker är roligast om det nu är bostäder, butiker, kontor, hotell etc. etc...
Eller om du är tekniskt intresserad kan du absolut välja att bli teknisk förvaltare om utbildningen erbjuder detta (det lockade inte mig personligen).

- YH-Högskola 2,5 år
- Började i ett kommunalt bolag direkt efter praktiken och halkade in på förvaltning av kommersiella lokaler som jag tyckte var roligt och där det alltid händer mycket.
- Bytte senare till ett bolag som sysslar enbart med kommersiell förvaltning.

Jobb finns det hyfsat gott om då förvaltare alltid behövs oavsett det samhällsekonomiska läget. Kan inte understryka hur viktigt det är med kontakter om man vill åt de roliga jobben som inte alltid annonseras ut, om du sitter och väntar på den perfekta rekryteringsannonsen får du vänta länge. Skulle den mot förmodan dyka upp så är det ytterligare 200 pers som suttit och väntat.

Ingångslön var då på 33 000 kr per mån som jag fått upp till ca 44 000 kr per mån när jag slutade efter några år.
Idag är jag närmre 40 år än 30 år då karriären började och lönen ligger på ca 48 000 kr per månad.
Vad din lön hamnar på varierar ganska stort beroende på vilken plats du väljer att arbeta på. Kommunalt tenderar att ha lite lägre lön än privat men det finns undantag! Lön och intresse kanske inte heller speglar varandra i alla lägen...
Lönerna är generellt lite högre i Stockholm där jag själv är baserad...å andra sidan kostar luncherna mera!


/T
__________________
Senast redigerad av Trulsetrollet 2020-08-05 kl. 15:35.
Citera
2023-05-04, 17:28
  #140
Medlem
Vet någon vad som kommer på det särskilda urvalsprovet för fastighetsförvaltare via TUC?
Citera
2023-05-09, 11:57
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika88
Vet någon vad som kommer på det särskilda urvalsprovet för fastighetsförvaltare via TUC?

Jag undrar samma sak, men med tanke på att man bara har 25min och 40 frågor som ger max 20 poäng så är jag ganska säker på att det handlar om logisk tänkande typ IQ test samt läsförståelse.
Citera
2023-06-16, 11:20
  #142
Medlem
Hur stor är chansen att man kommer in om det står reservplats 110?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback