Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-21, 20:45
  #1
Medlem
sphinxen_111s avatar
Är utbildad högskoleingenjör inom bygg och ett hyffsat brett yrkesområde breder ut sig. Jobbar just nu som vanlig byggnadsingenjör men funderar på att om några år ge mig in i fastighetsbranschen och bli fastighetsförvaltare. Just nu tycker jag att jag tjänar rätt så bra, grundlön på 27000 kr / månad. Min fråga blir därför hur mycket tjänar ni som arbetar som fastighetsförvaltare? Hur ser löneutvecklingen ut och vad har ni för ingångslön? Främst är jag intresserad av storstadsregionerna.
Citera
2009-01-21, 22:41
  #2
Medlem
jag är med riktigt intresserad av att hålla på med fastigheter senare i framtiden.. men vilken utbildning osv krävs det och vilken behörighet brukar det krävas? har bara standard behörighet och 14 snitt dock inte gjort HP ännu. Sorry låna tråden lite
Citera
2009-01-21, 22:47
  #3
Medlem
sphinxen_111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
jag är med riktigt intresserad av att hålla på med fastigheter senare i framtiden.. men vilken utbildning osv krävs det och vilken behörighet brukar det krävas? har bara standard behörighet och 14 snitt dock inte gjort HP ännu. Sorry låna tråden lite

Nja det handlar ju om att förvalta, driva, fastigheter. Det är ju då lämpligt med någon typ av fastighetsekkonomisk, byggingenjörs utb eller dylikt.
Citera
2009-01-21, 23:01
  #4
Medlem
hmm okej men vad krävs det för att gå något sånt? kan ju nämnas att jag är hantverkare i grund å botten och är ganska haj på just fastighet osv osv.
Citera
2009-01-21, 23:03
  #5
Medlem
sphinxen_111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
hmm okej men vad krävs det för att gå något sånt? kan ju nämnas att jag är hantverkare i grund å botten och är ganska haj på just fastighet osv osv.


Det är ju oftast högskoleutbildning, men finns säkert någon KY, kvalificerad yrkesutb, som är inriktad på fastighetsförvaltning. Är du duktig kan du säkert få jobb som förvaltare ändå, men de vill nog att du går endel kurser innan. Ev står företaget för dessa kurser. Räkna dock med att ingångslönen och möjligheterna att stiga i hiearkin ökar ju mer utb du har.
Citera
2009-01-21, 23:08
  #6
Medlem
Nej det är jusst utbildningen jag vill gå. Och sedan starta eget var det tänkt om jag nu väl ska börja syssla med sådant. Köpa upp fastigheter och driva det osvosv. lite av en drömm det där, men jag vet inte om det är fullt möjligt.
misstänker att sån utbildning kräver matte C o.s.v. och jag har endast standarden.
Citera
2009-01-21, 23:10
  #7
Medlem
sphinxen_111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
Nej det är jusst utbildningen jag vill gå. Och sedan starta eget var det tänkt om jag nu väl ska börja syssla med sådant. Köpa upp fastigheter och driva det osvosv. lite av en drömm det där, men jag vet inte om det är fullt möjligt.
misstänker att sån utbildning kräver matte C o.s.v. och jag har endast standarden.


Rek. att du tar antsällning inom ett större fastighetsbolag till en början innan du ägnar dig åt att privat köpa upp fastigheter och driva. Det kan gå väldigt snett, det har det gjort för många, om man inte har de rätt "ekonomiska" kunskaperna, samt en stor nypa sunt förnuft.
Citera
2009-01-22, 12:47
  #8
Medlem
Finns det inte en ekonomisk fastighetsförvaltning utbildning/kurs ? Tror jag läst det men som sagt är inte säker på dem här uppgifterna.
Citera
2009-04-15, 23:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whaoo
Finns det inte en ekonomisk fastighetsförvaltning utbildning/kurs ? Tror jag läst det men som sagt är inte säker på dem här uppgifterna.


http://utbdb.hig.se/webkat/program.p...ogram_id=54977

kika där
Citera
2009-04-16, 13:18
  #10
Medlem
gandihellfishs avatar
Fastighetsförvaltare tjänar ganska dåligt, inte tillräckligt för att leva på det! Det bästa är att ha det som en hobby vid sidan av sitt vanliga jobb.
För att tjäna bra måste man bli stor. Ens enda inkomst är hyra och man har många utgifter för drift.
Mitt råd är att börja lätt, köp ett 4-5 familjshus och hyr ut alla utan ett och bo i ett själv. På så sätt bor du gratis kan man säga. Därefter kan du utveckla och köpa större och fler hus.
Citera
2009-09-18, 20:37
  #11
Medlem
Hur stora är möjligheterna att man som utbildad fastighetstekniker kan få jobb som fastighetsförvaltare?
Citera
2009-09-18, 21:06
  #12
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Fastighetsförvaltare tjänar ganska dåligt, inte tillräckligt för att leva på det! Det bästa är att ha det som en hobby vid sidan av sitt vanliga jobb.
För att tjäna bra måste man bli stor. Ens enda inkomst är hyra och man har många utgifter för drift.
Mitt råd är att börja lätt, köp ett 4-5 familjshus och hyr ut alla utan ett och bo i ett själv. På så sätt bor du gratis kan man säga. Därefter kan du utveckla och köpa större och fler hus.
Är du helt säker på att du vet vad en fastighetsförvaltare är? Hint: Det är inte samma sak som en fastighetsägare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback