2009-01-21, 19:58
Medlem
eskims avatar
Tja

Jag undrar om det går att montera en digital timer till eluttaget som spisen går på.
Jag har tänkt att jag på morgonen lägger en gryta med potatis och vatten på spisen. Ställer in att den ska gå på typ 1530 så potatisen är klar när jag kommer hem kl 1600.

Skulle vara tacksam om någon elektriker eller likn kunde svara på om det går att göra så och OM man får göra så.

Tack på förhand
Citera
2009-01-21, 20:45
Medlem
Tjohildas avatar
Det görs ju hela tiden av hemtjänsten/kommunen hos senila gamlingar. Ring kommunen och fråga vilken firma de anlitar och ring sedan dit.
Citera
2009-01-21, 20:55
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Se bara till att inte köpa en billig liten sak på Clas Ohlson. Det går en hel del ström för att värma en spis. Om den ens kör på 230 V.
Citera
2009-01-21, 20:57
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Se bara till att inte köpa en billig liten sak på Clas Ohlson. Det går en hel del ström för att värma en spis. Om den ens kör på 230 V.

Min gör det eftersom det är en snålvariant med tre plattor och man kan inte koka två saker samtidigt på den...

Däremot så är riktiga spisar trefas, så det är kanske lite svårare. Är det 230 V är det väl bara att dra ut sladden och sätta en timer emellan.
Citera
2009-01-21, 21:05
Medlem
Wie bitte?s avatar
Själva avstängningsfunktionen är ju lätt att fixa med ett tidur och en kontaktor anpassad för spisens effekt. Faktiskt en grej jag själv tänkt fixa eftersom jag har en förmåga att glömma plattor på.
Helt lagligt (såvitt jag kan förstå) att koppla ihop för en behörig elslusk vid din elcentral.

Men jag skulle inte rekommendera att på det här sättet köra spisen när man inte är hemma, om man inte tänker ut nån idiotsäker lösning för avstängning om tiduret blir felprogrammerat eller kontaktorn får tuppjuck och stannar i slutet läge.

Har inte moderna induktionshällar timerfunktioner btw? De blir ju inte varma på samma sätt heller. Skulle rekommendera att du skaffar en sån.
Citera
2009-01-21, 22:39
Medlem
eskims avatar
Jo jag har tänkt på risken med brand osv men man kan ju montera manuell timer som stänger av strömmen.
Kommer ju iofs komma hem i god tid innan det blir tal om torrkokning osv, men man kan ju ha otur att fastna i trafiken eller så någon dag.

Själva lösningen får ju elektriker hitta på, ville mest se om det går att göra så.
Citera
2009-01-21, 22:44
Medlem
Snurrens avatar
Kan du inte ha en lös kokplatta från t ex Clas Ohlson som du tar fram och kopplar en lös timer till när du behöver den. Problemet är väl bara att få det att koka upp först och sedan inte stormkoka/koka över. En sån här kanske kan vara något: http://en.wikipedia.org/wiki/Crock_Pot men dom kostar en dryg tusenlapp tror jag.
Citera
2009-01-22, 00:15
Medlem
Shoffens avatar
skulle inte rekomendera att pilla i elcentralen som någon sa.
Det bästa hade ju varit att köpa en seperat kokplatta för din potatis.
Fast... blir den inte dålig av att ligga i blöt en hel arbetsdag? och äter du potatis varje dag? :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in