Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-21, 15:36
  #1
Medlem
Schnitzers avatar
Håller på att starta upp ett nytt företag och sitter och filar på min affärsplan just för tillfället.
För att jag ska kunna räkna på inköp av produkter osv hade det ju varit bra med prislistor från tänkta leverantörer, men de jag har haft kontakt med ger endast ut sina prislistor till auktoriserade ÅF.
Sitter helt fast nu och vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.
Hur har ni som startat egna företag gjort när ni skrivit era affärsplaner?
Tips och råd uppskattas
//Schnitzer
Citera
2009-01-22, 15:21
  #2
Medlem
Schnitzers avatar
För att förtydliga mig lite.
Är det vanligt att man inte får ut prislistor från leverantörer när man ska starta upp ett nytt företag?
Hur gör man annars för att kunna räkna på en budget?
Citera
2009-01-22, 16:06
  #3
Medlem
Kolla med framtida kollegor, du kanske känner någon i samma bransch - eller i närliggande.

Eller så utgår du från vilket pris du kan sätta på produkten och räknar bakvägen för att ta reda på var smärtgränsen går gällande varuinköp - låt den alltså vara obestämd i din affärsplan.

Eller så berättar du vad det handlar om för produkter/bransch så kanske någon här på FB har viss insikt.

För övrigt så kanske många eller vissa Grossister har prislistor - men hur många av deras kunder betalar efter dessa? Knappast någon stor mängd.
Citera
2009-01-26, 19:03
  #4
Medlem
knugen377s avatar
Nästan alla leverantörer och grossister kräver att man registrerar sig hos dem och godkänner massa icke spridnings avtal. Faktiskt sant, att det står i dom att du icke får sprida vidare. Men bara för att du registrerat dig hos dem behöver du inte köpa något. Har du enskild firma behöver du oftast bara fylla i lite basic uppgifter samt en kopia på din F skattsedel från skatteverket. Men våga ta steget och registrera dig hos några leverantörer. Man får oftast väldigt bra service då och man lär sig vad saker egentligen kostar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback