Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-21, 01:57
  #1
Medlem
Läste att ett holdingbolag betalar 66% skatt på sina aktievinster, är detta sant?! Låter verkligen inte troligt, varför skulle man då äga aktier genom ett holdingbolag? Kan någon förklara detta för mig, antar att jag förstått fel..
Tack på förhand
Citera
2009-01-21, 20:26
  #2
Medlem

Det stämmer inte alls. Om du menar ett holdingbolag (AB) i Sverige som äger aktier i publika företag. Eller gäller det något annat förhållande?
Citera
2009-01-22, 12:10
  #3
Medlem
Jo som jag fick det förklarat så var det så att man skulle skatta 33% på dotterbolagets aktievinst. och sedan 33% när man "tog ut" vinsten ur företaget.

Ja, jag menar ett Holdingbolag (AB) i Sverige som äger aktier i publika och onoterade bolag..
Tack på förhand
Citera
2009-01-23, 13:08
  #4
Medlem
Nja ..

Det som är komplicerat är att du inte får föra över pengar från dottern till modern för att modern skall kunna köpa dotterns aktier. D.v.s du kan inte starta ett Holdingbolag som köper ett annat bolag (dotterbolag) som finansieras genom att du för över pengar till modern för detta köp. Denna typ av transaktion är i lag förbjudet.

Men om vi säger att detta inte är fallet så är skatte situationen följande:
Du för över pengar från dottern till modern (utan att skatta för det)
Sedan betalar modern 28% i företagsskatt på sin årsvinst.
Sedan när du som privatperson tar en aktieutdelning från moderbolaget så skattar du givetvis på detta. Denna skatt är allt från 20-50% beroende på löneuttag , uppluppna utdelningar m.m.

Det är för dig som privatperson ingen skillnad när du tar ut en aktieutdelning om du gör det via ett holdingbolag eller inte.

Citera
2009-01-23, 19:39
  #5
Medlem
snow_mans avatar
"Holdingbolag" är inget skatterättsligt begrepp på det sättet som investmentbolag är. Ett holdingbolag är helt enkelt endast ett bolag som äger, hela eller delar av,ett eller flera dotterbolag och beskattas precis som alla andra aktiebolag. Försäljningar och intäkter av näringsbetingade aktier (vilket andelar i onoterade dotterbolag räknas som) är däremot inte skattepliktiga för ett aktiebolag men det är en annan sak.
Citera
2009-01-24, 17:13
  #6
Medlem
Tack för svaren.
Så snowman, du menar att om jag säljer av mina innehav i ett onoterat bolag slipper jag skatten eller?
tack på förhand
Citera
2009-01-24, 20:26
  #7
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eschenbach
Tack för svaren.
Så snowman, du menar att om jag säljer av mina innehav i ett onoterat bolag slipper jag skatten eller?
tack på förhand

Nej om bolaget säljer aktier i andra onoterade bolag (eller får utdelningar från dessa) så är det en icke skattepliktig intäkt för bolaget.
Citera
2009-01-25, 21:28
  #8
Medlem
så det betyder då att holdinbolagsskatten (ifall mitt holdingbolag bara äger onoterade bolag) är 28%.
Jag trodde det var 28% bolagsskatt på vinsten + 33% skatt när jag tog ut vinsten från företaget. men så var det inte!
tack för svaren grabbar!
__________________
Senast redigerad av Eschenbach 2009-01-25 kl. 21:36.
Citera
2009-01-26, 13:21
  #9
Medlem


Om ditt holdingbolag gör en vinst från aktiehandel i onoterade bolag så blir det ingen företagsskatt (28%) på dessa vinster. Du kan inte heller kvitta förluster från sådan aktiehandel mot andra vinster i ditt holdingbolag. Om ditt holdingbolag gör vinster från t.ex konsultverksamhet eller övrig varuförsäljning så skattar du givetvis 28% på denna vinst (i bokslutet)
Däremot skattar du som vanligt när du tar ut pengarna som privat aktieutdelning från ditt holdingbolag. Skattesatsen här kan variera mycket som jag skrev tidigare.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback