Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-20, 11:58
  #1
Medlem
Säg att man som egen företagare tar ut samma lön varje månad och vet med sig detta. Man vet även att man kommer ha räntekostnader på ett ganska exakt belopp.

Behöver man hålla på att ansöka om jämkning??

Samma sak gäller om en anställd har 2 jobb och vill ha draget prel.skatt efter fast procent snarare än tabell. När det senare visar sig att detta var räknat en aning fel av arbetstagaren. Kan arbetstagare ELLER arbetsgivare få någon straffskatt?

Det finns ju inget uppsåt och kontrolluppgifterna blir ju korrekta och renderar sedermera restskatt/skatteåterbäring....

Slutligen som parantes - för att dra detta till sin spets - om detta inte är reglerat, kan man som egen företagare, strunta i prel. inkomstskatt och betala rubbet som klumpsumma just före räntan börjar ticka?

Har sökt en del på SKV - utan resultat.
Citera
2009-01-20, 22:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Säg att man som egen företagare tar ut samma lön varje månad och vet med sig detta. Man vet även att man kommer ha räntekostnader på ett ganska exakt belopp.

Behöver man hålla på att ansöka om jämkning??

Samma sak gäller om en anställd har 2 jobb och vill ha draget prel.skatt efter fast procent snarare än tabell. När det senare visar sig att detta var räknat en aning fel av arbetstagaren. Kan arbetstagare ELLER arbetsgivare få någon straffskatt?

Det finns ju inget uppsåt och kontrolluppgifterna blir ju korrekta och renderar sedermera restskatt/skatteåterbäring....

Slutligen som parantes - för att dra detta till sin spets - om detta inte är reglerat, kan man som egen företagare, strunta i prel. inkomstskatt och betala rubbet som klumpsumma just före räntan börjar ticka?

Har sökt en del på SKV - utan resultat.


En företagare måste betala preliminär skatt som motsvarar den slutliga skatten så nära som möjligt. Man får alltså inte betala allt i efterhand i en klumpsumma. Detta står i skattebetalningsLAGEN. Dock har inte SKV några möjligheter att straffa företagare om dom lämnar medvetet låga inkomstuppgifter. Man får helt enkelt bara restskatt. Betalar man denna restskatt senast den 12 februari deklarationsåret så slipper man kostnadsränta på restskatten.

Arbetsgivare eller arbetstagare får ingen straffskatt utan arbetstagaren får restskatt och får betala kostnadsränta om han inte betalar inte restskatten senast den 12 februari.

Hoppas det var svar på dina frågor......
Citera
2009-01-20, 22:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde_xboy
En företagare måste betala preliminär skatt som motsvarar den slutliga skatten så nära som möjligt. Man får alltså inte betala allt i efterhand i en klumpsumma. Detta står i skattebetalningsLAGEN. Dock har inte SKV några möjligheter att straffa företagare om dom lämnar medvetet låga inkomstuppgifter. Man får helt enkelt bara restskatt. Betalar man denna restskatt senast den 12 februari deklarationsåret så slipper man kostnadsränta på restskatten.

Arbetsgivare eller arbetstagare får ingen straffskatt utan arbetstagaren får restskatt och får betala kostnadsränta om han inte betalar inte restskatten senast den 12 februari.

Hoppas det var svar på dina frågor......

Jo, det besvarar ju det mesta. Tolkar jag dig rätt att jag i princip kan sköta min egen jämkning?

Om jag exempelvis tjänar 20.000kr och min skattetabell säger prel.skatt 5.000kr - nettolön --> 15.000kr

Sen har jag en genomsnittsmånad 1.000kr i ränteutgifter. Då kan jag med andra ord sätta prel.skatt till 4.700kr istället. Detta kommer ju nästkommande år vara ännu korrektare mot slutlig skatt - visst?

Tog väldigt enkla siffror nu, men tänker att vad jag menar framgår.
Citera
2009-01-20, 22:57
  #4
Medlem
Det stämmer ganska bra. Generellt är det bättre att inte betala för mycket skatt i onödan, dvs räkna lågt av säkerhetsskäl. Går det bättre än beräknat så kan man betala det efteråt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback