Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-19, 23:24
  #1
Medlem
Hej,

Jag har under nästan hela mitt liv funderat på vem min pappa kan vara. Jag lever med min mamma, mina 2 yngre syskon (halvsyskon för att vara exakt) och min "pappa". Med "pappa" menar jag då mannen som jag har levt med i 10 år, mammas man alltså. Jag älskar honom och ser honom nästan som min riktiga pappa.

Jag är inte adopterad, det är bara så att pappa lämnade mig och mamma när jag var väldigt liten. Anledning har jag ingen aning om, jag antar att han var förvirrad eftersom han var (tror jag) 19 år, lika gammal som min mamma var alltså. Mamma har aldrig pratat om honom och jag vägrar vara den första som tar upp det.

Jag antar att det är ett väldigt känsligt ämne för henne eftersom hon under mina 18 år aldrig ens NÄMNT honom. Därför vill jag inte riva upp såren och prata om honom, jag har istället bestämt mig för att ta reda på det på egen hand vem han är.

Det är där ni kommer in i bilden, kära flashbackare! Ni ska nämligen tala om för mig hur jag ska gå till väga om jag vill ta reda på vem min biologiska pappa är, utan att fråga varken mamma, mormor eller någon annan eventuell släkting.


Kanske blev en väldigt suddig text, ursäktar för det i så fall. Frågor får gärna ställas!

Tack på förhand, Sprut
Citera
2009-01-19, 23:26
  #2
Medlem
dawatts avatar
Detta måste vara väldigt viktigt för dig, med tanke på att du vägrar fråga den personen som till 100% vet svaret. Eller?
Citera
2009-01-19, 23:31
  #3
Medlem
Pwnys avatar
Fråga din morsa, det är ju ändå bara ett namn du behöver sen kan du sköta resten på egen hand.
De där första steget lär ju vara det absolut svåraste för dig att ta på egen hand utan någon som helst information.


Vill du absolut inte fråga din mamma så finns väl(?) din mormor, syskon till din mor eller någon väninna som hon kännt länge som du kan fråga ut
Citera
2009-01-19, 23:34
  #4
Medlem
Katarsiss avatar
Skattemyndigheten?
Socialtjänstens faderskapsärenden?
Försäkringskassan?

Det är bara att ringa till någon valfri och fråga - de lotsar dig rätt.
Citera
2009-01-19, 23:36
  #5
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Är du döpt i kyrkan? Vet du vilken så kanske dom har gamla papper kvar med båda föräldrars namn.
Citera
2009-01-19, 23:46
  #6
Medlem
Jag vet att det låter skitlarvigt att jag inte kan prata med min mamma om något så viktigt. Det säger både mina kompisar också och även jag själv tycker det.

Jag vill verkligen blanda in min mamma absolut så lite som det går i det här ärendet.

Jag tror jag gör som någon sa, ringer till skattemyndigheten eller dylikt! Tack för det tipset.

Och ja, jag är döpt i kyrkan. Det kan också vara ett alternativ.
Citera
2009-01-20, 00:25
  #7
Medlem
Berätta sen hur det gick, om du fick tag i honom eller ej!
Citera
2009-01-20, 00:28
  #8
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Jag vet att det låter skitlarvigt att jag inte kan prata med min mamma om något så viktigt. Det säger både mina kompisar också och även jag själv tycker det.

Jag vill verkligen blanda in min mamma absolut så lite som det går i det här ärendet.

Jag tror jag gör som någon sa, ringer till skattemyndigheten eller dylikt! Tack för det tipset.

Och ja, jag är döpt i kyrkan. Det kan också vara ett alternativ.

Skitlarvigt är en överdrift, men varför inte? Var det ett ONS osv, vet du sånt? Känner folk som träffat sin alkoholiserade "pappa" ute på stan osv. Hur tror du att din mor känner det om hon får reda på det i efterhand?
Citera
2009-01-20, 00:40
  #9
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Jag vet att det låter skitlarvigt att jag inte kan prata med min mamma om något så viktigt. Det säger både mina kompisar också och även jag själv tycker det.


Bara du vet hur du känner, så därför kan man ju inte säga att du är larvig.

Jag rekommenderar dig att kontakta skattekontoret i första hand.
Citera
2017-02-27, 16:58
  #10
Medlem
Vidare update på denna tråd?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback