Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-04-10, 13:55
  #37
Medlem
Nu anses det i alla fall vara ordenlig vår i Mellansverige, efter lätt snöfall och minusgrader i går kväll.
Citera
2018-04-11, 00:47
  #38
Medlem
NirvanAs avatar
Både YR och SMHI tror på 20-22 grader och sol, alltså sommartemperaturer, i mitten av nästa vecka när jag tittar mellansverige... hoppas! Bara sydligaste Sverige har hittills fått ta del av värmen detta år.

Det blir nog så om dessa lägen slår till, värmen direkt från Azorerna vad det ser ut som

Onsdag: http://oi66.tinypic.com/ztf3he.jpg
Torsdag: http://oi68.tinypic.com/fbwacy.jpg
__________________
Senast redigerad av NirvanA 2018-04-11 kl. 00:55.
Citera
2018-04-12, 13:14
  #39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Både YR och SMHI tror på 20-22 grader och sol, alltså sommartemperaturer, i mitten av nästa vecka när jag tittar mellansverige... hoppas! Bara sydligaste Sverige har hittills fått ta del av värmen detta år.

Det blir nog så om dessa lägen slår till, värmen direkt från Azorerna vad det ser ut som

Onsdag: http://oi66.tinypic.com/ztf3he.jpg
Torsdag: http://oi68.tinypic.com/fbwacy.jpg
Oja, det kommer att bli värme med upp till 20+ i nästa vecka.

Med början nu på Måndag.

Det beror på ett lågtryck som bildas ute i Atlanten nu, på ungefär samma breddgrad som södra Spanien, som närmar sig den europeiska kontinenten, och sveper därför med sig den varma västgående jetströmmen uppåt genom Västeuropa - ända upp till Skandinavien.

På kartorna kan man se ett tydligt starkt stråk från Nordafrika som sträcker sig upp genom Västeuropa.
Och det flyttas stadigt österut under veckan som kommer.
Vilket betyder att i slutet av nästa vecka, början av nästa helg och vecka, så kommer värmestråket att ha förflyttat sig för långt österut - så att värmen kommer att passera för att istället värma upp Moskva...

---

Men nu, slutet av denna vecka och under helgen, så kommer det att vara kylslaget.
Det är starka och stabila vindar som blåser in från det ryska vinterlandskapet som kyler ner oss.
Citera
2019-02-20, 14:01
  #40
Medlem
Nu är det dags igen..

SVT säger att våren kommer på bred front

Plusgrader i nästan hela landet väntas och den meteorologiska våren tros komma i södra delarna av landet på fredag.
Är just nu i Italien där våren redan är igång, men berätta gärna när våren kommit till dig och vilka dina vår-kriterier är.
Citera
2019-02-20, 18:47
  #41
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Nu är det dags igen..

SVT säger att våren kommer på bred front

Plusgrader i nästan hela landet väntas och den meteorologiska våren tros komma i södra delarna av landet på fredag.
Är just nu i Italien där våren redan är igång, men berätta gärna när våren kommit till dig och vilka dina vår-kriterier är.

För att det ska vara riktig vår så tycker jag man kan kräva 7 dygn på raken med lägsta dagstemperatur på minst 8° och nattemperatur över 0,0°, allt annat är det är mer vårvinter
Citera
2019-02-20, 20:16
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
För att det ska vara riktig vår så tycker jag man kan kräva 7 dygn på raken med lägsta dagstemperatur på minst 8° och nattemperatur över 0,0°, allt annat är det är mer vårvinter
Dur är alltså som SMHI av temperaturskolan... Bättre än den astronomiska skolan som tror att jorden postion respektive solen avgör när våren början exakt.

Dock förlje jag naturen.. främst blommorna. De visar enligt mig när våren kommer. Växter tar aldrig fel. Inte blommar de ut om det blir "vinter" igen.
Citera
2019-02-20, 21:10
  #43
Medlem
lasternassummas avatar
Snödropparna började blomma här (ca 60±2°N) för ca en vecka sedan, ca 13 februari.
Det har varit plusgrader, max ca 7-8 den senaste veckan, men nu ska det vara kallare ett par dagar.

Även om det varit vår en vecka så tror jag att det är för tidigt att räkna ut vintern.

Citera
2019-02-21, 08:39
  #44
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Dur är alltså som SMHI av temperaturskolan... Bättre än den astronomiska skolan som tror att jorden postion respektive solen avgör när våren början exakt.

Dock förlje jag naturen.. främst blommorna. De visar enligt mig när våren kommer. Växter tar aldrig fel. Inte blommar de ut om det blir "vinter" igen.

Nej min definition är mycket hårdare än SMHI's, de kräver bara att dygnsmedeltemperaturen ska vara över 0 grader sett till hela dygnet men jag kräver minst +8 dagtid samt frostfria nätter, kan vara frost nattetid och ändå komma över 0,0 i medeltemperatur
Citera
2019-02-22, 06:02
  #45
Medlem
Mattelols avatar
Sex minusgrader och is på trottoaren när jag gick till tåget precis, bor i Västra Götaland. Var är den här våren som folk talar om som skulle börja idag?
Citera
2019-02-22, 07:48
  #46
Medlem
Fr o m imorgon ska det enligt https://www.klart.se/se/uppsala-län/väder-uppsala/ bli +5 eller mer de närmaste två veckorna, men nu på morgonen är det -10. Sol och lite nysnö som föll igår. Våren sägs då vara på väg.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback