Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 11:03
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Min uppfattning av när våren kommer är en lite mer utdragen historia.
Dvs jag ser våren som en process mer än en bestämd händelse.

Och i det observerar jag hur naturen börjar få liv igen.
Från det stendöda och färglösa, tysta, mörka och kalla under vintern alltså.

Sen kommer förändringarna så sakteligen.
Det allra första man lägger märke till är att kvällarna blir lite längre, liksom mornarna tidigare.
När sen, i februari eller senare januari, de allra första blommorna dyker upp så vet man att det är på rätt väg. Dvs snödroppen och vintergäck, trollhasseln, de är de första.

I början av mars börjar man också kunna Höra att våren är på väg.
Dvs vissa fåglar börjar vissla, som man inte hört på länge. Skatorna börjar plocka med sina stora skatbon i träden.

Och i mars börjar allt fler blommor att synas till.
Blåstjärna tex, liksom man ser hur knopparna sväller på träden.
Krokus börjar spricka ut i starkt gult och lila i rabatterna.

Och
Någon gång under Mars månad så brukar också humlornas Drottning att ge sig ut på årets första flygtur.
Hon flyger alltid väldigt långt, precis ovanför marken närmare bestämt - där hon letar efter små hål, små ingångar som hon kan krypa in i och bygga sin nya koloni för året.
Så, när humlan visar sig ... då vet man att nu är våren på väg !!!


I slutet av Mars är gräsmattorna i parker och kyrkogårdar hela Blåa, i stora fläckvisa partier.
Det är Rysk blåstjärna som fullt slagit ut då.
Det ser alltid lika fantastiskt och uppmuntrande lovande ut, och man vet att det är vår.

Under samma tid - Mars månad - slår också alla de fina Rosa körsbärs- och plommonträden ut.
Dvs blommorna.
Liksom de vackra vita mandelblommorna.
Alléer med stora rosa trädkronor för en alltid att tappa andan.

Liksom i månadsskiftet mot April när även fruktträden börjar slå ut sina vita blommor. Päron och äppleträden alltså.

Hela naturen är full i sprakande färgprakt alltså.
SÅ tjusigt och sprakande är det alltså precis före det Gröna slår ut.
Dvs från 15e till 27e april, det är då som Hästkastanjen spricker ut först.
Tätt följt av både Björk och senare Bok.

Men vad säger att våren äntligen är Här bättre än att vandra i nyss utslagen bokskog med sin skira grönska av smaragd, ovanpå silvergrå pelare.
Ja, det med trädstammarna är också en vår-sak.
För under vintern och tiden fram tills bladen slår ut, så är ju stammarna av äcklig ruttnande brungrön färg. Som bara skriker ut förruttnelse och död och äckel.
Men med solen och värmen så torkar stammarna ut och återfår sin friska bruna och silvergrå färg.


Slutligen - sista vårtecknet.
Det är när Syrenerna slår ut.
De kommer inte förrän i Maj.
Först Magnolian i tid till Lunds studentkår ska sjunga in våren under Valborgsmässoafton.
Sen kommer slutligen vårens förnämsta utropstecken - den stolta Syrenen.
Vad doftar bättre än syren om aftonen ???
Citera
2018-03-05, 11:12
  #14
Medlem
För mig är våren den första April, men det är som sagt min åsikt
Citera
2018-03-05, 17:26
  #15
Medlem
Slutet av mars kommer den
Citera
2018-03-13, 07:46
  #16
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
1 april så blir det vår.
Citera
2018-03-15, 23:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
För mig är våren den första April, men det är som sagt min åsikt

Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Slutet av mars kommer den

Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
1 april så blir det vår.

Vart bor ni?

Jag menar nåren kommer är ju också en sak av geografisk läge. Inte har våren kommit till Kiruna i slutet av mars (eller tar jag mig fel?)...
Citera
2018-03-16, 10:43
  #18
Medlem
Zarfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vart bor ni?

Jag menar nåren kommer är ju också en sak av geografisk läge. Inte har våren kommit till Kiruna i slutet av mars (eller tar jag mig fel?)...

Beror väl på om man pratar om den meteorologiska definitionen av vår eller det som man själv förknippar med vår. Den meteorologiska vårens normala ankomst skiljer sig självklart väldigt mycket över landet. Allra längst i söder kommer våren normalt i mitten av februari och i norra fjällkedjan inte förrän i början av maj. Upplevd vår behöver ju dock inte betyda en medeltemperatur över 0°C utan kan ju bero på till exempel dagens längd och hur mycket solen värmer.

Här har du en karta med vårens normala ankomst: http://www.smhi.se/klimatdata/meteor...-borjan-1.3957
Citera
2018-03-17, 08:51
  #19
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Beror väl på om man pratar om den meteorologiska definitionen av vår eller det som man själv förknippar med vår. Den meteorologiska vårens normala ankomst skiljer sig självklart väldigt mycket över landet. Allra längst i söder kommer våren normalt i mitten av februari och i norra fjällkedjan inte förrän i början av maj. Upplevd vår behöver ju dock inte betyda en medeltemperatur över 0°C utan kan ju bero på till exempel dagens längd och hur mycket solen värmer.

Här har du en karta med vårens normala ankomst: http://www.smhi.se/klimatdata/meteor...-borjan-1.3957
De sk "meteorologiska definitionerna" är sällan desamma som de man själv, rent personligt, upplever det som.
Det spelar ingen roll om det handlar om "vårens ankomst", eller hur höga, eller låga, temperaturerna har varit under en särskild dag - för de officiellt utbasunerade stämmer ändå aldrig överens med hur man själv upplevde det.
Antingen är de officiella temperaturerna alldeles för låga (en vacker sommardag tex), eller så är de alldeles för höga (en svinkall vinterdag).
För det man själv upplever (och t.o.m. kan se på egna termometern tex) skiljer sig Ändå ...

Konstigt nog ... =)


Just "Vårens ankomst" är ju dessutom något problematiskt.
Särskilt i relation till det som meteorologerna tycker. För de utgår ju bara från Temperaturerna.

Men "våren" är, för de flesta, något man upplever, tar del av.
Dvs ju fler vårblommor man börjar se därute i natur och trädgård, ju mer börjar man känna att våren står för dörren.
Plötsligt har man sett så många vårtecken att man inte längre ens tänker på när våren ska komma.
För den är där redan, menar man (oavsett vad meteorologiska datan har att säga om saken).

För, i ett extremfall så Hade det ju faktiskt kunnat vara så att Träden hunnit bli gröna redan före den meteorologiska våren visat sig för meteorologerna.
Och då blir det ju egentligen bara absurt att tänka sig att våren Inte är där ... när Hästkastanjen redan står grön och skön ...
Citera
2018-03-17, 16:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vart bor ni?

Jag menar nåren kommer är ju också en sak av geografisk läge. Inte har våren kommit till Kiruna i slutet av mars (eller tar jag mig fel?)...

Ja du, jag bor inte i Kiruna iaf.
Citera
2018-03-18, 17:00
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Beror väl på om man pratar om den meteorologiska definitionen av vår eller det som man själv förknippar med vår. Den meteorologiska vårens normala ankomst skiljer sig självklart väldigt mycket över landet. Allra längst i söder kommer våren normalt i mitten av februari och i norra fjällkedjan inte förrän i början av maj. Upplevd vår behöver ju dock inte betyda en medeltemperatur över 0°C utan kan ju bero på till exempel dagens längd och hur mycket solen värmer.

Här har du en karta med vårens normala ankomst: http://www.smhi.se/klimatdata/meteor...-borjan-1.3957

Meteorologerne i Norrköping kan få föra fram sin definiton av våren, men det är beklagligt att de har tagit över hela "debatten" att du nu sanktionerar när årstiderna börjar och slutar. Våren är ju mer än temperatur. Som Amberlain säger, det kan liknas ett process.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
De sk "meteorologiska definitionerna" är sällan desamma som de man själv, rent personligt, upplever det som.
Det spelar ingen roll om det handlar om "vårens ankomst", eller hur höga, eller låga, temperaturerna har varit under en särskild dag - för de officiellt utbasunerade stämmer ändå aldrig överens med hur man själv upplevde det.
Antingen är de officiella temperaturerna alldeles för låga (en vacker sommardag tex), eller så är de alldeles för höga (en svinkall vinterdag).
För det man själv upplever (och t.o.m. kan se på egna termometern tex) skiljer sig Ändå ...

Konstigt nog ... =)


Just "Vårens ankomst" är ju dessutom något problematiskt.
Särskilt i relation till det som meteorologerna tycker. För de utgår ju bara från Temperaturerna.

Men "våren" är, för de flesta, något man upplever, tar del av.
Dvs ju fler vårblommor man börjar se därute i natur och trädgård, ju mer börjar man känna att våren står för dörren.
Plötsligt har man sett så många vårtecken att man inte längre ens tänker på när våren ska komma.
För den är där redan, menar man (oavsett vad meteorologiska datan har att säga om saken).

För, i ett extremfall så Hade det ju faktiskt kunnat vara så att Träden hunnit bli gröna redan före den meteorologiska våren visat sig för meteorologerna.
Och då blir det ju egentligen bara absurt att tänka sig att våren Inte är där ... när Hästkastanjen redan står grön och skön ...

Som sagt våren är en mångfaceterad process, vi har påskliljor som blommar och fåglar som återvänder, och nu har vi ju bara talat om Sverige, hur ser våren ut runt om världen? Har tropikerna någon egentlig vår? Det är också ett kulturellt uplevelse, i Japan t.ex. flockas folk för att se körsbärsträden blomma medan vi här firar påsk med ägg, fjädrar, björkris och chockladkaniner.
Citera
2018-03-19, 10:34
  #22
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Meteorologerne i Norrköping kan få föra fram sin definiton av våren, men det är beklagligt att de har tagit över hela "debatten" att du nu sanktionerar när årstiderna börjar och slutar. Våren är ju mer än temperatur. Som Amberlain säger, det kan liknas ett process.



Som sagt våren är en mångfaceterad process, vi har påskliljor som blommar och fåglar som återvänder, och nu har vi ju bara talat om Sverige, hur ser våren ut runt om världen? Har tropikerna någon egentlig vår? Det är också ett kulturellt uplevelse, i Japan t.ex. flockas folk för att se körsbärsträden blomma medan vi här firar påsk med ägg, fjädrar, björkris och chockladkaniner.
I Indien tex har de ju den långa väntan - och längtan - efter Monsunen.
Det är lite som advent ... och sen när monsunen äntligen kommer, då blir alla som förbytta. Inte längre vresiga och surmulna pga den föregående tryckande, kvävande hettan, utan med monsunen kommer livet tillbaka.
Så både rent själsligt och symboliskt så finns det ju en viss likhet med vårens ankomst för oss.
Vi blir ju också glada som små klappmongon så snart vi börjar känna att det är vår på gång.

Det finns ju vissa platser som inte har så värst märkbara årstider, som Polynesien eller djungeln tex.
Men det har ju inget att göra med deras "oförmåga" att registrera sådana förändringar.
För de kan vara mycket bra på det.
Framförallt polynesierna var ju enastående skickliga på att läsa av naturen, och kunde med hjälp av sin observerade kunskap navigera längst hela Stilla havet - och kolonisera hela det så vidsträckta tomrum. Bara baserat på det de uppfattade med sina sinnen (och sitt oralt överförda minne).

Men just Årstidsväxlingar, de är ju inte så stora där ...
Men det kan finnas andra fenomen som kan vara relevanta.
Tex årlig migration av tex valar, och fåglar, kanske fiskar eller sköldpaddor och krabbor också, eller självlysande plankton ...
Dvs Nordamerikanska prärieindianerna blev ju alldeles till sig varje år när buffeln gick till.
Citera
2018-03-21, 11:10
  #23
Medlem
Ambelains avatar
Får väl ta och registrera mina vårobservationer här, på rätt plats, också.

Dvs jag har sett både Gul krokus, liksom lila.

Den gula krokusen var inte riktigt utslagen, utan bara en gul "spets."
Fortfarande bara spets efter en vecka.

De lila däremot, de är helt utslagna, med gula spröt i mitten, som lyser upp vägen för den vårpigga Humlan ...



Men, humlan har jag inte lyckats se ännu.
Det har väl varit för kallt för det, eller så har jag bara inte varit tillräckligt uppmärksam ...
Citera
2018-03-27, 08:08
  #24
Medlem
Ambelains avatar
Jag hörde igår kväll faktiskt årets första Koltrast sjunga ...

Det gjorde mig ganska så överraskad faktiskt.
Men så snart jag hörde den vemodiga stämman spetsades öronen omedelbart ... " ... kan det verkligen vara ... " tänkte jag.

Men jo, det var det. Och ju närmare jag kom ju gladare blev jag, och till slut fick jag syn på honom.
Högt uppe på en kvist satt han, i ensamt majestät.
Vemodigt sjöng han, som sagt ... och det var kanske inte så konstigt - för ingen svarade honom.

Uppenbarligen allt för tidigt tydligen.
Men det lär väl ändra på sig nu. Alla hans artfränder kunde ju höra honom sjunga, så även om de ganska frös och var sura så fick de annat att tänka på.
Jag kan nog tänka mig att någon annan stämmer upp ikväll ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback