Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 12:00
  #1177
Medlem
Hej! Har lurkat i utbildningsforumet ett bra tag nu, men har lite frågor som behöver svar, hoppas det är okej att jag lånar tråden i detta syfte.

Jag har nyss avslutat min gymnasieutbildning, och studerar nu på vuxenutbildning för att läsa in grundläggande högskolebehörighet så att jag kan läsa basår.

Den utbildning som huvudsakligen intresserar eller vad jag från början tänkt studera är datateknik, som har känns lite som ett "självklart" val för mig, då jag har pillat och spelat på datorer i stort sett hela min ungdom. Men efter en del lurkande på FB har jag fått för mig att byggingenjör/samhällsbyggare kan vara ett alternativ till detta. Jag har genom min gymnasiala utbildning fått praktik som innefattar arbete på byggarbetsplats, och jag har alltid tyckt att denna arbetsplats är hygglig att vistas på.

Den bild jag fått av byggingenjörer är att en arbetsdag kan bestå av exempelvis beräkning av olika variablar vid planering av projekt, till att praktiskt utföra vissa moment. Vad det gäller lön så är ingångslönen som byggingenjör inte är den högsta bland ingenjörer, men det finns goda möjligheter för en bra löneutveckling. De mätningar jag kollat på tyder på att jobb finns i överflöde. Hur bra stämmer min bild överens med verkligheten?

En utbildning jag tänkt kan vara aktuell är civ.ing Väg och Vatten vid LTU. Kvalitén på utbildningen sägs vara väldigt hög, och har intressanta inriktningar. Kan denna utbildning ge mig jobb på storföretag som NCC, Skanska eller PEAB, och stämmer mina höga förväntningar på VoV vid LTU?
Tänker att eftersom VoV ger dig examensbeskrivningen MSc in engineering, civil engineering, så är VoV ungefär eller samma typ av utbildning som samhällsbyggnad på Chalmers eller KTH.

Så en sammanställning av mina frågeställningar:
  • Stämmer min bild av att yrket? (Om ni har egna erfarenheter får ni gärna utveckla och ge lite insikt i arbetet, hade varit väldigt uppskattat)
  • Är VoV aktuellt för mig och kan utbildningen ge mig jobb vid de största företagen?
  • Hur bra är utbildningen vid LTU?
Tack på förhand!
Citera
2017-03-22, 18:25
  #1178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWNL
Hej! Har lurkat i utbildningsforumet ett bra tag nu, men har lite frågor som behöver svar, hoppas det är okej att jag lånar tråden i detta syfte.

Jag har nyss avslutat min gymnasieutbildning, och studerar nu på vuxenutbildning för att läsa in grundläggande högskolebehörighet så att jag kan läsa basår.

Den utbildning som huvudsakligen intresserar eller vad jag från början tänkt studera är datateknik, som har känns lite som ett "självklart" val för mig, då jag har pillat och spelat på datorer i stort sett hela min ungdom. Men efter en del lurkande på FB har jag fått för mig att byggingenjör/samhällsbyggare kan vara ett alternativ till detta. Jag har genom min gymnasiala utbildning fått praktik som innefattar arbete på byggarbetsplats, och jag har alltid tyckt att denna arbetsplats är hygglig att vistas på.

Den bild jag fått av byggingenjörer är att en arbetsdag kan bestå av exempelvis beräkning av olika variablar vid planering av projekt, till att praktiskt utföra vissa moment. Vad det gäller lön så är ingångslönen som byggingenjör inte är den högsta bland ingenjörer, men det finns goda möjligheter för en bra löneutveckling. De mätningar jag kollat på tyder på att jobb finns i överflöde. Hur bra stämmer min bild överens med verkligheten?

En utbildning jag tänkt kan vara aktuell är civ.ing Väg och Vatten vid LTU. Kvalitén på utbildningen sägs vara väldigt hög, och har intressanta inriktningar. Kan denna utbildning ge mig jobb på storföretag som NCC, Skanska eller PEAB, och stämmer mina höga förväntningar på VoV vid LTU?
Tänker att eftersom VoV ger dig examensbeskrivningen MSc in engineering, civil engineering, så är VoV ungefär eller samma typ av utbildning som samhällsbyggnad på Chalmers eller KTH.

Så en sammanställning av mina frågeställningar:
  • Stämmer min bild av att yrket? (Om ni har egna erfarenheter får ni gärna utveckla och ge lite insikt i arbetet, hade varit väldigt uppskattat)
  • Är VoV aktuellt för mig och kan utbildningen ge mig jobb vid de största företagen?
  • Hur bra är utbildningen vid LTU?
Tack på förhand!

Din bild stämmer till viss del av yrket, ska dock tilläggas att det är väldigt brett. En del hamnar hos de stora entrepenörerna men en stor del går också till konsulterna. Studerar du vid LTU har du också goda möjligheter att få jobb innom gruvsektorn.

Utbildningen vid LTU är till största del väldigt bra. Och ja, du får garanterat jobb hos de stora entreprenörerna om konjunkturen håller i sig och du har lite bak i pannbenet. Alla som jag vet ville ha jobb där fick då det från min årskull. Men om du är säker på att du vill jobba hos nån av de större entreprenör firmerna så tycker jag det är nog med en högskolleingeniör i bygg. Men om du är mer intresserad av de mer komplicerade konsulttjänsterna så kan det behövas en master (framförallt för att få första jobbet). Läste själv vid LTU hade då jobb ca 1 år innan jag gick ut.

Om jag skulle rekommendera VOV vid LTU? Så är svaret ja, speciellt om du är intresserad av större infrasktrukturs projekt.
Citera
2017-03-22, 20:28
  #1179
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabakamedvet
Din bild stämmer till viss del av yrket, ska dock tilläggas att det är väldigt brett. En del hamnar hos de stora entrepenörerna men en stor del går också till konsulterna. Studerar du vid LTU har du också goda möjligheter att få jobb innom gruvsektorn.

Utbildningen vid LTU är till största del väldigt bra. Och ja, du får garanterat jobb hos de stora entreprenörerna om konjunkturen håller i sig och du har lite bak i pannbenet. Alla som jag vet ville ha jobb där fick då det från min årskull. Men om du är säker på att du vill jobba hos nån av de större entreprenör firmerna så tycker jag det är nog med en högskolleingeniör i bygg. Men om du är mer intresserad av de mer komplicerade konsulttjänsterna så kan det behövas en master (framförallt för att få första jobbet). Läste själv vid LTU hade då jobb ca 1 år innan jag gick ut.

Om jag skulle rekommendera VOV vid LTU? Så är svaret ja, speciellt om du är intresserad av större infrasktrukturs projekt.
Den lär hålla i sig ett tag och de stora entreprenörerna behöver anställa fler.
Citera
2017-03-25, 22:40
  #1180
Medlem
Denzolios avatar
Vet att Chalmers, Lunds, KTH och Linköping är de bäst ansedda skolorna vad gäller tekniska utbildningar dvs högskoleingjör i bygg...

Hur hade ni rankat dessa universitet (Uppsala, Karlstad, Jönköping, Örebro, Linneuniversitet, Umeå) missat nån? - utifrån programmet Högskoleingenjör i Bygg, vad och vilka skolor är mest eftertraktade/intressanta på arbetsmarknaden efter examen? Ger jobb i huvudstaden osv?


Väldigt tacksam för svar.
__________________
Senast redigerad av Denzolio 2017-03-25 kl. 23:03.
Citera
2017-04-02, 13:43
  #1181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denzolio
Vet att Chalmers, Lunds, KTH och Linköping är de bäst ansedda skolorna vad gäller tekniska utbildningar dvs högskoleingjör i bygg...

Hur hade ni rankat dessa universitet (Uppsala, Karlstad, Jönköping, Örebro, Linneuniversitet, Umeå) missat nån? - utifrån programmet Högskoleingenjör i Bygg, vad och vilka skolor är mest eftertraktade/intressanta på arbetsmarknaden efter examen? Ger jobb i huvudstaden osv?


Väldigt tacksam för svar.

Umeå U är vad jag har erfarenhet om och utbildningen har problem med kompetens hos lärarna. Det finns de som kan hålla i konstruktions kurserna och beräknings kurserna medans produktions kurserna håller en väldigt låg nivå. Den drivna och kunniga läraren som fanns har gått tillbaka till den privata sektorn.

Så utbildningen håller inte så hög kvalitet men ALLA FÅR jobb. Det finns ingen i min avgångsklass som inte jobbar. Det är sjukt högt tryck i bygg svängen i Umeå och om man vill får man jobb i Stockholm också.

En ranking är svår att göra för jag tror inte att arbetsgivarna kollar så mycket på vars du har gått skola utan på hur du är som individ. De olika högskoleutbildningarna kvalitet skiftar ju från år till år med lärare och de kompetenser de har.
Citera
2017-04-02, 13:58
  #1182
Medlem
Glömde fråga detta i min förra post, men är det möjligt att ens tänka på denna utbildningen om man har tveksamma mattekunskaper? Ska visserligen gå basår innan jag söker till civ.ing men självförtroendet är i botten vad det gäller matte.. Är det möjligt att reparera mina trasiga mattekunskaper under basåret till den nivå som krävs för att göra utbildningen? Matten för samhällsbygg/väg och vatten sägs vara förhållandevis lätta jämfört med andra civ.ing utbildningar?
Citera
2017-05-25, 13:40
  #1183
Medlem
Rippless avatar
Jag skulle vilja beräkna på broar, höghus och så vidare, alltså lite mer "tunga" och större projekt. Går det med en 3-årig byggingenjörsutbildning eller är det civing som gäller för det?

Hur fungerar det om man först läser 3 år, arbetar ett tag, sen läser master i Väg- och vatten eller liknande - går det att jobba utomlands i t.ex. Kina, USA, Kanada, Australien?

Vilken skola är att rekommendera för hing/civing i byggteknik? Jag har inte läst Ma4 men det är bara Chalmers som kräver det, annars kommer jag in på KTH, LU och LiTH med mina betyg och ämnen. Är alla de 4 lika bra?

Ursäkta för många frågor.
Citera
2017-06-01, 17:43
  #1184
Medlem
Rippless avatar
Hur är utbildningen som erbjuds på Uppsala? Är det mätbar med KTH och Chalmers?
Citera
2017-06-01, 21:01
  #1185
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Hur är utbildningen som erbjuds på Uppsala? Är det mätbar med KTH och Chalmers?

Uppsala håller en bra nivå på allt de gör - oavsett utbildning.

Hur många universitet i världen kan göra anspråk på att de funnits i över 500 år?
Citera
2017-06-01, 21:06
  #1186
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Uppsala håller en bra nivå på allt de gör - oavsett utbildning.

Hur många universitet i världen kan göra anspråk på att de funnits i över 500 år?

Jag tänker likadant, dock anser vissa (här på Flashback t.ex.) att civ.ing. är bäst att läsa på de 4 stora.

Är den här Uppsalas variant av VoV?
__________________
Senast redigerad av Ripples 2017-06-01 kl. 21:09.
Citera
2017-06-01, 21:15
  #1187
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag tänker likadant, dock anser vissa (här på Flashback t.ex.) att civ.ing. är bäst att läsa på de 4 stora.

Är den här Uppsalas variant av VoV?

Uppsala (182) är högre rankat än Linköpings universitet (224) vad gäller kategorin "Engineering and Technology" enligt

https://www.topuniversities.com/univ...ing-technology
Citera
2017-06-01, 21:20
  #1188
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Uppsala (182) är högre rankat än Linköpings universitet (224) vad gäller kategorin "Engineering and Technology" enligt

https://www.topuniversities.com/univ...ing-technology

Fast jämfört med de andra skolorna så hamnar UU rätt långt ner. KTH ligger på plats 29 vilket är riktigt imponerande. Jag tror däremot att UU är den roligaste skolan att plugga på i Sverige. KTH känns inte riktigt lika "studentigt" som Uppsala.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback