Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-17, 22:24
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det var nog inte formaliserat på det viset utan påminde nog närmast om Svensk säljakt på isen. Observatörens roll var alltså inte att förbereda skottet utan att hålla koll på omgivningen, mata ammunition, bereda eldställningen osv. osv.

2. Det är alltså egentligen en mer avancerad taktik än den "moderna" du hänvisar till (riddaren och dess väpnare) särskilt när det handlar om större team än bara 2 personer.

3. Total summan som han tillskrevs verkar ha varit större än summan av "confirmed kills".
Vet du eller gissar du angående din beskrivning av observatörens roll?
Anledningen till att jag ifrågasätter är att du nämner mata ammunition vilket inte lär vara speciellt nödvändig hjälp för en prickskytt. Dagsbehovet för en sådan lär han kunnat hantera själv.
Vad skulle ytterligare en person göra för att förbereda en eldställning?
Observationsrollen kan jag köpa, men frågan är om det gör mer skada än nytta att ha mer än en person i dessa sammanhang. Statistiskt sett innebär fler personer större risk för upptäckt.

Att antalet konfirmerade är mindre än de attributerade kan delvis förklaras med de han sköt med K-pist. Dessa sköt han troligen inte i rollen som prickskytt utan rimligtvis i rollen som reguljär infanterist.
Citera
2014-09-17, 23:49
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Vet du eller gissar du angående din beskrivning av observatörens roll?
Anledningen till att jag ifrågasätter är att du nämner mata ammunition vilket inte lär vara speciellt nödvändig hjälp för en prickskytt. Dagsbehovet för en sådan lär han kunnat hantera själv.
Vad skulle ytterligare en person göra för att förbereda en eldställning?
Observationsrollen kan jag köpa, men frågan är om det gör mer skada än nytta att ha mer än en person i dessa sammanhang. Statistiskt sett innebär fler personer större risk för upptäckt.

Att antalet konfirmerade är mindre än de attributerade kan delvis förklaras med de han sköt med K-pist. Dessa sköt han troligen inte i rollen som prickskytt utan rimligtvis i rollen som reguljär infanterist.

1. Den var sannolikt inte på något vis enhetlig i den Finska armén under vinterkriget. Eftersom alla soldater i början av kriget var utrustade med gevär så var sannolikt mera fria roller liknande moderna prickskytteteam ovanliga - särskilt i de södra delarna av slagfältet, där det var mer skyttegravskrig än modernt krig. När kulsprutor och k-pistar började användas så förändrades situationen.

2. Ifall du studerar kriget så var det alltså inte som en skjutpass på skjutbanan. Ifall du studerar vapnen och dess standardutrustning så var ammunitionsmatning en väldigt viktig grej i många avseenden.

3. Du får väl studera svensk säljakt [sådan finns ju inte längre men det finns en massa filmer på youtube från sextiotalet. I övrigt ingår för rekognosering, närskydd, kommunikation i sådant som tvåan i ett skarpskytte team pysslade med på den tiden.

4. Jag tror att du tittat för mycket på typ snipermovies där någon smyger sig långsamt långsamt in i fiendens camp och skjuter generalen på 1km avstånd.... Det Finska vinterkriget norr om skyttegravskriget kategoriserades mer av extremt rörlig krigföring följt av ställningskrig. Vita dödens främsta offer var alltså Sovjetiska meniga och det finns inget som tyder på att denne opererade "bakom fiendens linjer" som annat än en funktion av fiendens rörelse.

5. Alla prickskyttar är reguljära infanterister.
Citera
2014-09-18, 00:26
  #75
Medlem
bosvens avatar
Sägs att enemy at the Gates är en fiction av simo..filmen med jude law..


Läser man eller hör man historier av släktingar är nog slaget vid raate bland de blodigaste vi skådat..total slakt i en annorlunda krigsföring..
Finska och svenska krypskyttar finns det många historier om,men simo blev en legend..nått en ryss aldrig blir..
Citera
2014-09-18, 00:34
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Den var sannolikt inte på något vis enhetlig i den Finska armén under vinterkriget. Eftersom alla soldater i början av kriget var utrustade med gevär så var sannolikt mera fria roller liknande moderna prickskytteteam ovanliga - särskilt i de södra delarna av slagfältet, där det var mer skyttegravskrig än modernt krig. När kulsprutor och k-pistar började användas så förändrades situationen.

2. Ifall du studerar kriget så var det alltså inte som en skjutpass på skjutbanan. Ifall du studerar vapnen och dess standardutrustning så var ammunitionsmatning en väldigt viktig grej i många avseenden.

3. Du får väl studera svensk säljakt [sådan finns ju inte längre men det finns en massa filmer på youtube från sextiotalet. I övrigt ingår för rekognosering, närskydd, kommunikation i sådant som tvåan i ett skarpskytte team pysslade med på den tiden.

4. Jag tror att du tittat för mycket på typ snipermovies där någon smyger sig långsamt långsamt in i fiendens camp och skjuter generalen på 1km avstånd.... Det Finska vinterkriget norr om skyttegravskriget kategoriserades mer av extremt rörlig krigföring följt av ställningskrig. Vita dödens främsta offer var alltså Sovjetiska meniga och det finns inget som tyder på att denne opererade "bakom fiendens linjer" som annat än en funktion av fiendens rörelse.

5. Alla prickskyttar är reguljära infanterister.
Återigen undviker du mina direkta frågor. Jag ställer dem igen:
Vet du eller gissar du angående din beskrivning av observatörens roll?
Vad kan en observatör göra för att förbereda en eldställning som en skytt inte kan?

Att gevär användes i större omfattning då än nu är vi överens om, hur detta skulle påverka en prickskytts roll förflyr mig dock.

Jag är mycket medveten om att det inte var ett skjutpass och att olika vapentyper kräver olika typer av logistik, vad det nu har för bäring på denna diskussion.
Vad vi vet är att Simo i sin roll som prickskytt använde ett något modifierat standardgevär med öppna järnsikten. Varför skulle han behöva någon som matar ammunition åt honom?

Plötsligt känner du till hur prickskyttarnas taktik var och vad observatörens roll var. Även om du använder termen skarpskytteteam just här, en benämning aldrig sett tidigare.
Närskydd? En person? Nej, nu är du ute och cyklar.
Kommunikation? Med vem? Hur? Fältapa och tråd?

Jag har varken nämnt var han opererade, hur han opererade, eller vilka han inriktade sig mot. Vad vill du säga med detta? Du får förtydliga.

Alla prickskyttar är definitivt inte infanterister. De kan tillhöra olika vapenslag och försvarsmaktsgrenar.
Om du syftar på att jag skrev "i sin roll som reguljär infanterist" ska jag förtydliga så inte ens du kan missuppfatta:
I sin roll som reguljär skyttesoldat.

Säljaktsfilmer från 60-talet är jag inte intresserad av.
Citera
2014-09-18, 00:42
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Den var sannolikt inte på något vis enhetlig i den Finska armén under vinterkriget. Eftersom alla soldater i början av kriget var utrustade med gevär så var sannolikt mera fria roller liknande moderna prickskytteteam ovanliga - särskilt i de södra delarna av slagfältet, där det var mer skyttegravskrig än modernt krig. När kulsprutor och k-pistar började användas så förändrades situationen.

2. Ifall du studerar kriget så var det alltså inte som en skjutpass på skjutbanan. Ifall du studerar vapnen och dess standardutrustning så var ammunitionsmatning en väldigt viktig grej i många avseenden.

3. Du får väl studera svensk säljakt [sådan finns ju inte längre men det finns en massa filmer på youtube från sextiotalet. I övrigt ingår för rekognosering, närskydd, kommunikation i sådant som tvåan i ett skarpskytte team pysslade med på den tiden.

4. Jag tror att du tittat för mycket på typ snipermovies där någon smyger sig långsamt långsamt in i fiendens camp och skjuter generalen på 1km avstånd.... Det Finska vinterkriget norr om skyttegravskriget kategoriserades mer av extremt rörlig krigföring följt av ställningskrig. Vita dödens främsta offer var alltså Sovjetiska meniga och det finns inget som tyder på att denne opererade "bakom fiendens linjer" som annat än en funktion av fiendens rörelse.

5. Alla prickskyttar är reguljära infanterister.

Är du nu dessutom expert på prickskytte numera? Herre min skapare men det är en savant inom allt som rör fysik, flyg och militära kunskaper vi har att göra med.

Att finnarna opererade bakom fiendens linjer torde vara känt av var och envar med tanke på att vi snackar om VK2 där sammanhängande frontlinjer var något som högre staber sysslade med medan trupperna på fältet inte brydde sig nämnvärt om linjer på en karta de inte ens visste existerade. Synfältet och räckvidden från närmaste fientliga bemannade stridsställning avgjorde vart "fronten" gick och det förändrades från minut till minut och timme till timme.
Finska skidpatruller var ju framme och härjade vid järnvägen till Murmansk och då rörde det sig inte ens om någon medveten infiltrering utan man gick helt enkelt framåt tills man stötte på något som inte var för starkt för att gå runt och tillräckligt svagt och intressant för att skjuta på.
Citera
2014-09-18, 00:43
  #78
Medlem
BallsMans avatar
Läste ett temanummer om just Simo/"Vita Döden" för ett tag sedan.

(Tidningen Världens Historia)

Siffrorna varierar mellan 200 till 500 dräpta Sovjeter, det finns ingen vedertagen och fastställd bekräftelse över exakt hur många han sköt ihjäl.

Han beskrevs som en kortvuxen, adekvat, fåordig person som inte hade annat att säga än "Jag gjorde bara det som behövdes göras" då han blev tillfrågad hur man kunde göra något sånt & hur man mår efter att ha gjort detta under en finsk TV-intervju på 70/80-talet... vilken ju kan tyda på att han var en liten "doktor" (aspies eller något).
Ingen ånger över huvud taget, bara gjorde "jobbet" och inget mer med det liksom.
Citera
2014-09-18, 00:44
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosven
Sägs att enemy at the Gates är en fiction av simo..filmen med jude law..


Läser man eller hör man historier av släktingar är nog slaget vid raate bland de blodigaste vi skådat..total slakt i en annorlunda krigsföring..
Finska och svenska krypskyttar finns det många historier om,men simo blev en legend..nått en ryss aldrig blir..
Filmen är snarare en fiktionaliserad version av bedrifter gjorda av Vasily Zaytsev, bland annat hans duell mot Erwin König.

Ryssarna hade också sina legendarer då de ofta använde dessa i sin propaganda.
Liudmyla Pavlychenko blev till exempel frimärksmotiv. Hon turnerade i USA och Woody Guthrie skrev en sång om henne.

Att de flesta är mindre kända utanför öststaterna är en annan sak.
__________________
Senast redigerad av Hippie 2014-09-18 kl. 00:50.
Citera
2014-09-18, 00:44
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Läste ett temanummer om just Simo/"Vita Döden" för ett tag sedan.

(Tidningen Världens Historia)

Siffrorna varierar mellan 200 till 500 dräpta Sovjeter, det finns ingen vedertagen och fastställd bekräftelse över exakt hur många han sköt ihjäl.

Han beskrevs som en kortvuxen, adekvat, fåordig person som inte hade annat att säga än "Jag gjorde bara det som behövdes göras"
Stereotyper eller inte men det låter som en typisk finne.
Citera
2014-09-18, 00:48
  #81
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosven
Sägs att enemy at the Gates är en fiction av simo..filmen med jude law..


Läser man eller hör man historier av släktingar är nog slaget vid raate bland de blodigaste vi skådat..total slakt i en annorlunda krigsföring..
Finska och svenska krypskyttar finns det många historier om,men simo blev en legend..nått en ryss aldrig blir..

Absolut ingen fiction där inte.

Vasilij Zajtsev har ju funnits på riktigt, filmen är en dramatisering av hans bravader.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Vasilij_Zajtsev
Citera
2014-09-18, 01:02
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Stereotyper eller inte men det låter som en typisk finne.
Verkligen!
Vid förfrågan om hur han blivit en så god skytt lär han ha svarat "övning".

Om man tagit livet av några hundra ryssar, fått käken krossad och ena kinden avsliten av en kula och överlevt, blivit befodrad av Fältmarskalken själv, samt jagat älg med Kekkonen lär man ha nått den finländska varianten av nirvana redan under sin livstid
Citera
2014-09-18, 01:08
  #83
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie

Om man tagit livet av några hundra ryssar, fått käken krossad och ena kinden avsliten av en kula och överlevt, blivit befodrad av Fältmarskalken själv, samt jagat älg med Kekkonen lär man ha nått den finländska varianten av nirvana redan under sin livstid

Haha!

Simo var fan en riktig "doktor", if there ever were one, så att säga
Citera
2014-09-18, 08:35
  #84
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Nja, inte direkt men nästan. Det man gjort är att parlamentet benådat, vad det nu hjälper personen ifråga, de som avrättades för feghet, avvikande från tjänst, nedläggande av vapen osv.

Detta med motivationen att de troligen led av PTSD och därmed inte anses kunnat ta ansvar för sina handlingar.
Eftersom personerna inte undersöktes med avseende på sin mentala hälsa innan de dömdes och avrättades kan man inte säga huruvida de verkligen var drabbade eller inte.

Det var ett mycket kontroversiellt beslut att benåda dem.
Man är självfallet oskyldig till motsatsen är bevisad, så jag vet inte om "benådande" är rätt, snarare upprivning av domen. Sen hade väl troligen inte alla de här PTSD, men staten ska vara försiktig med dödsdomar. Å andra sidan måste man i krig ta till med hårdhandskarna så inte allt går åt skogen. I strid kan det säkert uppkomma situationer där en grupp måste göra något som är extraordinärt farligt för att inte hela förbandet ska äventyras. Då krävs det dessvärre att order följs även om man så måste hota gossarna med arkebusering (vilket nog bör undvikas).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback