Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-18, 17:49
  #1
Medlem
rtxs avatar
Tjo!

Köpte 2006-01-17 en stationär DVD-brännare med hårddisk på Elgiganten (LG RH-188H -. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=92692 ).
Sedan ett tag har jag haft problem med att den inte spelar upp särskilt många original DVD:er längre, har inte provat med brända då jag är väldigt laglydig av mig. Får fel om att skivan inte kan läsas.
Eftersom jag inte hittat kvittot har jag inte blivit färdig att lämna in den, men nu har jag det i handen till sist och vill få det ut världen, dock har ju två år passerat (jävligt precis) så nu heter det enligt konsumentköplagen att jag är skyldig att bevisa att felet är ursprungligt. Hur gör jag lämpligen detta, använder maskinen mest till Timeshift så har inte spelat så mycket DVD, men jag kan tycka att de ska hålla ca 10 timmars speltid, eller har jag orimliga förväntningar? Nån som vet vad Elgiganten kommer säga för att slippa undan i vanlig ordning, och vad svarar jag? Hur motiverar man att felet verkligen beror på dålig kvalitet på skiten?

Tacksam för alla råd man kan få..
Citera
2009-01-18, 18:22
  #2
Medlem
Om du köpte den 06 så har det ju precis gått 3 år ! Man har ju 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel, så den har ju precis gått ut tyvärr !

Däremot så kan det ju vara så att lasern's lins har blivit smutsig bara, och då är det ju oftast busenkelt att fixa själv. Lyft på locket och gör rent linsen bara !

Mvh...
Citera
2009-01-19, 11:07
  #3
Medlem
rtxs avatar
Aaah, helvete, det är ju 2009 nu ja. Det ska stå 2007, så det har precis över 2 år.. Rengöring har inte hjälpt dessvärre.
Citera
2009-01-19, 11:42
  #4
Medlem
Punchlines avatar
Lämna in den tillsammans med kvitto till El-Giganten, du har fortfarande ett år på dig att reklamera den. Det El-Giganten gör är att de skickar in den till sin verkstad som förhoppningsvis fixar den utan problem. Jag vet inte vilka avtal och regler EG har men hos andra kedjor får man betala en undersökningsavgift om det inte är något fel på apparaten/inte täcks av reklammationsfristen.

Det brukar oftast inte vara något problem på att påvisa att felet är ursprungligt. Så länge apparaten ser schysst ut och är använd på "rätt" sätt brukar det inte vara några problem.
Citera
2009-02-08, 16:22
  #5
Medlem
lite som punchline säger.. man har alltid 3 års reklamationsrätt i sverige så du går med den till elgiganten och säger att den aldrig riktigt fungerat ordentligt och att du hävdar reklamationsrätten. de kommer skicka den till verkstaden som kommer undersöka den och förhoppningsvis lagas den och reklamationsrätten täcker detta så det blir som en vanlig garantireparation!! men då krävs att de faktiskt kan fastställa ett fel på produkten annars blir du enligt konsumentköplagen skyldig att betala undersökningsavgift och returfrakt vilket jag skulle uppskatta ligger på mellan 500 och 800kr.

du har alltså inte rätt till en ny produkt utan bara reparationer som reklamationsrätten eventuellt täcker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback