Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-22, 22:13
  #1117
Medlem
Jag är novis gällande kunskap på blodsockernivåer och dess mekanismer.

Det är väl sagt tidigare i läkarhistorian att det var bra för blodsockret att hålla en kosthållning jämnt fördelat över dagen, fördelat på många måltider.
Här fanns en länk i första inlägget gällande insulinnivåer, och Bla Martin B. På leangains hävdar väl att periodisk fasta dock visar sig vara bra i det hänseendet och själv har jag inget att invända i någon riktning då jag ju helt enkelt inte vet.

Det enda är egen upplevelse som iof kan bero på annat: jag har ätit likt just periodisk fasta några år, mest för att det känns bekvämt. Men samtidigt har mitt blodsocker ökat lite för varje år under denna tid trots bra träning och kosthållning. Ligger nu tom nära det övre gränsvärdet för det som anses hälsosamt.

Hur mycket vet vi om detta?
Många studier som påvisar att det inte är negativt med periodisk fasta för blodsockret så det kan sägas vara "fastställt" ?

Mvh
__________________
Senast redigerad av Brandsegel 2015-03-22 kl. 22:59.
Citera
2015-03-24, 17:01
  #1118
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandsegel
Jag är novis gällande kunskap på blodsockernivåer och dess mekanismer.

Det är väl sagt tidigare i läkarhistorian att det var bra för blodsockret att hålla en kosthållning jämnt fördelat över dagen, fördelat på många måltider.
Här fanns en länk i första inlägget gällande insulinnivåer, och Bla Martin B. På leangains hävdar väl att periodisk fasta dock visar sig vara bra i det hänseendet och själv har jag inget att invända i någon riktning då jag ju helt enkelt inte vet.

Det enda är egen upplevelse som iof kan bero på annat: jag har ätit likt just periodisk fasta några år, mest för att det känns bekvämt. Men samtidigt har mitt blodsocker ökat lite för varje år under denna tid trots bra träning och kosthållning. Ligger nu tom nära det övre gränsvärdet för det som anses hälsosamt.

Hur mycket vet vi om detta?
Många studier som påvisar att det inte är negativt med periodisk fasta för blodsockret så det kan sägas vara "fastställt" ?

Mvh
Det är bra för blodsockret att äta regelbundet. Sen verkar vissa ha översatt regelbundet till ofta, vilket inte alls är samma sak.
Citera
2015-03-24, 20:15
  #1119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Som sagt du kommer inte se bodybuilders träna på tom mage nånsin, varför? Jo svaret är enkelt.

Så ta ditt jävla backslick och cykla nånstans

Bodybuilders kan träna hur fan de vill, de kan gaina på underskott enkelt p.g.a. att testosteron avgör i högsta grad om du kan bygga. Bara för att bodybuilders gör på ett visst sätt betyder inte att det är den rådande teorin för ren träning, eller det har ju tydligen blivit det bland vanligt folk men det är oftast inte dem som har bäst gains heller.

Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Du är så otroligt korkad att jag vet inte om du drivit med mig hela tiden.

Är det ingen annan här som ser det du skriver?

Läste din senaste tråd "tränat 2 år och du har personbästa på tex 60kg och 25kg i militärpress"

Bara detta bevisar ju att du är helt ute och cyklar? Tränat 2 år och har dessa fjant siffror på 80kg..

Inget fel med det men har man tränat 2 år så är det nog dags att fundera över vad som gått fel.

Läste du ens det jag skrev? Låt mig veta om du vill ha mer källa.

Du läser ju inte ens du säger bara vad du tror på. Du är en ignorant jävel som lever i förnekelse.

Vet inte vad jag ska säga mer, är i chock. Om du driver med mig så förtjänar du en oscars iaf!
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Du kan kolla mina startade ämnen och scrolla ner till en tråd där jag har bild och beskriver hur jag ser ut osv.

Det var lite mer en 1 år sedan och jag var nybörjare mer eller mindre.

Du kan även se mina personbästa och jag var som sagt nybörjare och dubblar dina siffror

Så säga hur jag ser ut, muskler?vad jag lyfter osv?
Skandal.

Idag väger jag lika mycket men med platt mage cirka 12% kroppsfett ochme muskler och ännu starkare

Jag har tränat i 8år, utklassar fullständigt dina siffror i samtliga övningar och har betyligt bättre stats än dig i allt. Jag tycker det funkar fint att träna på fastande mage, har min bästa deff någonsin när jag gör det nu och känns i princip som jag ökar i volym samtidigt som jag går ned i fett. P.g.a. att jag har tränat längre än dig och krossar dina små skitresultat måste jag alltså ha rätt? Hoppas du inser hur dum du låter?

Är helt jävla orelevant att basera vad någon säger på vilka vikter och resultat de uppger sig ha fått på ett forum. Man tar självklart i hänsyn vad folk faktiskt säger, du kan ju inte ens ge några relevanta länkar till dina påstådda studier. Men det kanske handlar om att du kommer länka till bodybuilding.com, T-nation eller till och med någon random bloggare när din meningsmotståndare sitter och länkar till vettiga vetenskapliga artiklar från pubmed.

Var bara tvungen att kommentera fast det var lite sent.

EDIT: Var bara tvungen att kolla upp dina startade trådar som du ville att folk skulle göra. Du verkar ju ta din träning väldigt seriöst. Du bör nog börja läsa på lite först men framförallt fokusera på din egen träning och kost först innan du kommer och försöker ska läxa upp andra. Lite ödmjukhet hade du minst sagt behövt iallafall. Råder du gav om att inte dricka kalorier tidigare i tråden var också fruktansvärt dumt, det kvittar ju rakt av om du får i dig en del kalorier i vätska. Visst, för odisciplinerade personer som du kanske man behöver fylla magen med jäst för att ha "mättnadskänsla". Vilket jävla larv, man följer ju sin måltidsplan till pricka och äter varken mer eller mindre, om man är mätt eller inte har ingenting med saken att göra. Är man mätt och behöver äta mer äter man mer, är man inte mätt och har ätit vad man ska så skiter man i att äta helt enkelt.
(FB) ont i axel flera månader
(FB) Sjuk smärta i ryggen, vill bara dö.
__________________
Senast redigerad av Victus 2015-03-24 kl. 20:32.
Citera
2015-04-06, 20:13
  #1120
Medlem
Funkar inte 5.2-dieten eller minskar jag i volym trots noll skillnad på vågen?

Jag har nyligen börjat köra 5.2-dieten. Två veckor har jag kört den. Vågen visar ingen skillnad överhuvud taget. Snarare tycker jag den visar mera. Iofs visar den större variationer, vilket är förklarligt i och med att de dagar jag äter, äter jag en aning mer än jag brukar (kroppen verkar vilja reglera det automatiskt) och de dagar då jag endast äter 600 kcal äter jag ju mindre än vad jag annars brukar. Nu har jag haft några ätar-dagar och vågen visar rätt mkt ikväll. Mer än vad den brukade innan jag började på dieten och det ger mig lite ångest eftersom den främsta anledningen till att jag började var just för att minska i vikt, inte öka. Jag kan inte heller se efter mina fastedagar att vågen visar påtagligt mindre än vad den gjorde efter mina första fastedagar, dvs då jag startade dieten.

Samtidigt tycker jag mig ha noterat något helt annat. Jag tycker verkligen att mina tighta jeans har börjat sitta en liten aning lösare. En del av mig tänkte först att det kanske berodde på att de ej var nytvättade. Men så tvättade jag dem och de sitter fortfarande aningen löst. Det är jättekonstigt och såklart funderar jag på om jag inbillar mig, men jag tror inte jag gör det. Det är inte några nya jeans men passformen känns plötsligt annorlunda. Nu har de börjat vecka sig och även glida ner längs baken en aning, det gjorde de inte förut eftersom de satt tightare. Skillnaden är liten, men eftersom de var så tighta förut blir även en liten skillnad kännbar.

En del av mig känner mig superfrustrerad över att jag inte ser något resultat alls på vågen och tänker att det är hopplöst eftersom vågen nu dessutom visar jättemkt. En annan del av mig tänker att jag kanske ändå har tappat i vikt, eftersom byxorna verkar sitta pyttelite lösare.

Är det möjligt att jag minskar i volym trots att det inte syns ett smack på vågen? Eller ska jag bara acceptera att resultatet har uteblivit?

Är det här något som någon känner igen sig i när det kommer till 5.2-dieten?
__________________
Senast redigerad av 80talist 2015-04-06 kl. 20:39.
Citera
2015-04-06, 21:07
  #1121
Medlem
Två veckor hjälper nog inte. kör på. Min diet är en sallad i halvåret.
Citera
2015-04-06, 21:35
  #1122
Medlem
Du måste hålla på i mer än två veckor och du ska ju inte äta mer de dagar du inte fastar. Det är ju det som är poängen med hela dieten, bara att härda om du tycker det är jobbigt. Tränar du något samtidigt?
Citera
2015-04-06, 21:46
  #1123
Medlem
BengtBurks avatar
Det är inget magiskt med 5:2-dieten. Om du vill gå ner i vikt måste du göra av med mer kalorier än du stoppar i dig. Två veckor är i minsta laget för att utvärdera hur det går (beroende på kaloriunderskottet).

Att du tycker dig märka skillnad på kroppen men inte ser någon skillnad på vågen tyder bara på att du har tappat fettmassa men byggt på dig muskelmassa. Av den anledningen borde du vara nöjd. Återigen är det för kort mätperiod för att dra några slutsatser.
Citera
2015-04-06, 22:11
  #1124
Medlem
5:2 är trams. Ett smartass kommer på att man kan fasta i två dagar per veckan, och hela världen går fullständigt bananas.
Citera
2015-04-06, 22:25
  #1125
Medlem
WSEs avatar
Atkinsdieten, funkar annars. Du kan äta hur mycket kött och ost du vill och gå ner i vikt. Det är inte kul i längden, men du blir mätt iallafall.

Det här brukar leda till anabolavrede på folk som tror att man dör utan kostcirlken och motion. Du får försöka tona ut dom
Citera
2015-04-07, 15:29
  #1126
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Atkinsdieten, funkar annars. Du kan äta hur mycket kött och ost du vill och gå ner i vikt. Det är inte kul i längden, men du blir mätt iallafall.

Det här brukar leda till anabolavrede på folk som tror att man dör utan kostcirlken och motion. Du får försöka tona ut dom
Något som inte är kul i längden är sällan speciellt lyckat. Det slutar ofta med att personen hittar tillbaka till sina gamla dåliga vanor och är snabbt tillbaka på ruta ett.
Citera
2015-04-21, 11:56
  #1127
Medlem
5:2 är trams, speciellt om du faktiskt vill träna ordentligt samtidigt. Du ska inte stirra dig blind på vågen för mycket, jag skulle snarare tycka det var positivt om jag upplevde mig i bättre form fast på oförändrad vikt också, oftast är det tvärt om, jag rasar i vikt utan att se tillräckligt förändring på formen. Du bör alltid titta på formen framförallt, vart har nya ådror poppat, vart har du fått bättre separation etc. Det är din primära väglinje under en deff, vikten är helt klart sekundär.
Citera
2015-04-21, 17:16
  #1128
Medlem
BrotherBromances avatar
Tänkte börja på LeanGains nu i veckan.

Min fråga: Vad tror ni om att köra det utan carb cycling? Alltså endast fasta 16h om dygnet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback