2012-03-12, 07:11
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Finns det nya UI:t till GIMP ännu? Känns som att jag hört om det i ett par år nu men ännu har jag inte sett ens sett röken av en screenshot av det.

Är det för att GIMP körs i tre fönster som ni photoshop-vana upplever det som rörigt? De få gånger jag kommit i kontakt med photoshop har jag haft svårt att hitta det jag vill bland alla menyer och paneler som överröser mig med überavancerade funktioner.
Det finns i devel-versionen (har ojämna mellannummer, just nu är det 2.7.* och stabila är 2.6.*). Så när 2.8.0 tittar fram så bör det finnas där, bara att man väljer single window mode.
Citera
2012-03-18, 15:17
Medlem
Hatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Det finns i devel-versionen (har ojämna mellannummer, just nu är det 2.7.* och stabila är 2.6.*). Så när 2.8.0 tittar fram så bör det finnas där, bara att man väljer single window mode.
Tänkte bara tipsa om att Arch har denna i [extra] som gimp-devel. För den som sitter på Arch Linux men inte orkar kompilera.
Citera
2012-10-19, 18:42
Medlem
Hur står sig Gimp jämfört med Photoshop?
Citera
2012-10-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
GIMP har ett väldigt anti-intuitivt gränssnitt. Enkla saker som att göra en cirkel tar 1 minut att göra, när samma sak tar 2 sekunder i mspaint eller photoshop. Det är också irriterande att behöva bläddra i menyer hela tiden om man testar olika filter. Men det som gör GIMP bra är förstås att det är gratis.
Citera
2012-10-19, 19:25
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano

Gimp är defintitivt det absolut kraftfullaste gratisprogrammet för att redigera bilder någonsin.

Däremot saknar Gimp stöd för layer-effects, smart-objects, CMYK (används ofta på tryckerier) och stödjer just nu endast 8 bitar per kanal som färgdjup.

Med detta sagt får vi komma ihåg att Photoshop är ett program som kostar flera tusen, och att många begräsningar går att komma runt till viss del med olika plugins

Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
GIMP har ett väldigt anti-intuitivt gränssnitt. Enkla saker som att göra en cirkel tar 1 minut att göra, när samma sak tar 2 sekunder i mspaint eller photoshop. Det är också irriterande att behöva bläddra i menyer hela tiden om man testar olika filter. Men det som gör GIMP bra är förstås att det är gratis.

Nej, det gör det verkligen inte!

Det tar snarare ett par sekunder.

använd markeringsverktyget och gör en cirkelformad markering, gå till redigera -> stryk längs markering.
Citera
2012-10-19, 22:14
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

Nja då tror jag mer på skit bakom spakarna, att du inte vet hur man använder det gör inte att folk med lång erfarenhet av det upplever det som anti-intuitivt.
Citera
2012-10-20, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Nja då tror jag mer på skit bakom spakarna, att du inte vet hur man använder det gör inte att folk med lång erfarenhet av det upplever det som anti-intuitivt.
Men det är inte bara att det inte är intuitivt, det tar också lång tid att göra vissa saker. En enkel sak som en cirkel tar längre att göra än i photoshop eller mspaint, vilket blir väldigt irriterande om man ska göra flera stycken. Och filter tar lång tid att testa eftersom man måste bläddra i menyer, istället som i photoshop att man bara trycker på knappar för att snabbt förhandsgranska vad alla filter gör.
Citera
2012-10-20, 00:25
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Men det är inte bara att det inte är intuitivt, det tar också lång tid att göra vissa saker. En enkel sak som en cirkel tar längre att göra än i photoshop eller mspaint, vilket blir väldigt irriterande om man ska göra flera stycken. Och filter tar lång tid att testa eftersom man måste bläddra i menyer, istället som i photoshop att man bara trycker på knappar för att snabbt förhandsgranska vad alla filter gör.

Såhär går det iallafall till, att det inte finns ett verktyg som enbart ritar cirklar tycker i varje fall jag är rätt logiskt, för ärligt talat hur ofta är det det man gör? Angående förhandsgranskning på filter så håller jag med om att det gör det mer överskådligt, litegrann som bokstäverna på tangentbordet. Hur ofta tittar man på dem när man använder det intuitivt?

http://www.youtube.com/watch?v=VUEH_fCurV4
Citera
2012-10-20, 00:40
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Att rita cirklar i Gimp, görs på samma sätt som i PS, däremot skiljer det sig en hel del från hur det fungerar i Paint.

Ska du rita många cirklar i Gimp kan du istället använda Filter -> Rendera -> Gfig

För övrigt är Gimp 2.8 betydligt trevligare att jobba med jämfört mot t ex 2.6
Citera
2012-10-20, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Såhär går det iallafall till, att det inte finns ett verktyg som enbart ritar cirklar tycker i varje fall jag är rätt logiskt, för ärligt talat hur ofta är det det man gör?
Jag gör det ofta, och andra polygoner har samma problem i GIMP. Men visst, GIMP är ju inte ett ritprogram, utan ett bildmanipuleringsprogram, vilket enligt utvecklarna är anledningen varför de inte har ett enkelt sätt att rita former.

Citat:
Angående förhandsgranskning på filter så håller jag med om att det gör det mer överskådligt, litegrann som bokstäverna på tangentbordet. Hur ofta tittar man på dem när man använder det intuitivt?
Problemet är att om man inte har använt GIMP förut så vet man inte vad alla filter gör, vilket gör att man måste bläddra så länge i menyer att man stänger programmet. Människor är designade att se bilder mycket fortare än text, därför är photoshop filter gränssnittet mycket bättre, för man ser små förhandsgranskningar på vad filtren gör, och det går fortare.

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=VUEH_fCurV4
Wow... en video-tutorial för att rita en cirkel...
Citera
2012-10-20, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Ska du rita många cirklar i Gimp kan du istället använda Filter -> Rendera -> Gfig
Okej, det kan vara användbart.

Citat:
För övrigt är Gimp 2.8 betydligt trevligare att jobba med jämfört mot t ex 2.6
Sant, de har äntligen ett singelfönster mode.
Citera
2012-11-06, 09:34
Medlem
Turphiees avatar
Kanske fel tråd men ni verkar kunna endel om GIMP så jag testar.

Jag försöker göra en LOGO i GIMP 2.8 eftersom jag har läst att det ska stödja bl.a. Vector grafik.
Men hur jag än gör så blir logon pixlig när jag förstorar, nån som vet om jag måste ändra nån inställning nånstans?
Jag har inte hittat nån mall eller så där man kan välja nått annat än millimeter eller pixlar å sånt i mått på mallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in