Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-04, 12:36
  #1
Avstängd
shibbies avatar
Kan en människa och en valfri apa som är mest besläktad med människan, få någon arvsmassa ihop? Var det inte Hitler som planerade att göra ett experiment, att korsa människo kvinnor med ap hannar, för att få en "super" arme?

Olika katt djur kan para sig, tex lejon och tiger(vet inte vilken som måste vara hane respektive hona), så det blir en stor jävla mutant. Finns det någon annan art än människor som människor kan få arvsmassa ihop med?
Citera
2008-05-04, 12:54
  #2
Avstängd
Lemniscates avatar
Nej
Citera
2008-05-04, 12:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shibbie
Kan en människa och en valfri apa som är mest besläktad med människan, få någon arvsmassa ihop? Var det inte Hitler som planerade att göra ett experiment, att korsa människo kvinnor med ap hannar, för att få en "super" arme?

Olika katt djur kan para sig, tex lejon och tiger(vet inte vilken som måste vara hane respektive hona), så det blir en stor jävla mutant. Finns det någon annan art än människor som människor kan få arvsmassa ihop med?

Jag tror bestämt att människor och apor har olika antal kromosoner, vilket ställer till problem. Finns förmodligen fler anledningar till att man inte kan skapa en människor-apa hybrid.

Angående galna idéer under WW2 så har jag för mig att det var den röda armén som hade såna planer, men jag har inte undersökt just det ämnet närmare.

EDIT:

Visst var det röda armén:

http://www.experienceproject.com/uw.php?e=210461
__________________
Senast redigerad av Ond Genetiker 2008-05-04 kl. 13:02. Anledning: Hittade länk
Citera
2008-05-04, 13:47
  #4
Avstängd
shibbies avatar
Hur många kromosoner har den mest närbesläktade apan gäntemot människan? Mongolider(eller vilka det nu är, down syndrom?) har ju inte samma antal kromosoner som vanliga människor. Kanske går det att korsa en mongolid med en apa?
Citera
2008-05-04, 13:54
  #5
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shibbie
Hur många kromosoner har den mest närbesläktade apan gäntemot människan? Mongolider(eller vilka det nu är, down syndrom?) har ju inte samma antal kromosoner som vanliga människor. Kanske går det att korsa en mongolid med en apa?

Den var intressant! Är mongolider sterila generellt, eller är de sterila för att de inte har samma antal kromosomer och därmed inte får nån avkomma?
Citera
2008-05-04, 13:56
  #6
Avstängd
shibbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Den var intressant! Är mongolider sterila generellt, eller är de sterila för att de inte har samma antal kromosomer och därmed inte får nån avkomma?

Jag har för mig att dom ej är sterila? Finns väl mongolider som har barn?
Citera
2008-05-04, 13:59
  #7
Medlem
Confunduss avatar
Det finns arter som varit mer genetiskt olika än människan och chimpansen och som lyckats få avkomma, så varför inte? En chimpans-människa-hybrid försökte framställas så sent som på 20-talet, men med misslyckade resultat. Chimpansens 44 kromosomer kan kanske ställa till det, men man får tänka på att ett av de paren egentligen är 2 par som "växt ihop" till ett stort, så ännu finns det hopp. Det är sorgligt att forskning inom området inte förekommer längre.
Citera
2008-05-04, 14:06
  #8
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shibbie
Jag har för mig att dom ej är sterila? Finns väl mongolider som har barn?

Wikipedia pratar om manlig sterilitet iaf!
Citera
2008-05-04, 14:06
  #9
Avstängd
shibbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confundus
Det finns arter som varit mer genetiskt olika än människan och chimpansen och som lyckats få avkomma, så varför inte? En chimpans-människa-hybrid försökte framställas så sent som på 20-talet, men med misslyckade resultat. Chimpansens 44 kromosomer kan kanske ställa till det, men man får tänka på att ett av de paren egentligen är 2 par som "växt ihop" till ett stort, så ännu finns det hopp. Det är sorgligt att forskning inom området inte förekommer längre.

Ja, det tycker jag med, faktiskt ett väldigt intressant ämne.

Frågan är ju dock hur man skulle se på det hela om det nu skulle utföras som ett experiment? Djurplågeri? Människotortyr?
Citera
2008-05-04, 14:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shibbie
Hur många kromosoner har den mest närbesläktade apan gäntemot människan? Mongolider(eller vilka det nu är, down syndrom?) har ju inte samma antal kromosoner som vanliga människor. Kanske går det att korsa en mongolid med en apa?

Har för mig att apor har 48 kromosoner jämfört med 46 hos människor (47 hos dem med downs syndrom).

Vad jag har läst så är sterilitet vid Downs Syndrom vanligt, men jag har tyvärr inga exakta siffror i huvudet.
Citera
2008-05-04, 14:19
  #11
Medlem
Confunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shibbie
Ja, det tycker jag med, faktiskt ett väldigt intressant ämne.

Frågan är ju dock hur man skulle se på det hela om det nu skulle utföras som ett experiment? Djurplågeri? Människotortyr?

Vi tar sperma från en chimpanshanne (det är väl ändå inget plågsamt med det?). Att hitta en kvinna som är villig att insemineras ska inte vara några problem - det finns fan folk till allt. Jag tror inte ungen kommer vara särskilt lidande heller, titta bara på ligern och mulåsnan - de ser väl inte speciellt olyckliga ut? Jag tycker inte heller man ska se avkomman som en efterbliven eller skadad människa, utan snarare som en smartare apa.

Inget moraliskt dilemma förekommer - alla vinner på det.
Citera
2008-05-04, 14:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confundus
Vi tar sperma från en chimpanshanne (det är väl ändå inget plågsamt med det?). Att hitta en kvinna som är villig att insemineras ska inte vara några problem - det finns fan folk till allt. Jag tror inte ungen kommer vara särskilt lidande heller, titta bara på ligern och mulåsnan - de ser väl inte speciellt olyckliga ut? Jag tycker inte heller man ska se avkomman som en efterbliven eller skadad människa, utan snarare som en smartare apa.

Inget moraliskt dilemma förekommer - alla vinner på det.

Jag misstänker att det hela skulle klassas som ett djurförsök, och jag har för mig att det finns någon etisk nämnd som ska godkänna alla djurförsök i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback