Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-04-26, 23:39
  #25
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
https://olostafall.wordpress.com/202...-tapper-del-1/

Del 2 kom ut igår

Jag var helt inne på att dom drunknade men det fanns en intressant frågeställning i del 2 angående deras påträffande av pass, körkort mm som gjort mig osäker då båten aldrig har förlists.

Edit: Har premiumkonto och där kom den ut.
Citera
2020-04-27, 05:50
  #26
Medlem
sfrges avatar
Bröderna Tapper levde sannerligen upp till sitt efternamn i alla fall. Ända in i döden förmodligen. Kan det vara så att en stor våg ute till havs fått båten att tippa och grabbarna föll ur. Om det varit hård storm så torde dom varit dödsdömda. Senare kanske båten tippat tillbaka och flutit omkring full med vatten.

Kan en båt bete sig på det viset? Jag vet lika mycket om segling som en Nepalesisk sherpa.
Dom verkade ju ha varit fattiga som kyrkråttor så att dom skulle ha utsatts för nått brott känns ju mindre troligt.
Citera
2020-04-27, 11:48
  #27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

https://olostafall.wordpress.com/202...-tapper-del-2/

Citat:

"Del 2 av 2. Bröderna Tappers försvinnande i Centralamerika hamnade mellan stolarna, och sökningarna kom igång alldeles försent. Det bildades därför en räddningstrupp med bland annat brödernas mamma, som reste dit från Sverige med hopp om att få prata med vittnen och försöka få reda på vad som hänt."
Citera
2020-04-28, 10:53
  #28
Medlem
Vet egentligen inte mer än någon annan här, har bara läst tråden, kollat på artikeln i Norrländska Socialdemokraten från den 10:e oktober 2019 samt lyssnat på podcasten.

Håller för övrigt med det som sades om det uppspolade passet i podcasten. Det är märkligt. Om de under panikartade omständigheter blev tvungna att lämna båten är det förvisso inte omöjligt att de grep tag i påsen med passet och hoppade i sjön, för att senare tappa den - men under mer kontrollerade omständigheter borde påsen ha förvarats närmare kroppen, t ex runt halsen eller i en byxficka. De flesta backpackers vet att säkra sina värdehandlingar på sådant vis. Isåfall verkar det inte särskilt troligt att påsen på något sätt ska ha slitit sig från kroppen och flutit i land på stranden.

Som påpekats tidigare så är Honduras en genomkorrumperad bananrepublik, och det ska man inte ta lätt på. Trovärdigheten i de lokala polismyndigheternas utredning är därför inte värd flaska, vilket också sönernas mor måste ha förstått mycket väl, annars skulle hon knappast dragit igång en såpass omfattande privatutredning.

Jag har vistats en del i tropiska länder med hög kriminalitet likt Honduras. Under normala omständigheter går det att minimera rånrisken en del, men här har vi ett land som drabbades av en svår naturkatastrof strax innan brödernas besök. Det är ingen bra plats för en turist att vara på. Tänk Haiti efter jordbävningen 2010 eller Mozambique efter cyklonen förra året: ännu högre nivåer av kriminalitet och allmän laglöshet än vanligtvis.
Standardtipset vid rån brukar vara att lämna ifrån sig alla värdesaker, titta ner i marken och göra som man blir tillsagd. Eftersom bröderna inte ska ha haft särskilt mycket av värde på sig är det inte otänkbart att en (eller flera) rånare har uppfattat det som att de inte ville samarbeta, eller på annat sätt försökte jävlas. Dessutom ska de ha varit vältränade grabbar, kanske det gjorde rånaren nervös. Kanske utlöste det en våldsam impuls hos rånaren.

Angående brödernas påstådda brist på pengar så skulle det förresten vara intressant att veta hur deras vidare planer såg ut. Räckte inte pengarna till en flygbiljett hem? Det låter lite väl naivt att de frivilligt skulle försätta sig i en sådan situation.
Hade de redan köpt en flygbiljett med "öppen hemresa"? Vet inte om det fortfarande går, men för ca 20 år sen var det en vanlig lösning för backpackers som inte riktigt visste hur länge de skulle vara borta.
Det skulle kunna förklara deras "ta dagen som den kommer"-inställning i resdagboken.
Citera
2020-12-24, 00:19
  #29
Medlem
NormanRosemonts avatar
Jag snubblade på en intressant mördare som greps 2016 (och som dog 2017). Silas Boston var hans namn. År 1978 mördade han två britter ombord på hans segelbåt utanför Belize. Han knivhögg dem och satte sedan fast vikter runt deras kroppar innan han kastade dem överbord.

Det som fick mig att koppla honom till bröderna Tapper är att Silas Boston även ska ha skrutit om att han dödat två andra turister genom att ta dem till en öde ö där han skar halsen av dem. Kropparna har dock aldrig återfunnits och ingen vet vilka de var, om nu Silas Boston talar sanning vill säga.

... för två försvunna turister i det där området fick mig att oundvikligen tänka på bröderna Tapper.

Silas Boston var även misstänkt för att ha mördat sin fru 1968, hon har heller aldrig återfunnits.
Citera
2020-12-24, 14:09
  #30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Silas Boston.

Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Jag snubblade på en intressant mördare som greps 2016 (och som dog 2017). Silas Boston var hans namn. År 1978 mördade han två britter ombord på hans segelbåt utanför Belize. Han knivhögg dem och satte sedan fast vikter runt deras kroppar innan han kastade dem överbord.

Det som fick mig att koppla honom till bröderna Tapper är att Silas Boston även ska ha skrutit om att han dödat två andra turister genom att ta dem till en öde ö där han skar halsen av dem. Kropparna har dock aldrig återfunnits och ingen vet vilka de var, om nu Silas Boston talar sanning vill säga.

... för två försvunna turister i det där området fick mig att oundvikligen tänka på bröderna Tapper.

Silas Boston var även misstänkt för att ha mördat sin fru 1968, hon har heller aldrig återfunnits.

Stort tack för intressant information.

Kände inte till mördaren Silas Boston tidigare? Bodde han i dessa trakter? Var han amerikan? Det skulle ev. kunna handla om bröderna Tapper om nu inte Boston har ljugit förstås?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback