Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-14, 07:51
  #1
Medlem
Deon Limes avatar
Samtliga människor är ju från början tjejer och fortsätter så vara och utvecklas fram till vecka 8 - 10 vill jag minnas, vilket också är är orsaken till att vi män har bröstvårtor.

Men vad händer med könsorganet? Utvecklas penisen från vaginan eller hur fungerar det?
Citera
2009-01-14, 09:22
  #2
Medlem
No_fears avatar
Nu vet jag inte säkert men är könsorganen är väl nåt förstadie först och sen utvecklas den ena till en vagina och den andra till en penis. kvinnans klitoris är mannens ollon, sädesledare är kvinnans äggledare osv.

Så som jag fattat det så har man samma från början men sen utvecklas dom olika. Men detta är inte fakta utan saker jag har snappat upp här och där och är nog fullt av felaktigheter men tills nån klokare har vaknat så kan jag ge det svaret
Citera
2009-01-15, 16:13
  #3
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Samtliga människor är ju från början tjejer och fortsätter så vara och utvecklas fram till vecka 8 - 10 vill jag minnas, vilket också är är orsaken till att vi män har bröstvårtor.

Men vad händer med könsorganet? Utvecklas penisen från vaginan eller hur fungerar det?
För det första är ju manliga foster inte alls fullbildade kvinnor innan de börjar bli män, så det fungerar inte riktigt som du förefaller tänka dig. Men däremot är penis och klitoris utvecklingsmässiga homologer, och pungen är ett par blygdläppar som förslutits.

(Vad du menar med "vaginan" vet jag inte riktigt. Det är tyvärr svårt att veta i Sverige just nu. Vagina är på medicinarspråk termen för slidan. På senare tid förefaller folk i Sverige, efter amerikansk förebild, ha börjat använda vaginan som en väluppfostrad variant på fittan, men de yttre, synliga delarna av fittan heter vulva på medicinarspråk, och ingår inte i vagina. Ett skäl att vara lite försiktig med att använda just den amerikanismen.)
Citera
2009-01-15, 20:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Nu vet jag inte säkert men är könsorganen är väl nåt förstadie först och sen utvecklas den ena till en vagina och den andra till en penis. kvinnans klitoris är mannens ollon, sädesledare är kvinnans äggledare osv.

Så som jag fattat det så har man samma från början men sen utvecklas dom olika. Men detta är inte fakta utan saker jag har snappat upp här och där och är nog fullt av felaktigheter men tills nån klokare har vaknat så kan jag ge det svaret
De yttre könsdelarna har samma ursprung, men de inre delarna har olika ursprung. Müllerska och Wolffska gångarna utvecklas till äggledare och livmoder resp. sädesledare och bitestiklar samtidigt som dess "antagonist" tillbakabildas.
Citera
2018-06-11, 04:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
De yttre könsdelarna har samma ursprung, men de inre delarna har olika ursprung. Müllerska och Wolffska gångarna utvecklas till äggledare och livmoder resp. sädesledare och bitestiklar samtidigt som dess "antagonist" tillbakabildas.

Men vilken könskonstruktion innebar minst "arbete" att bygga?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback