Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2023-02-02, 11:07
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Det du beskriver nu är inte problemet, utan det är utförandet av övningarna som är det. Särskilt vissa övningar.
Explosiva och okontrollerade kast och lyft i övningar som kräver stor teknik, kan även med små vikter göra stor skada, särskilt över tid. Se bara på tennis- eller golfspelare. De svingar inga stora vikter men krafterna blir såpass stora att ryggar och axlar skadas permanent.
Felaktigt utförd träning kan ge dig små skador som du kanske inte märker nu men är orsaken bakom din supraspinatus-ruptur när du bäddar sängen, när du är 50.



Jo och mer därtill ifall du blir skadad. Det viktigaste med träningen måste väl vara att bygga upp sig själv och bli starkare och då på ett så säkert och effektivt sätt som möjligt? Men hur du högt värdesätter dessa pass har ingen med att göra, men man ska däremot vara medveten om riskerna, vilket de flesta dessvärre inte är.



Nej det behöver det inte alls betyda, tyvärr. Kan lika gärna bero på att din kropp har vant sig såpass vid övningen och du har blivit effektivare på att utföra den, eller en kombination med att du blir starkare. Nervsystemet anpassar sig och du märker detta som en styrke-/uthållighetsökning. Detta överförs heller inte till andra aktiviteter då denna anpassning är väldigt specifik.

Tack för svar! Jag griper efter halmstrån märker jag. Vill att BP ska vara bra eftersom jag tycker det är kul. Men förstår varför det inte är det.
Citera
2023-02-02, 12:14
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverllejf
Tack för svar! Jag griper efter halmstrån märker jag. Vill att BP ska vara bra eftersom jag tycker det är kul. Men förstår varför det inte är det.

När det gäller att bli hälsosamt starkare så är det traditionell styrketräning med korrekt utförda basövningar, kontrollerade och långsamma repetitioner(förminskar skaderisken avsevärt) med en vikt som du kan kontinuerligt lyfta i 1-2 minuter, jag rekommenderar.
Så länge någon har visat dig hur man utför övningarna på ett sånt säkert sätt som möjligt så klarar du av att göra detta på 1-2 pass i veckan i 30-60min om gången och lämnar mycket tid till rekreation.

Vad gäller rekreation så är det ingen som kan säga till dig vad som är bra och inte. Tanken är ju att du ska göra något som är roligt, stimulerande och gärna socialt. Där drar du ju gränserna själv vad som är värt att göra och inte.
Lycka till!
Citera
2023-02-02, 18:02
  #99
Medlem
Jag var aktiv på F&S när frågan kom upp om att börja med BP konceptet på F&S men vi sa nej för att det strider mot allt man vet om träningsfilosofi. Det är helt enkelt dålig träning som i värsta fall är rent skadligt för motionären.
Citera
2023-02-02, 20:35
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Jag var aktiv på F&S när frågan kom upp om att börja med BP konceptet på F&S men vi sa nej för att det strider mot allt man vet om träningsfilosofi. Det är helt enkelt dålig träning som i värsta fall är rent skadligt för motionären.
Klokt.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback