Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-13, 17:16
  #1
Medlem
Axons avatar
Jag citerar en medlem på Kolozzeum angående Bodypump (och håller med henne till 110%)

För cirka 6 år sedan var jag på ett bodypumppass och sa då att det var både första och sista gången. Men detta löfte till mig själv bröt jag i lördags. Efter cirka 4 års evigt tjatande av min kollega som är bodypumpinstruktör så gav jag vika i helgen.

Mina förutfattade meningar var:
Förslitningsrisk
Halva reps som ökar skaderisken
För snabbt tempo som leder till slarvigt utförande
Stackars nybörjare som sedan tillämpar dessa övningar ute på gymmet
Sammanfattning: Undvik Bodypump och avråd andra

Efter helgens dumhet är nu mina intryck:
Förslitningsrisk
Halva reps som ökar skaderisken
För snabbt tempo som leder till slarvigt utförande
Stackars nybörjare som sedan tillämpar dessa övningar ute på gymmet
Felaktiga unstruktioner såsom att hålla handleden rak i alla lägen
Direkt skadliga övningar för nybörjare såsom "marklyft" som följs av frivändningar i samma repetition. Den belastningen på axeln är idioti. (För mycket i vikt som hafsigt slängs upp...)
Min kollega är duktig och hon påtalade själv att vissa utföranden inte är bra men hon MÅSTE hålla sig till konceptet.

* Dålig variation av övningar. Samma övningar vecka ut och vecka in.
* Enformigt och alltid högrepetionsträning. Sätt er ned och räkna på hur många repetioner varje tränande gör under ett pass så förstår ni varför förslitningsrisken är så enorm.
* Ingen fokus på excentrisk eller plyometriskträning
* Dålig koppling till bålstabilitetsträning
* Dålig genomgång av utförande och hållning från Instruktörer (förståligt då de proppar in 100st människor på en klass)
* Dålig sammankoppling mellan teori och praktik
* Unga människor får förslitningsskador av detta och Agda 85 med osteoporos får ännu större skador och eventuella frakturer.
* Generellt sätt väldigt lågutbildade Instruktörer (Utbildningen till Bodypump instruktör är på 2dgr - det säger allt). Ibland kan man tro att de fått sin licens i ett Flingpaket när man lyssnar på deras anatomiska och fysiologiska utsvävningar.

Sammanfattning: Undvik Bodypump och avråd andra för sjutton!!!

* Grundtanken med att utföra all träning i grupp med enbart hjälp av en skivstång var god men någonstans efter det sprack det totalt och det finns få träningsformer som är sämmre än just Bodypump (Crossfit har en högre skaderisk men som tur va är det oftast mer erfarna tränande och därför en indirekt lägre skaderisk - inte ofta man ser Agda 85 köra Crossfit)

P.s Jag var som en stor tjurig bebis i hallen för jag totalvägrade vissa utföranden såsom 1/3-dels knäböj och gungande utan jag körde mina ass to the grass. Fy bubblan vilken träningsvärk det gav med högreps på sådär 30 stycken.
Totalvägrade likaså halva bänkpress och bicepscurl och lite annat smått o gott.

*
Är tillagda av mig.

__________________

/Axon
Citera
2009-01-13, 19:03
  #2
Medlem
BePositives avatar
Håller med testat bodypump en gång, aldrig mer.
Citera
2009-01-13, 19:21
  #3
Medlem
Aldrig prövat, kommer aldrig göra. Bättre att bygga riktigt istället
Citera
2009-01-13, 19:24
  #4
Medlem
Jensofswedens avatar
Får nog ta att hålla med, har aldrig provat men kan tänka mig att det är precis som hon beskriver det.

2 dagar för att bli instruktör? What the fuck

Crossfit är jag dock sugen på, tror att det skulle passa mig som handen i handsken eftersom jag har en bra kondition och är hyffsat stark
Citera
2009-01-13, 19:25
  #5
Medlem
BRZMs avatar
Bodypump är så tjejigt! Varför går killar på det för? Får bara upp en massa svettiga tanter i skallen när jag tänker på bodypump, spinning, aerobics, core etc.
Citera
2009-01-13, 19:27
  #6
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Bodypump är så tjejigt! Varför går killar på det för? Får bara upp en massa svettiga tanter i skallen när jag tänker på bodypump, spinning, aerobics, core etc.

Fast spinning är iofs mkt killar och inte som de andra träningsformerna du nämner imo
Citera
2009-01-13, 19:37
  #7
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Fast spinning är iofs mkt killar och inte som de andra träningsformerna du nämner imo

Det är nog ortsbetingat. Här är det tanterna som ska komma i form men som aldrig når dit.
Citera
2009-01-13, 19:42
  #8
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Får nog ta att hålla med, har aldrig provat men kan tänka mig att det är precis som hon beskriver det.

2 dagar för att bli instruktör? What the fuck

Crossfit är jag dock sugen på, tror att det skulle passa mig som handen i handsken eftersom jag har en bra kondition och är hyffsat stark
Ungefär lika lång tid om inte kortare för att bli Crossfit instruktör

Crossfit är okej men eftersom tempot är så sjukt högt blir skaderisken enorm och jag har i snitt en patient om dagen som skadat sig under crossfit/bodypump.
Citera
2009-01-13, 20:14
  #9
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Ungefär lika lång tid om inte kortare för att bli Crossfit instruktör

Crossfit är okej men eftersom tempot är så sjukt högt blir skaderisken enorm och jag har i snitt en patient om dagen som skadat sig under crossfit/bodypump.

Och så går dom ut med att det är så hälsosamt...
Citera
2009-01-13, 21:02
  #10
Medlem
Brullas avatar
Har varit på ett sånt trams en gång. Förstår inte riktigt grejen med det. Det är varken optimalt för kondition eller styrka.

Jag undrar om det inte egentligen bara är till för folk som vill gå ner i vikt.
Citera
2009-01-13, 21:46
  #11
Medlem
Omar Santanas avatar
Länk till inlägget?
Citera
2009-01-13, 22:19
  #12
Medlem
Jag går på ett gymnasium där vi kör bodypump minst en gång i månaden. Jag tycker att det är helt okej för min egen del, förutom att man kör hela kroppen och därför borde vila hela kroppen, vilket suger balle. Hur som helst så har jag och en kompis precis samma problem när vi kör det, vi får båda sjukt ont i ländryggen av de kopiösa mängder benböj man tvingas göra...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback