Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-12, 12:56
  #1
Medlem
Nu har morsan lånat ut sin laptop till lillebror igen fast jag sagt åt henne att han inte kan handskas med datorer på rätt sätt. Började med att han tog bort boot filer från rooten av hårdisken som jag fixade lätt med reparation via xp skivan. Vips så funkade den igen

I alla fall nu några timmar senare har ett nytt alvarligt problem uppståt. Vi får blå skärm när Xp laddas. Han hinner bara ladda två till fyra sekunder och sen blir det blått. Det vanliga står som det alltid brukar vara vid blå skärm (kolla drivrutiner och antivirusprogram osv) men med filnamnet ntfs.sys. Man hinner inte läsa då datorn startas om direkt när detta sker.

Har försökt reparera och installera om Xp men när jag väljer dom alternativen blir det blått igen fast utan omstart av datorn. Det är här jag kunde läsa mera på den blåa skärmen.

Så är det hårdisken som har sagt sitt sista ord nu eller?

Laptop: Toshiba L30
Köpt: December 2006
Förskring: 3 år
__________________
Senast redigerad av nicke157 2009-01-12 kl. 13:02. Anledning: Stav fel
Citera
2009-01-13, 01:52
  #2
Medlem
hasenfrasens avatar
Vid installationen, tag bort befintlig/existerande partition och skapa en ny partition som du sen låter setupen formattera. Funkar det inte då... well, beats me.
Citera
2009-01-13, 03:45
  #3
Medlem
dobbelinas avatar
Boota från Xp installations CD'n och tryck "R" när det dyker upp som ett altertnativ.(R= Repair)
Du får då upp din lokala installation, välj den.
Du kommer nu att frågas efter Administrator password, om det är blankt, tryck bara enter.
Nu kommer du till en prompt.
Skriv in följande och tryck enter:
chkdsk C: /r

Om du har installerat XP på någon annan drive, byt ut C: i ovanstående kommand.

Sen tar det en stund tills det är klart.
Vänta och boota om, funkar det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback