Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-01, 10:27
  #1285
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Titta på L-Foto i Vansbro, dom brukar kunna ha hyfsade priser, men just Hasselbladarna kostar ju en hel del.
Funderade själv på en Hasselblad för något år sedan, men jag köpte mig istället en Rolleiflex 6x6 automat, och är väldigt nöjd. Lite svår att fokusera ibland, men man får öva.

Jag lyckades till slut få tag på en till ett hyfsat pris genom kronkalles lösöresauktion. En C/M från 1978 med ett fungerande a12 magasin (och ett trasigt c12) samt både 80 & 150mm objektiv. Bägge objektiv tycks hålla tiderna som de ska. Dock var det en liten skada på innerglaset på 80mm-objektivet (vet inte om det är svamp eller repor) men hittills har jag inte märkt något på bilderna. Dock har jag ju inget att jämföra med.

Det var ju helt klart något av en chansning då det köptes "i befintligt otestat skick", men än så länge verkar allt funka som det ska, trots att den såg riktigt skitigt ut på bilderna.

Tror jag betalade runt 7000 för hela paketet.


Nåja, jag hade en fråga till tråden också:

Var lämnar man billigast in ett gäng engångskameror på framkallning och scanning? Gärna i Uppsala och gärna utan att behöva vänta i flera veckor.
Citera
2020-06-01, 18:23
  #1286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPepper_hej
Jag lyckades till slut få tag på en till ett hyfsat pris genom kronkalles lösöresauktion. En C/M från 1978 med ett fungerande a12 magasin (och ett trasigt c12) samt både 80 & 150mm objektiv. Bägge objektiv tycks hålla tiderna som de ska. Dock var det en liten skada på innerglaset på 80mm-objektivet (vet inte om det är svamp eller repor) men hittills har jag inte märkt något på bilderna. Dock har jag ju inget att jämföra med.

Det var ju helt klart något av en chansning då det köptes "i befintligt otestat skick", men än så länge verkar allt funka som det ska, trots att den såg riktigt skitigt ut på bilderna.

Tror jag betalade runt 7000 för hela paketet.


Nåja, jag hade en fråga till tråden också:

Var lämnar man billigast in ett gäng engångskameror på framkallning och scanning? Gärna i Uppsala och gärna utan att behöva vänta i flera veckor.

Grattis till kameran, hoppas att du blir nöjd med den.
Skulle du behöva serva den så kan nog Jonas på Analoga kameror ordna det.

Jag skickar allt jag vill ha framkallat till Odenlab i Stockholm, men i Uppsala finns Uppsala fotokompani som kanske skulle fungera för dig.
Dragarbrunnsgatan 42.

Jag har dock ingen erfarenhet själv av dom, men dom finns ju i din närhet, så ta en sväng förbi och hör med dom.
Citera
2020-06-02, 01:07
  #1287
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Grattis till kameran, hoppas att du blir nöjd med den.
Skulle du behöva serva den så kan nog Jonas på Analoga kameror ordna det.

Jag skickar allt jag vill ha framkallat till Odenlab i Stockholm, men i Uppsala finns Uppsala fotokompani som kanske skulle fungera för dig.
Dragarbrunnsgatan 42.

Jag har dock ingen erfarenhet själv av dom, men dom finns ju i din närhet, så ta en sväng förbi och hör med dom.

Ok! Ja, om behov uppstår ska jag ha det i åtanke.

Det blev Cewe i Gränby centrum, de var lite billigare än UFK. Dock skulle det visst ta tre(!) veckor. Tur att man inte har bråttom. haha.
Citera
2020-09-28, 10:08
  #1288
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Dom flesta fotolabb har dessa tjänster.
Jag anlitar Odenlab i Stockholm.
Har även anlitat Crimson samt Fujifilm.
När jag blir sugen på att plåta analogt (s/v) så skickar jag filmen till fotolab som framkallar endast filmrullen och skickar tillbaka de färdiga negativen, sedan scannar jag in bilderna.

Har ett antal analoga kameror i nyskick som jag köper för billig peng på t.ex. Tradera. Har 2st. Canon Eos med div. optik. Minolta Dynax, och en en rysk systemkamera Zenit med diverse m42 optik. Zeniten är för närvarande min favorit. Tycker att en systemkamera ska vara en riktig "järnspis" med manuella kontroller... Men numera blir det mer digitalt med min Nikon D3200 /Tamron 18 - 200mm. Bra att kunna variera sig lite...
Citera
2020-09-30, 03:17
  #1289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
När jag blir sugen på att plåta analogt (s/v) så skickar jag filmen till fotolab som framkallar endast filmrullen och skickar tillbaka de färdiga negativen, sedan scannar jag in bilderna.

Har ett antal analoga kameror i nyskick som jag köper för billig peng på t.ex. Tradera. Har 2st. Canon Eos med div. optik. Minolta Dynax, och en en rysk systemkamera Zenit med diverse m42 optik. Zeniten är för närvarande min favorit. Tycker att en systemkamera ska vara en riktig "järnspis" med manuella kontroller... Men numera blir det mer digitalt med min Nikon D3200 /Tamron 18 - 200mm. Bra att kunna variera sig lite...


Jag tycker att det är lite bökigt att skanna in bilder från negativ, och föredrar att få fotokopior.
Man kan ju även låta labbet skanna in negativen, och då blir det ju ofta väldigt bra.

Har provat alla möjliga sorters analoga kameror, men fastnat ordentligt för min Leica M3 samt min Ltm Leica iiia. Har även en Rolleiflex 6x6 automat som är mycket trevlig.

Sålde nyss en Leica M4 samt M5, som jag inte riktigt fastnade för.

Det är verkligen rejäla saker med kvalitet.

När det gäller digitalt så köpte jag en Leica M240 i våras, samt nyligen en Hasselblad X1D II.

Leicorna är dock mina favoriter. Roligt med Hasselbladaren är dock att den är handtillverkad i Göteborg.
Citera
2021-02-13, 18:43
  #1290
Medlem
Kulturspraches avatar
Känner ni någon analog samlare?
Citera
2021-09-30, 22:06
  #1291
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Ladda gärna upp resultatet när du framkallat bilderna.
Provade en Voigtländer Vitoret L förra sommaren. Resultatet blev faktiskt riktigt bra, men dom långa slutartiderna var grovt felaktiga. Under 1/60.
Det tyder på att kameran behöver service. Annars har Voigtländer Vitoret riktigt bra optisk kvalitet. Bilderna blir fina. Har sett många imponerande fina bilder tagna just med Voigtländer.
Citera
2021-10-01, 05:04
  #1292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
När jag blir sugen på att plåta analogt (s/v) så skickar jag filmen till fotolab som framkallar endast filmrullen och skickar tillbaka de färdiga negativen, sedan scannar jag in bilderna.

Jag har läst lite om flatbäddsscanners, men behöver man en sådan för att scanna in bilder från negativ eller fungerar vilken scanner som helst som finns i dom flesta skrivare?
Citera
2021-10-01, 13:49
  #1293
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duskunk
Jag har läst lite om flatbäddsscanners, men behöver man en sådan för att scanna in bilder från negativ eller fungerar vilken scanner som helst som finns i dom flesta skrivare?
Nej, du behöver ingen flatbäddsscanner, det finns scanners som är gjorda för att scanna in negatiremsor. En ganska liten och behändig apparat som kostar några 100-lappar.
Om jag vill scanna in pappersbilder så använder jag min Cannon skrivare med inbyggd scanner, det brukar bli bra...
Citera
2021-10-03, 13:46
  #1294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Nej, du behöver ingen flatbäddsscanner, det finns scanners som är gjorda för att scanna in negatiremsor. En ganska liten och behändig apparat som kostar några 100-lappar.
Om jag vill scanna in pappersbilder så använder jag min Cannon skrivare med inbyggd scanner, det brukar bli bra...

Tack! Heter dessa något speciellt?
Citera
2021-10-03, 17:19
  #1295
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duskunk
Tack! Heter dessa något speciellt?
Googla: Bildscanner för digitalisering, så dyker det upp många typer av scanners för negativ och även annat, med varierande priser. För några 100-lappar och upp till en 1000-lapp så får du en välfungerande scanner. Kopplas till datorn med en usb sladd. Snabb och enkel användning. Prova.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback