Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-11, 19:55
  #1
Medlem
BOoXs avatar
Plockade ihop en dator för någon vecka sedan bestående av;

Silver Power PSU, 600W, 120mm Fan, Blue light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core 2.5 GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+
Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X, DDR2, Socket-AM2+, ATX,GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16
HIS Radeon HD 4800 512MB GDDR3, IceQ 4, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP,"Turbo"
Crucial DDR2 PC6400 4096MB CL6, Kit w/two matched DDR2 PC6400 2GB CL6
Seagate Barracuda 7200.11 500GB, SATA-300, 32MB, 7200RPM
Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A, DVD+R/+RW/DVD-R/-RW, OEM, IDE, Black


Köpte den mestadels för att klara de senare spelen hyffsat. Installerade XP SP2 på burken, då jag har kört XP på mina andra datorer. Men får man ut mer kräm om man skulle köra Vista?
Funderade lite även över, i Systemegenskaper hittar datorn 3,25GB ram.(Kan det vara så att inte XP stöder mer eller?)

Tacksam för svar!
Citera
2009-01-11, 20:00
  #2
Medlem
Tankishs avatar
Du käör 32 bits operativsystem, 64 bits klarar av att hantera mer än 3.25 GB minne.

Jag kör faktiskt på Vista, mest för att man kan söka när man är inne i mapparna och andra grejer är lite enklare, dock kör jag med klassisk tema. Varför skulle man få ut mer kräm om man körde med Vista? Snarare mindre eftersom Vista har massa extra grejer... Bestäm själv!
Citera
2009-01-11, 20:13
  #3
Medlem
Luigis avatar
Vista är både skönare och stiligare XP kommer snart dö ut ändå.
Citera
2009-01-11, 20:18
  #4
Medlem
Jag skulle ha valt XP iaf.. visst tappar man den sista gig:en lite(om man har 32-bit) men den går väl mer eller mindre åt när man har vista, så de spelar väl ingen större roll.. men ta den du e mest bekväm med
Citera
2009-01-11, 20:56
  #5
Medlem
mcnuggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Vista är både skönare och stiligare XP kommer snart dö ut ändå.

Jag skulle säga tvärtom. Dom håller nu på att utveckla Vista med mer "XP-look" för att fler föredrar XP.
Citera
2009-01-11, 21:26
  #6
Medlem
Andreasvbs avatar
Menar du Windows 7?

Den liknar inget som XP gör, i dagsläget iaf.
Citera
2009-01-12, 00:00
  #7
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvisTn
Jag skulle ha valt XP iaf.. visst tappar man den sista gig:en lite(om man har 32-bit) men den går väl mer eller mindre åt när man har vista, så de spelar väl ingen större roll.. men ta den du e mest bekväm med

jamen det är ju bara dumt. oanvänt minne är bortkastat minne. Vista har mycket bättre minneshantering än Xp. allt minne ska ju användas.
Citera
2009-01-12, 00:55
  #8
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Vista är både skönare och stiligare XP kommer snart dö ut ändå.
För alla som gillar ett stiligt OS välj Vista.
För alla andra anledningar välj XP.

Microsoft har förlängt service avtalet med uppdateringar till år 2014, så räkna
inte med att XP kommer att försvinna på många år.
Anledning:
Citat:
Many companies have balked at Vista's cost, resource requirements, and lack of compatibility with older applications.

Fråga vilken genuint datakunnig människa som helst, eller folk som jobbar i branschen, och svaret är alltid detsamma, Vista suger !

Faktum är att vista är ungefär som Windows2000 när den släpptes.
Alltså ett mellanstegs system innan Windows7 kommer.

XP kommer att leva längre än Vista, believe it or not.
Citera
2009-01-12, 01:02
  #9
Avstängd
Nej, "folk i branschen" tycker inte alls att vista suger. Däremot är inte företag så kåta på att uppdatera till vista då det inte direkt är nåt värt att lägga pengar för om man ändå bara ska använda datorerna till kontorsändamål och det kan jag ju förstå

Men för en hemanvändare med en modern dator med bra med minne, (dvs 1-2 Mb och uppåt) så finns det ju ingen anledning att INTE köra vista. Har inte sett några belägg för att kunniga personer sagt att Vista på något vis skulle vara sämre än XP - tvärtom!

(jag skulle dock inte köra vista på en gammal dator)

Det där om att Vista skulle vara "tjusigt" och inget annat tycker jag är skitsnack. Mycket är förbättrat - framförallt är säkerheten bättre - men också många av funktionerna. Älskar t ex nya utforskaren där man har favoriter till ofta använda mappar, eller mycket bättre på att renamea filer och mycket andra små detaljer

Gillar också nya startmenyn där det räcker att man skriver in första bokstäverna på ett program så kommer det fram i en lista - så slipper man installera launchy.
Tycker även om systemet med desktop vidgets - typ väder och liknande, och överlag själva looken på knappar och allt

Sen är det mycket under skalet man inte ser också - men bättre minneshantering, kraschar inte lika lätt, mer stabil alltså osv

Så för en hemanvändare tycker jag absolut att Vista är att föredra. Allt annat är bara nostalgiskt motvalls-gnäll
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback