Jaha då är jag officiellt arbetslös sedan 2 dagar tillbaka. Mitt CV är uppdaterat vilket visar att jag inte har någon pågående anställning. Bör man nämna sin arbetslöshet med någon lämplig anledning i personligt brev och att referenser finns eller ska man låtsas som inget och få frågan på intervju istället?
Jaha då är jag officiellt arbetslös sedan 2 dagar tillbaka. Mitt CV är uppdaterat vilket visar att jag inte har någon pågående anställning. Bör man nämna sin arbetslöshet med någon lämplig anledning i personligt brev och att referenser finns eller ska man låtsas som inget och få frågan på intervju istället?
Nämn inte det i ditt personliga brev. Men du kan däremot i ditt CV skriva datumperioden för arbetet du hade, t.ex. "2012 jan-2022 dec" och sedan skriver du längst bak i CV't "referenser lämnas på begäran". Får du sedan komma på intervju hos någon så kan du ha dina referensers kontaktuppgifter nedskrivna eller utskrivet så du kan lämna det till dem på plats.
Om den som intervjuar dig är intresserad av vad du gör idag får du enkelt säga att du byter jobb p.g.a. du vill utveckla kompetenser som det inte fanns utrymme för i den tjänsten du tidigare hade. Eller om du väljer att byta bana funkar
alltid "Jag har funderat på att byta till denna branschen (som du då sökt) och er tjänst fångade mitt intresse direkt".
Senast redigerad av huwie 2022-12-18 kl. 14:27.
Trycka in en bild på sig självt i ett CV/PB till ett mindre IT-företag med bara snubbar som inte först behövs filtreras av en 22-årig bimbo inom HR-hittepå?
Nä? Väll?!
Oj vad jag och mina kollegor hade skrattat iaf...
Men vad vet väll jag, mitt arma luder, hur sakernas natur är av idag på området.
Tjena allihopa! jag tänkte att det är dags att söka nytt jobb så jag tänker fråga ifall någon här är sugen på att ge lite kritik på mitt nya cv.
Namn Namnson
Epost
Mobil nummer
Adress
Om mig
Jag är en person med stort driv för teknik och har lätt för att lära mig nya saker
Arbetslivserfarenheter
September 2021 – Pågående
Produktion
företag, ort
Produktions arbete där jag utifrån ritningar tillverkar och paketerar in artiklar som sed levereras till kund. Utöver detta så utförde jag även mindre underhålls arbeten som byte av drivremmar till rullbanor.
Mars 2021 – Augusti 2021
Bemaning
företag, ort
Bemanings uppdrag inom diverse industrier.
Juni 2019 – Augusti 2019
Elektriker
företag, ort
Sommarjobb där jag fick möjlighet att utföra installation inom industrin och nybyggen.
Utbildning
Augusti 2017 – Juni 2020
Elteknik
skola, ort
praktiken utfördes främst på "Företag" där jag fick vara med och utföra installations arbeten främst i industri lokaler men även på nybyggen och hos privatpersoner.
Certifikat, färdigheter och kunskaper
ECY certifikat
B körkort
Grundläggande kunskap inom PLC och motorstyrning.
Behärskar de flesta digitala program.
Svenska som modersmål samt har goda kunskaper i tal och skrift inom engelska
Referenser kan ges vid begäran
Jobben jag tänker söka är någon form av elektriker eller underhåll.
Tack i förhand!
Tjena allihopa! jag tänkte att det är dags att söka nytt jobb så jag tänker fråga ifall någon här är sugen på att ge lite kritik på mitt nya cv.
Namn Namnson
Epost
Mobil nummer
Adress
Om mig Jag är en person med stort driv för teknik och har lätt för att lära mig nya saker
Arbetslivserfarenheter
Produktion
företag, ort Produktions arbete där jag utifrån ritningar tillverkar och paketerar in artiklar som sed levereras till kund. Utöver detta så utförde jag även mindre underhålls arbeten som byte av drivremmar till rullbanor.
Mars 2021 – Augusti 2021
Bemaning
företag, ort Bemanings uppdrag inom diverse industrier.
Juni 2019 – Augusti 2019
Elektriker
företag, ort
Sommarjobb där jag fick möjlighet att utföra installation inom industrin och nybyggen.
Utbildning
Augusti 2017 – Juni 2020
Elteknik
skola, ort
praktiken utfördes främst på "Företag" där jag fick vara med och utföra installations arbeten främst i industri lokaler men även på nybyggen och hos privatpersoner.
ECY certifikat
B körkort
Tack i förhand!
Nu vill jag inte vara alltför hård, men ditt CV var inte bra. Om jag var en arbetsgivare hade jag kastat det i papperskorgen på direkten. Det är egentligen inte ditt fel, det kan vara svårt att skriva ett CV och man vet inte alltid vad man ska ha med eller inte ha med. Mitt tips är att låta någon annan skriva ditt CV, känner du ingen som kan göra det så ta kontakt med www.cv-akuten.com , av vad jag har kunnat läsa så ska dem vara bra.
Det finns ett par grejer du ska ändra på direkten.
"Produktions arbete" är sammansatt, det ska vara produktionsarbete.
"paketerar in artiklar som sed levereras till kund.", det ska vara "sedan".
"underhålls arbeten" är också sammansatt, det ska vara underhållsarbeten.
"Bemaning" stavas bemanning.
"Bemanings uppdrag" är sammansatt och stavas bemanningsuppdrag.
Skippa "kan" i referenser kan lämnas på begäran.
Du blandar presens och preteritum, det förstör rytmen när man läser ditt CV.
Din inledning är bara dålig, ta bort.
"Jag är en person med stort driv för teknik och har lätt för att lära mig nya saker".
Namn Namnson
Epost
Mobil nummer
Adress
Om mig
Jag är en person med stort driv för teknik och har lätt för att lära mig nya saker
Arbetslivserfarenheter
Produktion
företag, ort
Produktions arbete där jag utifrån ritningar tillverkar och paketerar in artiklar som sed levereras till kund. Utöver detta så utförde jag även mindre underhålls arbeten som byte av drivremmar till rullbanor.
Mars 2021 – Augusti 2021
Bemaning
företag, ort
Juni 2019 – Augusti 2019
Elektriker
företag, ort
Utbildning
Augusti 2017 – Juni 2020
Elteknik
skola, ort
ECY certifikat
B körkort
Tack i förhand!
Kanske inte behövs det bästa CV:t om du ska söka jobb elektriker men jag skulle anlitat något expert för att skriva mitt CV.
Hej vänner! Jag behöver uppdatera mitt befintliga CV och tycker det jag har nu är egentligen ganska fult.
Har prövat kollat runt lite online efter någon gratis sida där man snabbt och enkelt kan välja ett temple, uppdatera med sin egen text sen ladda ner PDF filen. Alla sidor jag hittat så kostar det pengar när man kommer till slutet...
Hej vänner! Jag behöver uppdatera mitt befintliga CV och tycker det jag har nu är egentligen ganska fult.
Har prövat kollat runt lite online efter någon gratis sida där man snabbt och enkelt kan välja ett temple, uppdatera med sin egen text sen ladda ner PDF filen. Alla sidor jag hittat så kostar det pengar när man kommer till slutet...
Använd mallarna som inspiration, gör ditt eget CV och din egen ansökan i Word, och printa som PDF.
Namn Namnson
Epost
Mobil nummer
Adress
Om mig
Arbetslivserfarenheter
Produktion
företag, ort
Mars 2021 – Augusti 2021
Bemaning
företag, ort
Juni 2019 – Augusti 2019
Elektriker
företag, ort
Utbildning
Augusti 2017 – Juni 2020
Elteknik
skola, ort
ECY certifikat
B körkort
Tack i förhand!
Försök skriv ett längre personligt brev där du berättar mer om dig själv och lite vardagliga intressen och givetvis ta med dina starka sidor. Jag anser att ett personligt brev bör fylla nästan en A4 och sen CV:et på en egen sida.
Se till att ringa ansvarig först och presentera dig lite allmänt och fråga lite om jobbet, ring också någon vecka senare om du inte hört något.
Du är utbildad elektriker och kan PLC-programmering och lite drifter så du bör ha ett jobb inom några veckor då företagen skriker efter din kompetens. Har liknande och fick erbjudande om jobb i veckan men lämnat branschen och jobbar nu inom sälj.
Vad bör man ha med i ett personligt brev om man söker jobb som byggprojektledare/projektingenjör utan erfarenhet? Vet inte riktigt vad för egenskaper och intressen som säljer för det yrket riktigt.
Försök skriv ett längre personligt brev där du berättar mer om dig själv och lite vardagliga intressen och givetvis ta med dina starka sidor. Jag anser att ett personligt brev bör fylla nästan en A4 och sen CV:et på en egen sida.
Se till att ringa ansvarig först och presentera dig lite allmänt och fråga lite om jobbet, ring också någon vecka senare om du inte hört något.
Du är utbildad elektriker och kan PLC-programmering och lite drifter så du bör ha ett jobb inom några veckor då företagen skriker efter din kompetens. Har liknande och fick erbjudande om jobb i veckan men lämnat branschen och jobbar nu inom sälj.
Vill du ha tips på företag så skicka pm.
Tack för ditt svar!
Jag bestämde mig för att anlita cv akuten och då fick jag tillbaka den här https://imgur.com/a/YBW6hCj.
Tyvärr kan jag inte skicka pm då jag inte är tillräckligt aktiv här för att kunna skicka pm
Tack för ditt svar!
Jag bestämde mig för att anlita cv akuten och då fick jag tillbaka den här https://imgur.com/a/YBW6hCj.
Tyvärr kan jag inte skicka pm då jag inte är tillräckligt aktiv här för att kunna skicka pm
Informativt men jag hoppas inte att du betalade något för detta.
Mitt råd är att googla CV och mallar så borde du få fram en hel drös alternativ att välja på men det viktigaste är ändå att få komma till företaget och presentera dig personligen.
Jag anser att ett CV bara ska vara din utbildning och arbetserfarenhet. Det personliga brevet ska sen innehålla resten så arbetsgivaren kan läsa om just dig. Att använda en färdig mall som 10st andra också använder är inte alltid bra.
Men som sagt, det viktigaste är att få komma till företaget och den chansen ökar om du först ringer ansvarig, presenterar dig och frågar lite om företaget och samtidigt får reda på vad det är för typ av jobb och vad de egentligen söker.
Sen tar du fram ditt personliga brev som du har som mall och lägger betoning på just dina erfarenheter och fördelar som just detta företag söker.
Om du inte hört något inom en vecka så ringer du och pratar med ansvarig igen och kollar om ditt CV kommit fram och hur det går med rekryteringen. Är det något som är oklart angående ditt CV så ansvarig undrar något mer så är det alltid bra att flika in att du kan komma förbi så ni får träffas på allvar.
Skickar du bara in ett standard CV utan att ha pratat med ansvarig så kommer chansen vara stor att denne bara snabbt ögnar igenom ditt papper och lägger det i arkivet.
Du som dessutom är utbildad inom el och teknik ska inte ha några problem alls att kunna hitta jobb. Företagen skriker efter din kunskap och gärna om du kan tänka dig jobba inom industrin. Bygg och installation har det säkert lite tyngre just nu.
När du kan skicka pm så kan jag hjälpa dig mer om du vill men står alltid till tjänst här också.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!