Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-11, 17:37
  #1
Medlem
Jag får hela tiden varningar om trojanska hästar som sats karantän(Norman) och nu håller jag på att skanna datorn(grundlig scan) med Mbam.
I ett tidigare inlägg kunde jag läsa detta: http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
installera programmet och klicka på scanna när du ser den knappen.
klicka på ok >show results >remove selected,starta om.
gör en ny scan med MBAM, posta den loggen och en HJT logg

spara HJTInstall.exe på skrivbordet >klicka på filen >välj install och klicka på: "do a system scan and save logfile".
posta den loggen från txt filen som visas då.
http://www.trendsecure.com/portal/en...HJTInstall.exe

användaren som skrev detta heter "927". Fattar inte hela den procesen.
Jag fattar verkligen inte hur ja ska gå tillväga efter att ja scannat färdigt. Kan någon vara vänlig och skriva en "Walkthrough" för en noob ?
Citera
2009-01-11, 19:53
  #2
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör i felsäkert läge, dvs hacka på F8 under uppstarten. Kör MBAM två gånger. Efter första körningen kan MBAM vilja start om, starta om isf. Efter andra körning av MBAM, kör HiJackThis och posta loggen.
__________________
Senast redigerad av hasenfrasen 2009-01-11 kl. 19:58.
Citera
2009-01-11, 20:01
  #3
Medlem
hehe ah de där får vi prata mer om lite senare
Citera
2009-01-11, 20:44
  #4
Medlem
927s avatar
när man installerar mbam numera så blir det väl automatisk på svenska och efter scanningen klickar du på ok >visa resultat och sen på ta bort markerade (eller vad det nu står). det är ju lixom inte 15 olika val på arabiska och var gärna mera konkret med vad inte fattar. nu har jag översatt i fall att du inte fattar engelska...
Citera
2009-01-11, 23:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
när man installerar mbam numera så blir det väl automatisk på svenska och efter scanningen klickar du på ok >visa resultat och sen på ta bort markerade (eller vad det nu står). det är ju lixom inte 15 olika val på arabiska och var gärna mera konkret med vad inte fattar. nu har jag översatt i fall att du inte fattar engelska...

hehe jobbigt me noobs va? men nu har jag tagit bort alla 51 filer som malwarebytes hittade vid snabbscan. ska ja göra nått mer, typ greja med loggen? vad gör jag om skiten fortfarande finns kvar? det kommer upp rutor med reklam helt plötsligt tex.
viruset verkar heta nånting med "vundo"
Citera
2009-01-11, 23:55
  #6
Medlem
hasenfrasens avatar
http://www.google.se/search?q=vundo+removal
Citera
2009-01-12, 00:11
  #7
Medlem
hmm nu scanna ja igen o hitta 15 objekt, tog bort dem med. om ja scannar nu igen o inte hittar nått mer kan ja va lugn då?
Citera
2009-01-12, 02:03
  #8
Medlem
927s avatar
uppdatera, scanna tills loggen är ren, efter det gör du en HJT logg och klistrar in den här
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback