Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-11, 14:36
  #1
Medlem
Hejsan

Jag undrar om det inte i XP går att stänga av så att personer inte kan installera spel och massa program?

Det är nämligen så att jag håller på att formatera om morsans dator. Anledningen till formateringen var virus och massa skit på den. Detta på grund av hennes barnbarn som alltid installerar en massa skit och laddar hem.

Finns det något program, eller en inställning som gör att endast admin kan installera saker?

Tacksam för svar
Citera
2009-01-11, 15:05
  #2
Medlem
du kan ju alltid göra ett gäst account, där har dem nte rättigheter att installera massa skit
Citera
2009-01-11, 18:49
  #3
Medlem
dobbelinas avatar
Du kan också lägga till lite policys för att hindra kidsen.

skriv gpedit.msc i körrutan.

Gå ner under User configuration>Administrative templates>system>Run only allowed windows applications

Adda allt som du och dina användare får köra, allt annat spärras.

Kan också lägga in en policy under:

Computer configuration>Administrative templates>Windows components>Windows installer>Disable Windows installer
Citera
2009-01-13, 01:50
  #4
Medlem
Just precis de där jag letade efter, gjorde de för några år sen på internetcafé, men har totalt glömt bort allt.

Tack som fan
Citera
2009-01-13, 10:14
  #5
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvvi
Hejsan

Jag undrar om det inte i XP går att stänga av så att personer inte kan installera spel och massa program?

Det är nämligen så att jag håller på att formatera om morsans dator. Anledningen till formateringen var virus och massa skit på den. Detta på grund av hennes barnbarn som alltid installerar en massa skit och laddar hem.

Finns det något program, eller en inställning som gör att endast admin kan installera saker?

Tacksam för svar

Enkelt!
Du ser till att deras konto inte har administrativa behörigheter...

(Hur svårt var det!)

eller se min signatur!
Citera
2009-01-13, 12:20
  #6
Medlem
Jo fast det är ju de att när hennes barnbarn kommer med sina valpögon och frågar till dom får låna hennes konto, så kommer hon ju att låta dom göra det!

Och då är vi på ruta ett igen, därför är det bättre att jag kör ett adminkonto som bara jag har lösenord till och slänger in policys på dom andra istället!
Citera
2009-01-13, 12:37
  #7
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvvi
Jo fast det är ju de att när hennes barnbarn kommer med sina valpögon och frågar till dom får låna hennes konto, så kommer hon ju att låta dom göra det!

Och då är vi på ruta ett igen, därför är det bättre att jag kör ett adminkonto som bara jag har lösenord till och slänger in policys på dom andra istället!

Nä! det är inget problem...

för hennes konto är även det ett begränsat konto...

Nu förtiden loggar man aldrig in som Administratör..
Man loggar in med användarbehörighet och använder "kör som..." för att starta installationer medan man är inloggad som användare...

Så de har ingen nytta av att "låna" hennes konto...

Risken är att hon lär dom att köra "Kör som.." och att hon ger dom adminlösenordet!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback