Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-11, 13:01
  #1
Medlem
Vet att det säkert finns otroligt många av dessa trådar, har dock lite andra frågor också.


Köpte precis en ny dator (begangnad) och fick med XP professional (skiva o kod, är det 32 eller 64 bit?). Det som den kör på nu är Vista premium (nerladdat, killen ville testa det och säger att det funkar bra). Så vilket av dessa fungerar bäst, prestanda mässigt? Jag kommer förmodligen fixa så jag har 4gig (så jag bör använda 64bit OS). Och hur stor är skillnaden?

Lite fakta jag hittade:

Model P5K
Total amount of system memory 2,00 GB RAM (snart 4 gig tror jag)
System type 32-bit operating system
Number of processor cores 4
64-bit capable: Yes


Säger det att det är 32 eller 64 bit? Förvirrad.


OM jag skulle byta till XP:

En sak som jag är väldigt osäkert på, då jag aldrig installerat OS förut. Vad behöver jag tänka på och vad behöver jag göra? Formatera först C (som windows ligger på), sen dör datorn eller? Sen stoppar jag i XP skivan och allt flyter på antar jag. När allt funkar så installerar jag alla drivrutiner (har massa skivor) sen är det klart eller?

Tacksam för svar!
Citera
2009-01-11, 13:19
  #2
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huddit
Vet att det säkert finns otroligt många av dessa trådar, har dock lite andra frågor också.


Köpte precis en ny dator (begangnad) och fick med XP professional (skiva o kod, är det 32 eller 64 bit?). Det som den kör på nu är Vista premium (nerladdat, killen ville testa det och säger att det funkar bra). Så vilket av dessa fungerar bäst, prestanda mässigt? Jag kommer förmodligen fixa så jag har 4gig (så jag bör använda 64bit OS). Och hur stor är skillnaden?

Lite fakta jag hittade:

Model P5K
Total amount of system memory 2,00 GB RAM (snart 4 gig tror jag)
System type 32-bit operating system
Number of processor cores 4
64-bit capable: Yes


Säger det att det är 32 eller 64 bit? Förvirrad.


OM jag skulle byta till XP:

En sak som jag är väldigt osäkert på, då jag aldrig installerat OS förut. Vad behöver jag tänka på och vad behöver jag göra? Formatera först C (som windows ligger på), sen dör datorn eller? Sen stoppar jag i XP skivan och allt flyter på antar jag. När allt funkar så installerar jag alla drivrutiner (har massa skivor) sen är det klart eller?

Tacksam för svar!
Om det sitter en SATA disk i kan det bli problem att installera XP. Krävs oftast en floppy och drivrutiner vid installationen.
Citera
2009-01-11, 13:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Om det sitter en SATA disk i kan det bli problem att installera XP. Krävs oftast en floppy och drivrutiner vid installationen.

Hårddisken som är C (där OS ligger) är enligt vista en Samsung ATA. Går jag in på computer så står det dock att det finns Floppy (A, och när jag klickar där står det "sätt in skiva". Har dock inget diskettuttag på datorn, skumt. Har hursomhelst XP skivan, och flera skivor med drivrutiner.
Citera
2009-01-11, 14:19
  #4
Medlem
Rigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Om det sitter en SATA disk i kan det bli problem att installera XP. Krävs oftast en floppy och drivrutiner vid installationen.


Har jag aldrig hört talas om att det ska bli några problem med SATA.
Själv formaterat flera SATA-diskar till xp pro.

Sätt in xp skivan, töm c:, skapa ny partition på c:, installera xp pro på partitionen, vänta....och starta INTE med skiva nästa gång datorn startar om.
Nemas Problemas.

GLHF
Citera
2009-01-11, 14:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riget
Har jag aldrig hört talas om att det ska bli några problem med SATA.
Själv formaterat flera SATA-diskar till xp pro.

Sätt in xp skivan, töm c:, skapa ny partition på c:, installera xp pro på partitionen, vänta....och starta INTE med skiva nästa gång datorn startar om.
Nemas Problemas.

GLHF

Genom att använda skivan så guidas jag igenom dom stegen eller? Har ingen aning om hur jag skapar en paratition själv.

Och är vista, som är installerat nu, 64bit eller 32bit?
__________________
Senast redigerad av Huddit 2009-01-11 kl. 14:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback