2009-01-11, 02:46
Bannlyst
Jag kom på en låt häromdan när jag just höll på och vaknade och drömde att jag såg och hörde Andy MacCoy lirandes en låt. Jag studsade upp och tog rakt av ackorden och texten. Jag snodde m a o låten av Andy, lol. Jag visste med mig att om jag låter det vänta så skulle jag ha glömt den, så nu finns den uppskriven. Fast jag skriver inte så mycket. Har väl kanske 3 låtar. Har aldrig lagt ner särdeles mycket energi på det och försöker jag blir det ofta bara skit eller så kommer det så mycket att jag bara skiter i det...

...men jag blev alldeles exalterad av händelsen, det var det var en otrolig känsla. Först drömmer man att Andy spelar en låt sen snor man den typ...
Citera
2009-01-11, 02:51
Medlem
brainspaces avatar
Inspirerad av diverse. Spelar in några truddeluttar i mitt sequencer-program sen bygger man på därifrån..
Citera
2009-01-11, 03:22
Medlem
Fargoths avatar
Jag hämtar inspiration ifrån olika saker (Det behöver inte vara musik) och försöker pilla fram riff på gitarren och bygger sedan vidare på det.
Citera
2009-01-11, 03:43
Medlem
Krackshots avatar
Jag brukar bara sätta mig med gitarren, på med hörlurar och plinka i nån timme eller nåt. Oftast uppstår en melodislinga som man sen kompar upp och vips, så har man en instrumental låt.
Kan också leka runt med slingor och riff jag kan ifrån andra artisters låtar och därigenom modifiera och bygga om. Använda deras musik som bas, men kraftigt modifierat att slutprodukten inte alls låter som ursprunget för någon som lyssnar.
Citera
2009-01-11, 04:28
Medlem
The Meatballs avatar
Antingen kommer jag på ett riff eller en melodislinga som jag bygger vidare på när jag sitter och plinkar för mig själv. Dessa blir dock oftast rätt medelmåttiga.

De bästa låtarna jag kommit på har kommit till genom att jag, antingen när jag ska sova, sitter på bussen eller något liknande, börjar tänka ut en melodi i skallen. Dessa plockar jag sedan ut och har jag tur så kan jag få ihop en hel låt av dessa.
Citera
2009-01-11, 11:22
Medlem
bs13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Antingen kommer jag på ett riff eller en melodislinga som jag bygger vidare på när jag sitter och plinkar för mig själv. Dessa blir dock oftast rätt medelmåttiga.

De bästa låtarna jag kommit på har kommit till genom att jag, antingen när jag ska sova, sitter på bussen eller något liknande, börjar tänka ut en melodi i skallen. Dessa plockar jag sedan ut och har jag tur så kan jag få ihop en hel låt av dessa.
Säger exakt samma, jobbigt dock när man kommer på en slinga medan man åker buss och hinner glömma bort tills man kommit hem. Har rökt bort för mkt av närminnet
Citera
2009-01-11, 12:21
Medlem
djues avatar
För mig kommer kompet först och sen brukar man oftast tänka sig en fet utfyllnads stämma t.ex trumpet. sist är nästan alltid melodin (sång)
Citera
2009-01-11, 13:04
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bs13
Säger exakt samma, jobbigt dock när man kommer på en slinga medan man åker buss och hinner glömma bort tills man kommit hem. Har rökt bort för mkt av närminnet
Ja det är rätt frustrerande. Man kanske skulle leta reda på någon slags mjukvarusynt till mobilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in