Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-11, 00:55
  #1
Medlem
granbakens avatar
Hej.

Nu är det så att på senare tid när jag ska kolla filmer/serier som jag har på min dator så hör jag bara bakgrundsljudet i filmerna och inte "lead-ljudet" om ni förstår. Detta är väldigt konstigt och jag vet inte vad som är problemet.

Detta händer med vissa filmer jag har, andra går finfint.

Har ett Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS ljudkort.

Hjälp och tips uppskattas!
Citera
2009-01-11, 01:04
  #2
Medlem
Har du provat nya drivrutiner till ljudkortet?
Avinstallera det och installera det igen.
Citera
2009-01-11, 01:08
  #3
Medlem
hottentotts avatar
jag skulle dock först gå in i audio consolen som kommer med creatives drivare kolla hur högtalarinställningarna är samt cmss 3d inställningen.
kanske pula runt lite och se vad som händer.
finns även 2st utgångar på ljudkortet som kan ge ut ljud beroende på vad man har för inställningen kör man 5.1 är det tänkt att bakgrundsljudet ska komma från en annan utgång tror den aktiveras om man kör v2 på cmss 3d eller nått, äh skulle pula runt lite iaf.
Citera
2009-01-11, 01:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
jag skulle dock först gå in i audio consolen som kommer med creatives drivare kolla hur högtalarinställningarna är samt cmss 3d inställningen.
kanske pula runt lite och se vad som händer.
finns även 2st utgångar på ljudkortet som kan ge ut ljud beroende på vad man har för inställningen kör man 5.1 är det tänkt att bakgrundsljudet ska komma från en annan utgång tror den aktiveras om man kör v2 på cmss 3d eller nått, äh skulle pula runt lite iaf.

Nu när du säger det. Prova det först.
Citera
2009-01-11, 01:21
  #5
Medlem
Förbannads avatar
Använder du till exempel VLC så testa att köra med olika ljudinställningar. Högerklick på bild - ljud - testa.

Annars känns ju uppdatering utav drivisar som en kvalificerad lösning.
Citera
2009-01-11, 11:11
  #6
Medlem
granbakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Använder du till exempel VLC så testa att köra med olika ljudinställningar. Högerklick på bild - ljud - testa.

Annars känns ju uppdatering utav drivisar som en kvalificerad lösning.

Tack så mycket.
Jag testade nu att ändra ljudinställning från 5.1 till stereoljud och nu funkar det finfint!

En fråga bara. Hur väljer man så att stereo blir standard för ljud i VLC?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback