2003-08-28, 20:33
Medlem
Jag har ett recept på kladdkaka som jag tror att jag fick i en tidning jag en gång hade för många många år sedan. Folk jag känner frågar efter den ofta och fördelarna med den är flera:

Enkelt - rör ihop, stoppa in i ugnen, kyl och njuut! Slår aldrig fel, bara man lär sig när den är klar och inte gräddar den för länge. Om man tar det lugnt med sockret är den inte sliskig heller. Tar man i rejält med kakao får den en mustig smak. Väl kyld blir den 'fugde-aktig' i konsistensen.

175g smör (jag gör den gärna med lite mindre iofs, typ 150g)
3 dl socker (jag har dock aldrig mer än max 2,5 dl - blir liksom för sött)
1,5 dl mjöl
1,5 tsk vanillinsocker
4 msk kakao (jag brukar ta i lite mer för jag gillar starkare smak)
1/2 krm salt (viktigt)
2 ägg

Smält smöret, blanda ner sockret och resten av ingredienserna. Man kan med fördel blanda de torra ingredienserna först, för då minskar man risken för klumpar. Om smeten blir för tjock, häll i lite mjölk eller en skvätt grädde. Smeten skall dock vara ganska tjock, men inte så att man utan svåret skall kunna röra runt med en träsked i den.

Cirka 30 min i ganska liten rund form 175 grader i ugnen, men beroende på ugn och form (den lilla bär ju vara cirka 20 cm i diameter, men om du bara har en större form, gör en dubbel sats) kan man börja kika efter när det blir bubbligt i kanten men ändå lite löst i mitten under ytan. Då är den klar. Man kan peta lite försiktigt i mitten och kolla.

Denna kakan gör sig bäst väl kyld, kanske med lite vaniljglass till. Blir lätt en favorit

-Laura
Citera
2003-08-28, 21:23
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Jä jä...Åsså lite romvispgrädde på toppen...E inte många snäpp från nirvana...
Citera
2003-09-02, 15:04
Medlem
Schaffers avatar
Tack för det receptet! Mitt försvann senast när jag omformaterade datorn. Jag har för mig att jag hade dubbelt så mycket kakao i, som i receptet i receptboken.

/Schaffer
Citera
2003-09-02, 20:45
Medlem
Jag brukar ha min kladdkaka i kylen 3-4 dagar innan jag hugger in i den o den brukar inte vara länge .
Citera
2003-09-12, 21:26
Medlem
InkoPinkos avatar
Eftersom jag är rätt lat brukar jag aldrig orka vispa ihop smeten till kladdkakan tillräckligt länge... följden blir att det bildas en chokladmaräng-liknande yta på kakan! Mycket smarrigt!
Flera har sagt att det är den bästa kladdkaka de smakat! :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in