Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-10, 17:53
  #1
Medlem
likbils avatar
Vad kan man räkna med för årskostnad för den administrativa driften om man har ett bolag med en omsättning på 200.000 årligen. (förhoppningsvis mer)
En person som jobbar i bolaget och äger det.
Samma person sköter all bokföring själv.
Jag funderar på AB då det kommer att vara viktigt med en seriös image samt att verka större än företaget egentligen är :-)
Är den enda skillnaden att jag behöver anlita en revisor en gång om året i ett AB eller är det flera saker som kommer att kosta i driften?
Citera
2009-01-10, 17:57
  #2
Avstängd
Ett AB kräver precis som du säger, en godkänd eller auktoriserad revisor.

Revisorn går igenom räkenskaperna och skriver en revisionsberättelse. Detta förutsätter att ett bokslut och en årsredovisning redan upprättats.

Under förutsättning att bokslut och årsredovisning kan skötas av den som gör "all bokföring", så kan kostnad för revision hamna på alla mellan 5000 och 25000 kr.
Citera
2013-09-25, 11:46
  #3
Medlem
ifconfigs avatar
Liten bump här om någon kan svara på vad årskostnaderna för AB vs enskild firma är så blir jag tacksam. Jag kan själv sköta bokföringen.

Det finns även en förändring i ABL kap 9, ett AB behöver inte ha en revisor om:

1. medelantalet anställda i bolaget har under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 3,
2. bolagets redovisade balansomslutning har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 1,5 miljoner kronor,
3. bolagets redovisade nettoomsättning har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 3 miljoner kronor
__________________
Senast redigerad av ifconfig 2013-09-25 kl. 11:48.
Citera
2013-09-25, 16:25
  #4
Medlem
knut_1s avatar
Tror inte du behöver ha några kostnader alls för AB frånsett engångskostnaderna för "start-up:en". Ingen revisor, endast gratistjänsterna från banken, gratis bokföringsprogram. T o m portokostnaden till skatteverket kan du spara in genom att skicka elektroniskt.
Citera
2013-09-25, 16:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifconfig
Liten bump här om någon kan svara på vad årskostnaderna för AB vs enskild firma är så blir jag tacksam. Jag kan själv sköta bokföringen.

Det finns även en förändring i ABL kap 9, ett AB behöver inte ha en revisor om:

1. medelantalet anställda i bolaget har under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 3,
2. bolagets redovisade balansomslutning har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 1,5 miljoner kronor,
3. bolagets redovisade nettoomsättning har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 3 miljoner kronor

Det är ändrat men det är tvärt om mot vad du säger. Om någon punkt uppfylls så SKA du ha en revisor.
Citera
2013-09-25, 18:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
...endast gratistjänsterna från banken, ...

vilken bank erbjuder nödvändiga tjänster som t.ex. bankgiro och internetbank gratis till ett AB menar du?
Citera
2013-09-25, 18:08
  #7
Medlem
ifconfigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är ändrat men det är tvärt om mot vad du säger. Om någon punkt uppfylls så SKA du ha en revisor.

https://lagen.nu/2005:551#K9P1S3

Ja, om bolaget uppfyller mer än ett av kraven. Jag formulerade mig lite dåligt,
eller ganska mycket
__________________
Senast redigerad av ifconfig 2013-09-25 kl. 18:10.
Citera
2013-09-25, 18:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är ändrat men det är tvärt om mot vad du säger. Om någon punkt uppfylls så SKA du ha en revisor.

Nästan helt säker på att två eller tre av punkterna ska uppfyllas för att det ska vara ett krav med revisor.

Edit: för långsam!
__________________
Senast redigerad av ArbetandePengar 2013-09-25 kl. 18:50.
Citera
2013-09-26, 19:32
  #9
Medlem
Superslaskens avatar
För att förtydliga så är det alltså samma två krav som skall vara uppfyllda de senaste två fastställda årsredovisningarna för att det ska föreligga revisionsplikt. Du har till följd av det aldrig revisionsplikt de första två räkenskapsåren.
Citera
2013-09-28, 00:43
  #10
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
vilken bank erbjuder nödvändiga tjänster som t.ex. bankgiro och internetbank gratis till ett AB menar du?

Nä, bankgiro vet jag inte någon som har gratis tyvärr. Är det en oundgänglig tjänst? Men företagskonto och lite annat kan man ju få utan kostnad hos flera.
Citera
2013-09-28, 00:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
vilken bank erbjuder nödvändiga tjänster som t.ex. bankgiro och internetbank gratis till ett AB menar du?
Att ha ett bankgrio är ju knappast ett krav för att kunna driva ett AB även om det är något som är bra att ha för de alla flesta verksamheter där man vill kunna fakturera på ett proffsigt sätt.

Jag kan inte heller komma på några obligatoriska kostnader om man skickar in och rapporterar allt till SKV och bolagsverket elektroniskt och sköter all administration(bokföring, revision m.m.) själv. Så fort du bedriver momspliktig verksamhet måste du ju dock betala in moms när du säljer något, men det brukar man ju inte räkna som något kostnad.
Citera
2013-09-28, 10:10
  #12
Medlem
Tokfaans avatar
Tråden har några år på nacken och TS verkar inte ha varit överdrivet aktiv i sin egen tråd, men givet att årsomsättningen ligger under 3 msek, bägge företagsformerna kan tillämpa kontantmetoden samt att bägge omfattas av bokföringslagen så blir väl skillnaden:
- Enskild firma: förenklat bokslut
- AB: bokslut

Skillnaden som ägare är kapitalkostnaden på 50 kkr, registreringskostnaden och skyldigheten att föra aktiebok.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback