2009-01-10, 15:26
Medlem
mellowmels avatar
Vänner,

I kväll ska jag tillaga vaktel för första gången. Tänkte steka till den lite samtidigt som jag öser med ganska mycket smör. Sedan in i ugnen en stund, 160 grader, 20 minuter typ. Till det råstekta kulpotatisar.

Men, vilken sås tycker ni passar till? Tänker mig någonting skyaktigt.
Sallad?

/Mm
Citera
2009-01-10, 15:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellowmel
Vänner,

I kväll ska jag tillaga vaktel för första gången. Tänkte steka till den lite samtidigt som jag öser med ganska mycket smör. Sedan in i ugnen en stund, 160 grader, 20 minuter typ. Till det råstekta kulpotatisar.

Men, vilken sås tycker ni passar till? Tänker mig någonting skyaktigt.
Sallad?

/Mm
Trots att vaktel är fågel så passar en vanlig rödvinssås till.

~Paul~
Citera
2009-01-10, 17:32
Medlem
mellowmels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Trots att vaktel är fågel så passar en vanlig rödvinssås till.

~Paul~

Tack för svaret! Blir nog till att prova det.

/mm
Citera
2009-01-10, 18:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för svaret! Blir nog till att prova det.

/mm
Kom gärna tillbaka med ett utlåtande

~Paul~
Citera
2009-01-11, 16:37
Medlem
mellowmels avatar
Resultat

Gjorde en sås på vin, rödlök, lite brun farin, salt, svartpeppar och rosmarin som fick koka ihop och bli riktigt simmig innan jag silade den. Funkade faktiskt riktigt bra med fågeln, särskilt touchen av rosmarin. Kommer definitivt bli en repris på den!

/mm
Citera
2009-01-11, 16:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Gjorde en sås på vin, rödlök, lite brun farin, salt, svartpeppar och rosmarin som fick koka ihop och bli riktigt simmig innan jag silade den. Funkade faktiskt riktigt bra med fågeln, särskilt touchen av rosmarin. Kommer definitivt bli en repris på den!

/mm
Nu rinner snålvattnet till , Grattis!

~Paul~
Citera
2009-01-11, 16:44
Medlem
Citat:

/mm

Mmmm det lät gott.

Du kan även marinera vaktel med liknande marinad som används till Buffalo chicken wings eller annan BBQ marinad.
Bäst blir det om man grillar dem och styrkan anpassar du efter din egen smak, recept finns här på FB.

Tro mig det blir gott. Våga experimentera med en underbar råvara!

En fråga. Hur eller var får du tag på vaktel? Köper du dem eller är det egen uppfödning?
Senast redigerad av Dennix 2009-01-11 kl. 16:59.
Citera
2009-01-11, 18:18
Medlem
mellowmels avatar
Köpte dom på Söderhallarna i Stockholm. 80 kr/st.

Normalt har dom inte färska vaktlar framme om det inte är nån högtid. Därför är det bra om man köper dom en dag innan så de hinner tina i kylskåpet över natten. Själv fick jag lägga dem implastade under rinnande vatten i en halvtimme och sen låta dem ligga framme i tre timmar. Men jag tror inte de tog nån skada av det.

Satt faktiskt igår och funderade på det där att föda upp vaktlar. Planerar att flytta ut på landet inom några år och det vore inte lite häftigt att kunna bjuda på egenuppfödda vaktlar! Vi får väl se...

Ska spana in BBQ marinaden!

/mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in