Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 22:50
  #3913
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Men vet inte hur pass avancerad variant jag ska våga mig på? Men som sagt, en experimentdator som jag inte har något att förlora på mer än spilld tid. Vad tycker ni?

Jag tycker du låter som en person som är villig att experimentera och lära sig ny saker, så jag skulle säga kasta dig ut i den djupa änden av poolen direkt. Låter som du behöver nått att bita i. Testa Arch eller FreeBSD till exempel. Kommer bli lite mekigt men det är ju det roliga
När du börjar känna dig ännu mer hemma med *nix så testa Gentoo!
Citera
2018-06-04, 23:14
  #3914
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Vad ska jag testa nu tycker ni?

Försöker sätta mig in mer o mer i Linux. Kan grunderna nu, har lärt mig de vanligaste kommandona o hur det funkar med kompilering o så. Koda själv kommer jag dock inte att gå in på.

Linux Mint 18.2 har jag kört med länge på min primärdator o är nöjd med det. Ska installera om det, då det lagt sig en massa skit i datorn o det förekommer en del fel.

Ubuntu 16.04 har jag lekt med i nån vecka på en annan dator, installerade sen Ubuntu 17.10, men jag tror den datorn är lite för klen för det. Går segt med t.ex. Firefox. Vad rekommenderar ni som är mindre krävande förutom 16.04?

Har en Windows 10-dator, den låter jag vara. Är något beroende av Windows, tyvärr...

Men det blev en dator över, som min kompis spillt öl i, så tangentbordet o touchpaden funkar inte, men med mus o externt tangentbord är det inga problem. Tänkte ha den som experimentdator.

Har kollat lite här;
https://sv.wikipedia.org/wiki/Linuxdistribution

Men vet inte hur pass avancerad variant jag ska våga mig på? Men som sagt, en experimentdator som jag inte har något att förlora på mer än spilld tid. Vad tycker ni?

https://www.ubuntu.com/download/flavours 18.04 LTS ute nu.

Kanske Ubuntu Budgie? Håller på att testköra lite nu. Stöder hidpi och 4k skärmar.

Finns andra flavors med men de faller på bristande hidpi 4K stöd. Gnome och Budgie fungerar med hidpi och 4k för mig.

PS Jag kör också Linux Mint på min primära stationära dator.
Citera
2018-06-04, 23:41
  #3915
Medlem
-EE-s avatar
Linux distributioner och skrivbordsmiljöer med hidpi och 4k stöd?

Har dubbla 32" 4k skärmar.

Följande fungerar bra för mig med 4k hidpi skalat till 200%:

Ubuntu 18.04 LTS
Ubuntu Budgie 18.04 LTS
Linux Mint 19 BETA

Fyll gärna på listan...
Citera
2018-07-12, 09:42
  #3916
Medlem
Phobiazis avatar
Aldrig kört något annat än Windows tråkigt nog och W10 har fått mig att vilja testa nytt.

Vilken är bra när man är total noob? Och jag antar att det är bäst att köra det i VM, vilken är bäst där?

Om det har betydelse så används laptop till ;
Surfa, streaming, leker med kryptering och säkerhet av intresse. En hel del bildhantering dessutom!

Tack på förhand x)
Citera
2018-07-12, 12:38
  #3917
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Aldrig kört något annat än Windows tråkigt nog och W10 har fått mig att vilja testa nytt.

Vilken är bra när man är total noob? Och jag antar att det är bäst att köra det i VM, vilken är bäst där?

Om det har betydelse så används laptop till ;
Surfa, streaming, leker med kryptering och säkerhet av intresse. En hel del bildhantering dessutom!

Tack på förhand x)

Med tanke på dina användningsområden skulle jag nog säga att det inte spelar någon jättestor roll vilken du väljer, om du nu inte råkar sitta på en laptop med knepig hårdvara om/när det blir dags att installera utanför wm. Skulle nog själv i din situation välja någon av dom större, ubuntu, fedora eller kanske (min personliga favorit) debian. Det mesta kommer då funka mer eller mindre som i windows.
Om du ändå ska köra i wm och är ute efter något utav en utmaning finns arch, slackware och gentoo.

Välj något som ser intressant och roligt ut och testa runt. För ändlös inspiration: https://distrowatch.com/
Citera
2018-07-13, 04:17
  #3918
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Med tanke på dina användningsområden skulle jag nog säga att det inte spelar någon jättestor roll vilken du väljer, om du nu inte råkar sitta på en laptop med knepig hårdvara om/när det blir dags att installera utanför wm. Skulle nog själv i din situation välja någon av dom större, ubuntu, fedora eller kanske (min personliga favorit) debian. Det mesta kommer då funka mer eller mindre som i windows.
Om du ändå ska köra i wm och är ute efter något utav en utmaning finns arch, slackware och gentoo.

Välj något som ser intressant och roligt ut och testa runt. För ändlös inspiration: https://distrowatch.com/

Tack för snabbt svar!! Debian var min första tanke efter ubuntu, så blir nog någon av dessa.
Arch och gentoo får bli framtida projekt känner jag, just nu vill jag bara prova på och se¨vad man tycker, så kör vi det avancerade senare! xD Är trött efter att ha tagit isär hela laptopen haha.

Har du något VM att rekommendera? Är openbox bra när det kommer till debian/ubuntu exempelvis?
Citera
2018-07-13, 09:08
  #3919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Tack för snabbt svar!! Debian var min första tanke efter ubuntu, så blir nog någon av dessa.
Arch och gentoo får bli framtida projekt känner jag, just nu vill jag bara prova på och se¨vad man tycker, så kör vi det avancerade senare! xD Är trött efter att ha tagit isär hela laptopen haha.

Har du något VM att rekommendera? Är openbox bra när det kommer till debian/ubuntu exempelvis?

Kommer du direkt från Windows så gör det lätt för dig och installera antingen Ubuntu eller Mint.
Att tänka på vad du ska ha för fönsterhanterare (Window Manager) eller skrivbordshanterare (Desktop Manager) kan du göra när du börjar känna dig mer bekväm. Ser ärligt talat ingen som helst anledning att kasta sig in med t.ex. openbox eller i3 som nybörjare, utan låter bara dumt.

Nej, börja med någon vanlig enkel installation, och testa krypa över till någon fönsterhanterare därefter (rekomenderar bspwm eller i3 som är "tiling"). Att bara köra en fönsterhanterare kräver alltid en massa pillande i konfigurationsfiler, och man kommer dit i alla fall förr eller senare.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2018-07-13 kl. 09:16.
Citera
2018-07-13, 11:50
  #3920
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Kommer du direkt från Windows så gör det lätt för dig och installera antingen Ubuntu eller Mint.
Att tänka på vad du ska ha för fönsterhanterare (Window Manager) eller skrivbordshanterare (Desktop Manager) kan du göra när du börjar känna dig mer bekväm. Ser ärligt talat ingen som helst anledning att kasta sig in med t.ex. openbox eller i3 som nybörjare, utan låter bara dumt.

Nej, börja med någon vanlig enkel installation, och testa krypa över till någon fönsterhanterare därefter (rekomenderar bspwm eller i3 som är "tiling"). Att bara köra en fönsterhanterare kräver alltid en massa pillande i konfigurationsfiler, och man kommer dit i alla fall förr eller senare.

Ah okay, då testar jag mig på det istället!
Tack så jättemycket för tips, riktigt hjälpsamma ni är i denna tråden, härligt!
Citera
2018-07-13, 15:45
  #3921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Ah okay, då testar jag mig på det istället!
Tack så jättemycket för tips, riktigt hjälpsamma ni är i denna tråden, härligt!

Så lite så. Tänk på att du idag oftast kan testa de flesta distributioner direkt från USB. Vet inte hur det fungerar idag, men använde förr t.ex. unetbootin för att slänga över valfri distribution på USB och testa först. Vill du inte använda unetbootin för att dra hem ISO så hittar du ISO för Ubuntu här och för Linux Mint - Cinnamon finns här.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2018-07-13 kl. 15:47.
Citera
2018-07-13, 18:55
  #3922
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Ah okay, då testar jag mig på det istället!
Tack så jättemycket för tips, riktigt hjälpsamma ni är i denna tråden, härligt!

Enda skillnaden med Arch gämfört med Ubuntu är att det kräver en större investering av tid till en början, man behöer inte vara smart för att köra Arch, man behöver kunsa läsa och att förstå att det är ens egen tid det tar att få det som man vill, jämfört med att installera typ Ubuntu och låta någon annan göra det jobbiga. Det bästa med Arch/Gentoo är att du lär dig mer och kan göra mer felsökning själv, även på andra sytem.

Poängen som är viktigast är att distro är mer ett smakval än funktions val, vad du kan göra på en kan du göra på en annan liksom det är mestadels samma fast kanske inte vissa saker men ändå mest samma..
Citera
2018-07-14, 12:57
  #3923
Medlem
funderat litet på Alpine Linux:
Tänkte lite på gammal hårdvara och om den då är snabb och stabil. Nån som kör den?
Citera
2018-09-02, 10:00
  #3924
Medlem
theEndNotes avatar
Lite tankar på att skaffa en HTPC. Köper en hyfsat billig dator som jag endast har för mediauppspelning och ersätter Windows med en Linux-distro. Efter lite googlande har jag fastnat för OSMC. Utifrån vad jag ser så är den avskalad och eftersom jag inte vill ha kringprogram och särskilt många funktioner ter sig den distron som det bästa alternativet. Någon som testat OSMC? Rekommenderas?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback