Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-23, 15:31
  #3745
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Ska slänga in nån linuxdist på en laptop (hp elitebook 8460p) och är lite i valet och kvalet om vad för distro som kan tänkas passa.

Datorn kommer användas till surf/chatt och filmtittande, men i princip inget mer.
Jag brukade föredra distros med rullande uppdateringar och jag är av nån anledning inte så förtjust i apt-get.
Jag kommer antagligen använda mig av xfce så distros som är allt för knutna till andra/specifika desktops enviroments är kanske inte att föredra.

Nån som kört funtoo nyligen och kan dela med sig av erfarenheter?
Citera
2015-09-26, 02:22
  #3746
Medlem
Red-Pandas avatar
Funderar på att testa en KDE dist men vad är skillnaden på KDE och KDE Plasma?
Citera
2015-10-07, 22:43
  #3747
Medlem
BeppeTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Funderar på att testa en KDE dist men vad är skillnaden på KDE och KDE Plasma?

Plasma (Desktop/Netbook) är en del av KDE (Workspaces) och finns i version 4 och 5.
Citera
2015-10-07, 23:16
  #3748
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppeTurbo
Plasma (Desktop/Netbook) är en del av KDE (Workspaces) och finns i version 4 och 5.

Misstänkte nåt liknande men blev lite fundersam när man kunde välja KDE eller KDE Plasma på distrowatch och google gav inte så mycket svar.
Citera
2015-10-07, 23:35
  #3749
Medlem
BeppeTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Misstänkte nåt liknande men blev lite fundersam när man kunde välja KDE eller KDE Plasma på distrowatch och google gav inte så mycket svar.

Blev lite konfunderad själv, då jag inte kör KDE längre, men Plasma är namnet på fönsterhanterings-delen/skrivbordsmiljön i KDE 5. (De två övriga delarna är Frameworks samt Applications.)
__________________
Senast redigerad av BeppeTurbo 2015-10-07 kl. 23:47.
Citera
2015-10-10, 00:39
  #3750
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Vilken är bäst då?

Linux Mint i Cinnamon-desktop är rätt fräscht och typ allt funkar "out of the box".

Lubuntu påminner om Windows 95, och ser inte så fint ut rent grafiskt.

Kubuntu är (för mig) ej tilltalande.

Vanliga Ubuntu avskyr jag iom Ubiquity-desktopet.

Xubuntu är en väldigt pragmatisk distro som ser helt ok ut, inte som Linux Mint Cinnamon, men sådär enkelt och smidigt och lättförstått så att säga.

GNOME vänjer jag mig aldrig vid, för spejsat.

Äh, ta hem ett axplock av distros i *buntu-serien samt Linux Mint Cinnamon och prova live-cd/usb versionerna lite innan du gör slag i saken och installerar något av dem.
Citera
2015-11-02, 10:01
  #3751
Medlem
testa zorin os kanon dist har testat dom flesta distarna genom åren men zorin är nog den bästa hitills
Citera
2015-11-02, 12:30
  #3752
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epson740
testa zorin os kanon dist har testat dom flesta distarna genom åren men zorin är nog den bästa hitills


Vad är det som gör den bra? Vad får den att sticka ut från mängden? Nämn gärna nånting om vad det är för typ av dist. Att en okänd människa bara skriver "kanon dist" gör inte direkt att det får mig att överväga den nu när jag ska installera linux på en laptop och en server.

Är zorin en dist för serverhallen? För Mediearbete? För kontorsbruk?
Citera
2015-11-07, 01:52
  #3753
Medlem
Red-Pandas avatar
Någon som har kikat närmare på opensuse leap?

Så den kommer vara baserad på SLE så som Ubuntu är baserat på debian?
Citera
2015-11-07, 13:49
  #3754
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Någon som har kikat närmare på opensuse leap?

Så den kommer vara baserad på SLE så som Ubuntu är baserat på debian?

Du kanske redan sett det här?
https://news.opensuse.org/2015/11/04...-distribution/

Och nej, jag har inte testat det än, även om jag sneglat på Suse ett tag.
Citera
2015-11-07, 15:09
  #3755
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Du kanske redan sett det här?
https://news.opensuse.org/2015/11/04...-distribution/

Och nej, jag har inte testat det än, även om jag sneglat på Suse ett tag.

Nej den länken hade jag inte hittat. Verkar dock intressant och kommer nog testa den.
Citera
2015-12-14, 11:37
  #3756
Medlem
Okej! Efter många års användande utav windows har jag fått nog. Jag har egentligen inga tidigare erfarenheter av några andra operativ system. Det enda som jag på sistonde testat på är tails via ett USB-minne, och jag gillar allting med det.

Så det jag undrar nu är följande: Vad skulle passa mig, liknande tails fast kanske ett lite mer fulllt operativ system. Det enda kravet jag har är väl egentligen att det ska gå att kryptera hela hårddisken eller som jag har för mig att jag läst här någonstans i denna forumdel att det går att göra igenom själva operativsystemet.

Säkerhet och anonymitet är viktigt för mig. Jag använder idag en ASUS RT-N66U hemma i kombination med en VeraCrypterad laptop, dock förtillfället med Windows 7.

Hjälp att omvända mig, snälla!

*edit*

Värt att tillägga är väl vad jag använder datorn till. Surfande, nedladdning, musik, Spotify, filmtittande, arbete och textarbete. Jag använder mig även utav program som går att hitta i tails, som tor, electrum, clawsmail etc.
__________________
Senast redigerad av bjurskan 2015-12-14 kl. 11:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback