Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-27, 19:08
  #3265
Medlem
dirsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
Mjo, man kan behöva pilla lite med /etc/asound.conf , men nu är 0.8.5 släppt, så kan va värt att ge den ett försök igen? Prova en live xfce o kolla om det rullar som de ska.

Kastade in xfce varianten, funkar kanon, inga problem med ljud här. De va ett bra tips enda som verkar va lite krångligt är att få den att hitta min androidtelefon, men de kanske ska frågas i andra tråden.
Citera
2013-04-29, 00:48
  #3266
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epson740
ok men funkar så jäkla bra gillar den skarpt

Tänkte testa det idag då jagt hittade en gammal laptop som bara stog och sammlade damm. Men tyvärr så verkar dom lägga ner. Project Ends
Citera
2013-04-29, 02:28
  #3267
Medlem
Red-Pandas avatar
Tänk mig lära mig lite mer om linux och installera ett distro där man får pilla mycket mer i.

Står förtillfället mellan Slackware, Frugalware, Gentoo och Arch. Vad är för och nackdelarna med dessa?
Citera
2013-04-29, 02:35
  #3268
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Tänk mig lära mig lite mer om linux och installera ett distro där man får pilla mycket mer i.

Står förtillfället mellan Slackware, Frugalware, Gentoo och Arch. Vad är för och nackdelarna med dessa?

Både slack och arch är på ungefär samma pillnivå. Jag föredrar slack som är den lixdist som är mest unix-liknande. Den har varken rpm eller apt utan kör med slackpkg och tar.gz och det är textfiler och shell-script som gäller när man konfigurerar även om det på senare år tillkommit en hel del gui-hjälpmedel.
Citera
2013-04-29, 07:43
  #3269
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Tänk mig lära mig lite mer om linux och installera ett distro där man får pilla mycket mer i.

Står förtillfället mellan Slackware, Frugalware, Gentoo och Arch. Vad är för och nackdelarna med dessa?
Du pillar överlägset mest i Sourcemage. Skulle dock inte kalla den för stabil. Inte för nybörjare eller kanske ens för seriöst arbete utan just det: för pill. Själva grundiden med SourceMage är att du kan installera vad du vill med vilka kompilations-switchar du vill. Då blir det lätt instabilt.
Citera
2013-04-29, 08:33
  #3270
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Tänkte testa det idag då jagt hittade en gammal laptop som bara stog och sammlade damm. Men tyvärr så verkar dom lägga ner. Project Ends
Tydligen tänker de fortsätta med ett liknande project FuSE som är baserat på OpenSUSE. Hur det kan vara liknande då OpenSUSE och Ubuntu är så olika vet jag inte

http://ostatic.com/blog/fuduntu-done-now-all-hail-fuse

Consort desktop blir det, nåt liknande till MATE förstår jag, baserat på GTK3 men liknat Gnome Classic desktop.
Citera
2013-04-29, 09:17
  #3271
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Tänk mig lära mig lite mer om linux och installera ett distro där man får pilla mycket mer i.

Står förtillfället mellan Slackware, Frugalware, Gentoo och Arch. Vad är för och nackdelarna med dessa?
Om du verkligen vill pilla så testa LFS. Då bygger du din egna dist.
Citera
2013-04-29, 09:22
  #3272
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Om du verkligen vill pilla så testa LFS. Då bygger du din egna dist.
LFS motsvarar ungefär SourceMage. Bash skript som bygger hela systemet från tarballs.
Citera
2013-04-29, 11:03
  #3273
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Både slack och arch är på ungefär samma pillnivå. Jag föredrar slack som är den lixdist som är mest unix-liknande. Den har varken rpm eller apt utan kör med slackpkg och tar.gz och det är textfiler och shell-script som gäller när man konfigurerar även om det på senare år tillkommit en hel del gui-hjälpmedel.

Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Du pillar överlägset mest i Sourcemage. Skulle dock inte kalla den för stabil. Inte för nybörjare eller kanske ens för seriöst arbete utan just det: för pill. Själva grundiden med SourceMage är att du kan installera vad du vill med vilka kompilations-switchar du vill. Då blir det lätt instabilt.

Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Om du verkligen vill pilla så testa LFS. Då bygger du din egna dist.


Känns som jag tar mig vatten över huvudet om jag hoppar på Sourcemage eller LFS direkt.

Har slängt bort Frugalware då det är mindre känt och Arch då det är mer ostabilt(?). Jag vill kunna använda disten någolunda säkert utan att behöva oroa mig för en krash. Står nu mellan slackware och Gentoo.

Ska sätta mig och läsa på mer om dessa och se vilken som jag ska köra med.
Citera
2013-04-29, 11:27
  #3274
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Om du verkligen vill pilla så testa LFS. Då bygger du din egna dist.

Jag tycker LFS är lite... jag vet inte, överskattat. Gjorde en LFS-installation en gång i tiden och tänkte att jag skulle få superpowers, men... det var mest:
Kod:
$ wget http://foo/foo.tgz
$ tar -xf foo.tgz
$ cd foo
$ ./configure
$ make install
$ cd ..
$ wget http://bar/bar.tgz
$ tar -xf bar.tgz
$ cd bar
$ ./configure
$ make install
$ cd ..

Efter att ha gjort det i flera timmar hade man ett system. Visst, man hade sett paketnamnent på alla essentials... men... tja, det hade jag nästan kunnat göra med en välformulerad apt-fråga också.
Citera
2013-04-29, 11:49
  #3275
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Känns som jag tar mig vatten över huvudet om jag hoppar på Sourcemage eller LFS direkt.

Har slängt bort Frugalware då det är mindre känt och Arch då det är mer ostabilt(?). Jag vill kunna använda disten någolunda säkert utan att behöva oroa mig för en krash. Står nu mellan slackware och Gentoo.

Ska sätta mig och läsa på mer om dessa och se vilken som jag ska köra med.
Arch är verkligen stabilt. Det enda som kan strula är om man inte läser på innan man uppdaterar.
Citera
2013-04-29, 13:28
  #3276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirsp
Kastade in xfce varianten, funkar kanon, inga problem med ljud här. De va ett bra tips enda som verkar va lite krångligt är att få den att hitta min androidtelefon, men de kanske ska frågas i andra tråden.

Långsamt svar, kollar inte här så ofta. Men jag grejar med min egna ROM och slänger över till tele etc (Galaxy S3). Den kommer både upp som enhet, och jag använder även 'adb push' för att skicka över apk's.

Dock funkar det inte rakt upp o ner nej

Släng in denna:

extra/thunar-volman 0.8.0-1 (xfce4) [installerad]
Automatic management of removeable devices in Thunar


Ska du ser att telefunken behagar att komma upp. Dra ett PM om du stöter på patrull.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback