Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-27, 15:49
  #13
Medlem
MrCheebas avatar
Jag hackade precis i lök och morotsmynt nu eftersom soppan har kokat i drygt en och en halv timme. Jag skall ge den en stund till. En timme till kanske. Jag får helt enkelt känna mig fram. Färsk timjan blir det i iallafall, och så senap till det.
Citera
2009-07-27, 15:51
  #14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Jag hackade precis i lök och morotsmynt nu eftersom soppan har kokat i drygt en och en halv timme. Jag skall ge den en stund till. En timme till kanske. Jag får helt enkelt känna mig fram. Färsk timjan blir det i iallafall, och så senap till det.
Håll oss underrättade . Lycka till.

~Paul~
Citera
2009-07-27, 16:19
  #15
Medlem
apoteks avatar
Man kan frysa blötlagda ärtor också och plocka fram dem när man ska använda dem.
Citera
2012-02-16, 03:20
  #16
Medlem
Hur länge håller sig en hemmagjord ärtsoppa i kylen?
Citera
2012-02-16, 09:49
  #17
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linushajj
Hur länge håller sig en hemmagjord ärtsoppa i kylen?
En vecka, men ärtsoppa lämpar sig utomordentligt för infrysning, så om du har frys, använd den istället.
Citera
2018-03-31, 17:05
  #18
Medlem
japanskbruds avatar
jag provade göra ärtsoppa igen .. blötlagda i 24h .. fortfarande hårda efter att ha kokat 3 timmar. Någon som har provat gula ärtor från indien/mellanöstern?
Gogreen verkar va helt efterblivna . Kommer inte köpa ärtor som är odlade i Sverige igen.
Troligtvis går dom bästa till resturanger och fabriker som med allt annat.. och jag ska hålla till godo med skiten som blir över?
.. 1 timme koktid men går fortfarande bryta tänderna på fanskapen efter 3.. utgångsdatum 2021 och köpta i förrgår. Antagligen uppblandade med foderärtor då flertalet va gröna eller missfärgade.

Någon som provat göra ärtsoppa på Chanadal eller Toordal ärtor? Dom verkar va ngt dyrare i Sverige, men kanske funkar bättre?
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2018-03-31 kl. 17:16.
Citera
2018-03-31, 19:06
  #19
Medlem
StigAllans avatar
När det gäller ärtor och bönor så får man anpassa koktiden efter de torkade produkterna.
Tycker aldrig att det stämmer för annat än linser.
Men ärtsoppa kan vara snuskigt gott!
Tror det ska bli ett kok imorgon.
Citera
2018-03-31, 19:50
  #20
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
jag provade göra ärtsoppa igen .. blötlagda i 24h .. fortfarande hårda efter att ha kokat 3 timmar. Någon som har provat gula ärtor från indien/mellanöstern?
Gogreen verkar va helt efterblivna . Kommer inte köpa ärtor som är odlade i Sverige igen.
Troligtvis går dom bästa till resturanger och fabriker som med allt annat.. och jag ska hålla till godo med skiten som blir över?
.. 1 timme koktid men går fortfarande bryta tänderna på fanskapen efter 3.. utgångsdatum 2021 och köpta i förrgår. Antagligen uppblandade med foderärtor då flertalet va gröna eller missfärgade.

Någon som provat göra ärtsoppa på Chanadal eller Toordal ärtor? Dom verkar va ngt dyrare i Sverige, men kanske funkar bättre?

Kan bara hålla med om gogreen.

Inte bara jag som gnäller på dom utan något är det som gör att du får koka tills fan avlöser dig och fiska skal tills nästa vecka
Citera
2018-03-31, 20:12
  #21
Medlem
StigAllans avatar
Håller på att grodda mungbönor från Go Green och det funkar, möjligt är att det tar längre tid gentemot andra fabrikat.
Kanske är det slötaskar som skickar ut äldsta ärtor och bönor till kunderna istället för att kasta och börja på ny kula?
Citera
2018-04-02, 13:08
  #22
Medlem
StigAllans avatar
Är nu inne på tredje timman av ärtsoppekoket.
Startade skalfiskeriet efter ca en och en halv timma.
Soppan börjar närma sig klar nu men jag kör på en stund till.

När det gäller Go Greens ärtor så tycker jag att koktiden är normal.
Har aldrig någonsin lyckats få en bönrätt eller ärtsoppa klar enligt koktiden på paketen.

Det luktar gott!
Citera
2018-04-20, 19:25
  #23
Medlem
Redisas avatar
Jag köper halverade ärtor på utländska ställen.de är redan skalade och har kortare koktid. Blir dock lite dyrare.
Citera
2018-04-21, 20:56
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Jag köper halverade ärtor på utländska ställen.de är redan skalade och har kortare koktid. Blir dock lite dyrare.
Säljs det som split peas eller?
edit: Inte som i halverade, utan som i "split pea soup" tänker jag..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback