Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-08, 03:33
  #25
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
jag provade göra ärtsoppa igen .. blötlagda i 24h .. fortfarande hårda efter att ha kokat 3h.
Gogreen verkar va helt efterblivna . Kommer inte köpa ärtor som är odlade i Sverige igen.
Troligtvis går dom bästa till resturanger och fabriker som med allt annat.. och jag ska hålla till godo med skiten som blir över?
.. 1 timme koktid men går fortfarande bryta tänderna på fanskapen efter 3.. utgångsdatum 2021 och köpta i förrgår. Antagligen uppblandade med foderärtor då flertalet va gröna eller missfärgade.

)

Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Kan bara hålla med om gogreen.

Inte bara jag som gnäller på dom utan något är det som gör att du får koka tills fan avlöser dig och fiska skal tills nästa vecka

Gjorde soppa på GoGreens ärter häromdagen.
Lade dem i blöt kvällen före. Strax efter lunch var de fortfarande hårda, toppskiktet vatten hade absorberats så hällde i lite till i någon timme.

Under tiden kokade jag två fläsklägg med ben. De hann inte riktigt bli så att köttet bara faller av, men tillräckligt bra iaf.
I med ärterna i fläskvattnet, tog bort svål m.m. och hade i köttet också efter att ha tärnat det.

Efter 2h koktid (kanske?) var jag nära att ge upp när skiten fortfarande kändes hård. Slog i lite mer vatten i kastrullen och på med lock.
En timme före middagen smakade jag i desperation och visst fan var de mjukare! Kanske, kanske skulle de hinna bli färdiga på en timme.

Gick ut och handlade senap. Kom hem, lyfte locket och soppan hade gått från kokande vatten med ärter i till att se ut som riktig ärtsoppa! Fuskade lite med sporadisk stavmixning, men strax efter 17:00 smakade den och såg ut som vilken ärtsoppa som helst.

Plocka skal fanns det aldrig skäl till. Suverän upplevelse. 10/10.

Ni borde testa igen
__________________
Senast redigerad av JoelSUOMI 2018-09-08 kl. 03:38.
Citera
2018-09-08, 03:37
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Skulle göra ärtsoppa idag tänkte jag så jag blötlade gula ärtor igårkväll, har nu gått 24 h och på paketen stod det att blötlägga dom i 6-24 h. Det blir inget ärtsoppa ikväll för det hinns inte, ska jag hälla av vattnet och förvara dom i en burk i kylen eller ska dom ligga kvar i vattnet?

Jag skulle säga: häll av och lägg i nytt färskt kallt vatten. Gärna i kyl. Har inte slagit fel för mig hittills. Är osäker på om jag provat detta på just gula ärtor, men många andra sorter fungerar så.

Lagar mycket från "scratch"(?).
Citera
2018-09-08, 03:41
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
När det gäller ärtor och bönor så får man anpassa koktiden efter de torkade produkterna.
Tycker aldrig att det stämmer för annat än linser.
Men ärtsoppa kan vara snuskigt gott!
Tror det ska bli ett kok imorgon.

Nu när jag läste det där så tro måste jag blötlägga lite på morgon så det går koka en redig soppa med mycket vitlök på kvällen! Mums!
Citera
2018-09-08, 03:43
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Håller på att grodda mungbönor från Go Green och det funkar, möjligt är att det tar längre tid gentemot andra fabrikat.
Kanske är det slötaskar som skickar ut äldsta ärtor och bönor till kunderna istället för att kasta och börja på ny kula?

Ni som läser detta må tänka på att en del bönor innehåller gifter som måste kokas bort. Typ blåsyra.
Citera
2018-09-08, 03:46
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Gjorde soppa på GoGreens ärter häromdagen.
Lade dem i blöt kvällen före. Strax efter lunch var de fortfarande hårda, toppskiktet vatten hade absorberats så hällde i lite till i någon timme.

Under tiden kokade jag två fläsklägg med ben. De hann inte riktigt bli så att köttet bara faller av, men tillräckligt bra iaf.
I med ärterna i fläskvattnet, tog bort svål m.m. och hade i köttet också efter att ha tärnat det.

Efter 2h koktid (kanske?) var jag nära att ge upp när skiten fortfarande kändes hård. Slog i lite mer vatten i kastrullen och på med lock.
En timme före middagen smakade jag i desperation och visst fan var de mjukare! Kanske, kanske skulle de hinna bli färdiga på en timme.

Gick ut och handlade senap. Kom hem, lyfte locket och soppan hade gått från kokande vatten med ärter i till att se ut som riktig ärtsoppa! Fuskade lite med sporadisk stavmixning, men strax efter 17:00 smakade den och såg ut som vilken ärtsoppa som helst.

Plocka skal fanns det aldrig skäl till. Suverän upplevelse. 10/10.

Ni borde testa igen

Just den varianten har jag inte provat men soppa eller gryta på gula ärtor är grymt! Så jävla gött!
Citera
2019-01-25, 09:57
  #30
Medlem
CureMes avatar
Ärtsoppa är snudd på snabbmat numera i mitt kök. Blötlägger ärtor i kylen kvällen före. Kokar upp och skummar av, i med timjan, mejram och buljongtärning, en lök delad på mitten och en morot delad på 3. På med lock och tryckkoka 30 min på högsta tryck. Öppna, fiska ur lök och morot. Servera med senap. Tar totalt ca 40 min att göra (varav 30 min är under tryck då man kan gå och göra något annat) , är sjukt billigt och smakar gudagott.
Citera
2019-12-07, 02:00
  #31
Medlem
jag provade också blötlägga 24 timmar. Ärtsoppan kokade fan i nästan 6 timmar, ändå va det tuggmotstånd kvar i ärtorna och vissa va stenhårda. Orkade inte mer och köpte en pizza istället..
Kan tillägga att jag gillar soldatens ärtsoppa. Den har perfekt konsistens . Får man koka skiten i 10 timmar för den ska bli sån ?
Citera
2019-12-08, 17:15
  #32
Medlem
Du har kanske hårt vatten. https://kundo.se/org/gogreen-sv/d/harda-artor/
Citera
2019-12-08, 20:57
  #33
Medlem
Ärtor och bönor är levande ting och kan ej, som är en vanlig missuppfattning, behandlas hur som helst.
De tål inte att förvaras i tiotals år, eller i sträng kyla eller värme.

Bra, levande ärtor märker du snabbt av. Jag blötlägger alltid i 24 timmar, och efter 12 timmar byter jag vattnet. Då syns alltid skum på ytan, ärtorna har svällt rejält etc.

Det är en vanlig myt att lektiner, komplexa kolhydrater och andra anti-nutrienter lakas ur baljväxterna till vattnet. Detta stämmer ej. Det är enzymerna i baljväxterna som bryter ned dessa ämnen.

Blötläggs ärtor "för" länge kan de drunkna om ej vattnet byts. Byter man vatten och blötlägger längre än 24 timmar får man tillslut "gröna" ärtor, eller groddade ärtor. De är milda och goda att göra soppa eller puré på, men de har inte alls samma smakegenskaper som gula ärtor.

Med levande, korrekt blötlagda ärtor kokar du soppan på max 1,5 timmar. I tryckkokare, som jag föredrar, tar det 45 min vid 1,6 bar.

Och den bästa ärtsoppan kokas med rökt bogfläsk. Oslagbart!
__________________
Senast redigerad av Merkur 2019-12-08 kl. 20:59.
Citera
2022-12-12, 11:31
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Skulle göra ärtsoppa idag tänkte jag så jag blötlade gula ärtor igårkväll, har nu gått 24 h och på paketen stod det att blötlägga dom i 6-24 h. Det blir inget ärtsoppa ikväll för det hinns inte, ska jag hälla av vattnet och förvara dom i en burk i kylen eller ska dom ligga kvar i vattnet?

Håller med föregående talare. När de väl blötlagts håller de dock inte så länge. Ät inom några dagar.
Citera
2023-01-07, 09:01
  #35
Medlem
Ska man ha i bikarbonat i blötläggningsvattnet och om i såfall- hur mycket?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback