2009-01-09, 17:53
Medlem
Jag snubblade in på konsum idag och fick syn på Den Sista Rimmade Julskinkan. Jag gjorde ett snabbt val och tog den, skiter i om det är skamligt att ta en REA:d julskinka flera dagar efter nyår.

Så nu kommer jag hem och undrar hur jag egentligen får den smulig och fin? Jag vill ha den smulig, för annars smakar den bara gris. Jag räknar med att jag måste koka den.

1h per kilo är brukligt vad jag har för mig, men vill man ha den smulig så ska man göra det ännu längre. Men sanningen är att jag inte alls kokar skinka ofta, om än alls. När jag tänker efter så är det alltid nån annan som haft koll på matlagningen under julen.

Så jag vill gärna bli upplyst! Hur lagar jag min femkilosskinka för bra smulighet? Hjälp en noob!
Citera
2009-01-09, 19:33
Medlem
Riddarens avatar
Har lite bråttom så det blir bara en kort beskrivning.

En smulig skinka är en sönderkokt skinka så den tanken skall du glömma. Beroende på hur salt din skinka är kan den behövas avsaltas något av i vattenbad.

Lägg ner skinkan i en stor gryta och spetsa den saten med en termometer. Fyll på med rikligt med vatten och lägg i några lagerblad, ett par delade lökar, purjoblast, vitpepparkorn, kryddpeppar och nejlikor (eller vad du nu tycker är gott). Låt sjuda (utan bubblor) tills termometern visar 70 grader. Ta då upp skinka och låt den vila.
Citera
2009-01-09, 22:10
Medlem
rimma den och griljera... mycket godare.
Citera
2009-01-10, 00:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil23j
rimma den och griljera... mycket godare.

Skinkan är rimmad.
Citera
2009-01-10, 06:59
Medlem
Tack för svaren!

Jag har lämnat framme skinkan på tining sen igår, ska tillaga (påbörja tillagningen) vid 13 idag, förmodligen är den inte klar förrän till kvällen. Det blir antingen kokning eller griljering, beroende på vad jag är ute efter.

Så vad är bäst? Griljering eller kokning? (Det hade kunnat finnas en 200sidig lång tråd om den saken, men ändå.)

Jag är så JÄVLA kluven på det här. Förresten, hur gör man med nätet? Jag har låtit det vara kvar än sålänge.

Jag är bättre på bacon.
Citera
2009-01-10, 07:31
Medlem
Evil Kneivels avatar
behåll nätet i med lagerblad o pepparkorn
Citera
2009-01-10, 12:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
Tack för svaren!

Jag har lämnat framme skinkan på tining sen igår, ska tillaga (påbörja tillagningen) vid 13 idag, förmodligen är den inte klar förrän till kvällen. Det blir antingen kokning eller griljering, beroende på vad jag är ute efter.

Så vad är bäst? Griljering eller kokning? (Det hade kunnat finnas en 200sidig lång tråd om den saken, men ändå.)

Jag är så JÄVLA kluven på det här. Förresten, hur gör man med nätet? Jag har låtit det vara kvar än sålänge.

Jag är bättre på bacon.

Kokning och griljering är helt olika saker. Någon form av kokning är obligatorisk medan griljering innebär att skinkan får en yta av ströbröd, ägg senap m.m.
Citera
2009-01-10, 15:33
Medlem
jamenvaddårås avatar
Min morsa lagar alltid till julskinkan så att den blir riktigt smulig och torr. Hon genomsteker allt kött också så att det blir helt grått och stenhårt. Detta enligt principen att kött som inte är genomstekt kan man dö av eller få inälvsparasiter av typ trikiner.
Så du ska definitivt inte låta skinkan bara bli 70 grader, då blir den saftig på gränsen till för saftig. Kör den till 85 grader minst.
Eller på tanters vis: När den verkar färdig, kör den en timma till för säkerhets skull.
Citera
2009-01-10, 17:41
Medlem
Tack för det svaret.

Den ska vara så saftig som möjligt samt smaka så lite gris som möjligt.

Den vägde 5.54kg och jag la in den i ugnen vid 13, tänkte ta ut den vid 19, 19.30

Min dag har fallerat nu när ugnen varit ockupperad, Käkade bacon&ägg till både frukost och lunch därför. Så svårt är det att laga bra mat utan ugnen för mig.
Citera
2009-01-23, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
Min dag har fallerat nu när ugnen varit ockupperad, Käkade bacon&ägg till både frukost och lunch därför. Så svårt är det att laga bra mat utan ugnen för mig.
Haha.. jag antar att jag börjar bli övertrött, men det där fick mig att skratta högt. Känner igen mig så väl. Hade problem med en spis så bara tre plattor funkade och ugnen vägrade bli mer än 150 grader. Helt plötsligt behövdes en ugn och fyra plattor till ALL matlagning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in