Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-08, 22:21
  #1
Medlem
Gimp_offers avatar
Jag har ett jätte stort problem som jag vill ha hjälp med.
ALLA spel som jag har instalerat på datorn chrashar på mer eller mindre än 5 min
Vissa kan man spela i upp till 1 timme innan dem chrashar.
Varje gång så får jag felmeddelandet (insert game name here).exe har kraschat och
måste avslutas. Jag har testat att starta spelet när datorn är kall och när den är varm.
Det kvittar för spelet chrashar endå.

Det hela började när stalker clear sky kom ut, det gick bra att instalera men inte att spela.
Det var det första spelet som började chrascha för mig. Men då var det bara stalker som inte funkade.
Men när jag instalerade Fallout3 samt sp3 så var det då problemen verkligen började.
Vissa spel kunde jag inte ens starta innan dem chrashade, vissa gick att spela i 5-20min.

Då tröttnade jag och formaterade om datorn i tron att problemen skulle sluta. Men problemen bara ökade. Jag har instalerat dem senaste drivrutiner till grafik och ljudkortet.
Jag vet inte vad jag har mer i datorn så jag kan inte uppdatera dem. Men jag har instalerat senaste directx,
.net framework osv osv men inget har hjälpt.

Jag har intel pentium 4 cpu 3.20GHz 3.19GHz 1gb ram, creative sb audigy 2 sapphire radeon x1600 pro

Sen chrashar även msn, opera och firefox med gämna mellanrum.

Feel free to ask more.
Citera
2009-01-08, 22:24
  #2
Medlem
kvints avatar
Kanske är dåliga RAM-minnen? Testat memtest86+ eller nåt liknande?
__________________
Senast redigerad av kvint 2009-01-08 kl. 22:28.
Citera
2009-01-09, 10:26
  #3
Medlem
Min kompis stötte på samma problem för ett tag sen, låter som ditt grafikkort alt. cpu blir överhettat, ta en titt inne i burken och se om fläkten fungerar som den ska. Annars kan du försöka öka fläktens hastighet genom något snitsigt program(kan dock inga utantill).
Citera
2009-01-09, 11:46
  #4
Medlem
Gimp_offers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philip390
Min kompis stötte på samma problem för ett tag sen, låter som ditt grafikkort alt. cpu blir överhettat, ta en titt inne i burken och se om fläkten fungerar som den ska. Annars kan du försöka öka fläktens hastighet genom något snitsigt program(kan dock inga utantill).


Jag misstänkte det i början men har dammsugit datorn på damm med tryckluft på burk. Har testat att öppna upp datorn men den blir inte så varm att spelen borde chrasha.

Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Kanske är dåliga RAM-minnen? Testat memtest86+ eller nåt liknande?

Kan vara det, fan har inte råd att köpa nya ramminnen... Även om dem är väldigt billiga idag.

Ska testa programmet om jag hittar det.
Citera
2009-01-09, 14:42
  #5
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimp_offer
Jag misstänkte det i början men har dammsugit datorn på damm med tryckluft på burk. Har testat att öppna upp datorn men den blir inte så varm att spelen borde chrasha.



Kan vara det, fan har inte råd att köpa nya ramminnen... Även om dem är väldigt billiga idag.

Ska testa programmet om jag hittar det.

Prova att ta ut minnena och testa först ett i taget för att se om problemet kvarstår.
Om inte, testa bara att byta plats på dem.

Fick i uppdrag att kolla vad som var för fel på flickvännens kompis dator häromdan och den betedde sig precis såhär, så när STOP-koden dök upp och jag såg att den hängde ihop med minne så gjorde jag exakt så och till slut funkade datorn med samma minnen i...min teori är att det helt enkelt kommit damm mellan kontakterna.
Citera
2009-01-09, 14:59
  #6
Avstängd
hade samma problem. visade sig att det var lite dammigt i datorn...
Citera
2009-01-11, 12:38
  #7
Medlem
Gimp_offers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Prova att ta ut minnena och testa först ett i taget för att se om problemet kvarstår.
Om inte, testa bara att byta plats på dem.

Fick i uppdrag att kolla vad som var för fel på flickvännens kompis dator häromdan och den betedde sig precis såhär, så när STOP-koden dök upp och jag såg att den hängde ihop med minne så gjorde jag exakt så och till slut funkade datorn med samma minnen i...min teori är att det helt enkelt kommit damm mellan kontakterna.

Jag testade byta ett minne med ett annat... Slutade med att hdd chrasha så jag fick formatera om skiten.

När jag sen testade vissa spel med sp1 så funkade dem utan större problem. Så testade jag instalera sp2 så slutade det med att jag fick bluescreen och när jag startade upp datorn var allt instabilt, ett under att jag kom in i kontrollpanelen. sen tog jag bort sp2 men då fick jag ännu mer problem. Verken mus eller tangentbord funkade. Men efter ett tag så fungerade musen och då skyndade jag mig att göra en systemåterstälning och allt återgick till det normala. Sen när jag instalerade sp2 igen så blev det inga som helst problem. Förutom att spelen börjat chrasha.

Ska testa ta ut och rengöra minnet. Kan det även vara så att sp2 är ostabilt på min dator? Det konstiga är att den inte alls har uppfört sig så som den gör innan. Visst datorn förlorar ju kraft allt eftersom. Ska börja spara ihop pengar till en ny dator.
Citera
2009-01-11, 14:34
  #8
Medlem
G2rs avatar
Hmm, kan vara damm eller överhettning. Men du kanske har rätt själv med att datorn har blivit äldre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback