• 1
  • 2
2009-01-08, 20:51
Medlem
Hello there

nu är det så att jag har letat lägenhet ett bra tag och nu har mina tankar dragits bort ända till Södetälje, tro det eller ej ! =/

Men hur är egentligen läget där nere?, är det så farligt som alla säger?
Jag har ögonen på en lägenhet i mitt i centrala Södertälje, 200m från pendeln.
Är det inte ganska fint i Södertälje centrum, ska själv åka ner och kolla läget nu på söndag, se hur det är..

Jag har fått för mig att det är dem närliggande orterna till Södertälje som har problem, inte mitt i kärnen?, men jag kan ha super fel..?

Skulle vara roligt med lite inlägg om lugna områden runt Stockholm som man kan tänka sig att bo.

bonus fråga:P : hur nära Stockholm måste man bo för att det inte ska vara allt för komplicerat och jobbigt att ta sig in till jobbet kommunalt?.

ber om ursäkt på förhand om detta verkar vara en onödig tråd.
Citera
2009-01-08, 22:00
Moderator
rotadents avatar
Jag är i och för sig partisk eftersom jag aldrig har bott söder om stan, men jag skulle själv föredra Kungsängen eller Märsta om du nu ska bo så jäkla långt bort från stan. De (speciellt Kungsängen) känns spontant lugnare än Södertälje. Men jag vet inte var du jobbar, det kanske är smidigare för dig att komma söderifrån?
Citera
2009-01-08, 22:32
Moderator
rotadents avatar
Dubbelpost.
Citera
2009-01-08, 23:33
Medlem
Är du suicidisk? Har inte sossarna förvandlat Södertälje till en Bagdadförort?
Citera
2009-01-08, 23:53
Medlem
centrala södertälje é fint skulle jag flytta tillbaka skulle jag försöka hitta en lya centralt.
Citera
2009-01-09, 12:13
Medlem
SgtApones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super_MegaFight
text
Var jobbar du? Utgå från det istället.
Södertälje kan delvis vara ok, men i stort är det en kommun/stad med usel ekonomi och stor andel irakiska och syrianska flytningar (pun intended) som till och från kan ställa till med en del hyss när de blir för uttråkade.

Jag är fövisso söderkis, men likt "rotadent" skulle jag rekommendera norra pendellinjen istället - alternativt Nynäshamn/nynäslinjen.

Kungsängen expanderar kraftigt, det är MYCKET lugnare och bättre än Södertälje. Vill du ha närhet till ett bra centrum är Jakobsberg ett ok val - men håll dig borta från delen öster om järnvägen, där bor mest socialfall och annat i hyresghettona.
Citera
2009-01-09, 12:38
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtApone
Kungsängen expanderar kraftigt, det är MYCKET lugnare och bättre än Södertälje. Vill du ha närhet till ett bra centrum är Jakobsberg ett ok val - men håll dig borta från delen öster om järnvägen, där bor mest socialfall och annat i hyresghettona.

Jag håller med SgtApone om att Kungsängen verkar mycket trevligare, har bekanta som bor där och trivs väldigt bra (de bor dock en bit från centrumet i radhus). Vid vattnet är det dessutom riktigt vackert. Det är synd bara att det är så pass långt ut.

Apropå Jakobsberg måste jag varna för Söderhöjden där jag bodde ett tag. Det var verkligen hyresghettot med socialfall. Det består av rosafärgade höghus och en hel del låghus. Höghusen ska vara värst, men jag bodde i låghusen och fick ändå dårar till grannar. Självklart färgas min åsikt av att mina närmaste grannar var psykfall, men jag skulle aldrig någonsin flytta ens i närheten av det området igen... Stora delar av Jakobsberg är dock okej. Närheten till IKEA, Outlet och liknande butiker är i mitt tycke ett stort plus.
Citera
2009-01-09, 19:30
Medlem
Jag jobbar på kontor i Östermalm..
men det är ju ändå 5-10 min promenad från Centralen så det spelar mindre roll, varifrån jag åker.
Helst skulle jag vilja bo norrort, det känns finare och mindre "ghetto" med danderyd, täby etc.

Men det är priserna som är avgörande eftersom Norrort > Söderort prismässigt, iaf på dagens marknad, eftersom Norrort är mer eftertraktat.
Söderort är stort och rymmer många orter, jag har ingen erfarenhet av stället, så egentligen borde man kanske spendera en söndag och glida omkring och räka lite?
Eller ska man söka sig österut mot eckerö? eller kanske västerut mot vad nu finns där ute runt mälaren..
Citat:
centrala södertälje é fint skulle jag flytta tillbaka skulle jag försöka hitta en lya centralt.

har du bott där?, jag har själv varit i centrala södertälje och det är finare än centrala stockholm imo, men man vet ju inte hur stället är på nätterna och helgerna, samt kommunaltskatten är hög för att det finns mycket sociala problem?

Tacksam för alla svar jag fått btw
Citera
2009-01-09, 19:44
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super_MegaFight
Jag jobbar på kontor i Östermalm..
men det är ju ändå 5-10 min promenad från Centralen så det spelar mindre roll, varifrån jag åker.
Helst skulle jag vilja bo norrort, det känns finare och mindre "ghetto" med danderyd, täby etc.

Men det är priserna som är avgörande eftersom Norrort > Söderort prismässigt, iaf på dagens marknad, eftersom Norrort är mer eftertraktat.
Söderort är stort och rymmer många orter, jag har ingen erfarenhet av stället, så egentligen borde man kanske spendera en söndag och glida omkring och räka lite?
Eller ska man söka sig österut mot eckerö? eller kanske västerut mot vad nu finns där ute runt mälaren..

har du bott där?, jag har själv varit i centrala södertälje och det är finare än centrala stockholm imo, men man vet ju inte hur stället är på nätterna och helgerna, samt kommunaltskatten är hög för att det finns mycket sociala problem?

Tacksam för alla svar jag fått btw

Största problemet är väl 45 min med pendeln in till centralen.
Har bott många år i staden utan några problem. Har aldrig upplevt några problem med kriminaliteten även om den naturligtvis finns.
Kommunalskatten är relativt hög som du säger.
Citera
2009-01-10, 12:10
Medlem
Citat:
Största problemet är väl 45 min med pendeln in till centralen.
Har bott många år i staden utan några problem. Har aldrig upplevt några problem med kriminaliteten även om den naturligtvis finns.
Kommunalskatten är relativt hög som du säger.

Ok, tackar för svar
Men frågan är om det bara blir värre och värre i Södertälje?
man vill ju helst göra en bra investering på bostaden, man måste kunna tjäna sig en slant
Jag har förhoppningar på att Södertälje kommer bli bättre och mer stabilt med tiden och därefter priserna i centrala södertälje(vid vattnet) kommer att öka?
Och jag kan göra mig lite stålar på bostaden
Eller är detta en galen teori och i själva verket är Södertälje en håla som är dömd till undergång?

Kan tillägga att lägenheten som jag spekulerar på ligger väldigt centralt och fint, går inte in på mer detaljer så fler spekulanter kommer ^^.
Citera
2009-01-10, 12:19
Medlem
Max Powers avatar
Om lägenheten ligger 200 meter från stationen lär den ligga runt Järnagatan. De gamla husen där är mycket fina och med trevlig utsikt över Maren (om man har fönster åt det hållet). Jag har vistats mycket i Södertälje centrum nattetid och har aldrig varit med om några farliga incidenter. Södertälje är inte värre än någon annan svensk medelstor stad.

Så länge du inte jobbar norr om Stockholm är det ganska lätt att ta sig dit. Som sagt är det 45 minuter med pendeln.
Citera
2009-01-10, 12:54
Medlem
låter ju skapligt ställe att bo på
Fuckingfuck hur mycket ska du ha för ditt ställe ?, kan ja betala kontant ?

funkar förresten ett vanligt terminskort på pendeln?(ser väldigt ung och liten ut så köper skolkort:P), kommer ihåg att mitt busskort har funkat på nynäshamnslinjen, så det borde väl funka på denna pendel linje också ?

Det är nära till shopping, storgatan med åhlens och diverse butiker?, det verkar ju vara bra, shoppinggalen som man är ^^
kan redan se framför mig hur jag tar morgonjoggningen längs kanalen som går genom stan :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in