Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-08, 20:06
  #1
Medlem
cannibalcows avatar
Tjo,

Ska sätta upp diverse tavlor på betongväggar och måste limma. Gärna något som fastnar fort så jag slipper stå och pressa mot tavlan i en timme.

Tips?
Citera
2009-01-08, 20:27
  #2
Medlem
Aolis avatar
P600 och andra Lim

Det finns flera sorter, gå till Fredells (sthlm) eller Hornbach (gbg) eller annan väldigt välsorterade "järnaffär" (kallar man dem så fortfarande?). En målaraffär kan ha bra lim också.

Jag tror P600 är ett bra lim, men kolla med experterna på affären. Jag köpte ett bra universal lim på Bygg-Max för ett halvår sen. Lim är dyrt.

Och varför inte skruva?
Citera
2009-01-08, 20:29
  #3
Medlem
klybans avatar
Finns även varmlim, men kanske dessa kallnar för snabbt till detta ändamål.
Citera
2009-01-08, 20:40
  #4
Medlem
cannibalcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aoli
Det finns flera sorter, gå till Fredells (sthlm) eller Hornbach (gbg) eller annan väldigt välsorterade "järnaffär" (kallar man dem så fortfarande?). En målaraffär kan ha bra lim också.

Jag tror P600 är ett bra lim, men kolla med experterna på affären. Jag köpte ett bra universal lim på Bygg-Max för ett halvår sen. Lim är dyrt.

Och varför inte skruva?


Tack för tipsen. Järnhandeln jag ska kolla på fungerar även som systembolag. ( oldschool! )

Jag skulle ha skruvat. Men omständigheterna gör att det får bli lim. Det hela ska bli ett litet jävelskap
Citera
2009-01-08, 20:44
  #5
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannibalcow
Tack för tipsen. Järnhandeln jag ska kolla på fungerar även som systembolag. ( oldschool! )

Jag skulle ha skruvat. Men omständigheterna gör att det får bli lim. Det hela ska bli ett litet jävelskap
Finns ju dom här små tavelspikarna som gör små hål i väggen som knapp syns.
Sen kan du sätta ditt upphängning på baksidan.

Detta är rätt så enkelt också och kommer inte behövas att döljas om man ändrar sig.
Citera
2009-01-08, 21:27
  #6
Medlem
e_peppes avatar
PL400 och PL600 finns på byggvaruhus. Jag har bara sett de i tuber så du får köpa en tubspruta åxå.
http://www.rp-system.com/pdf/PL400.pdf
Citera
2009-01-08, 23:31
  #7
Medlem
cannibalcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Finns ju dom här små tavelspikarna som gör små hål i väggen som knapp syns.
Sen kan du sätta ditt upphängning på baksidan.

Detta är rätt så enkelt också och kommer inte behövas att döljas om man ändrar sig.

Jag läste mitt inlägg igen och märkte att jag vlite otydlig. Det är inte husväggsbetong. Det är typ brofundamentbetong.

Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe
PL400 och PL600 finns på byggvaruhus. Jag har bara sett de i tuber så du får köpa en tubspruta åxå.
http://www.rp-system.com/pdf/PL400.pdf

Det där pl400 lät skitbra. Ska kika om jag kan köpa en sån i morgon.

Tack för hjälpen!
Citera
2009-01-09, 10:57
  #8
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannibalcow
Jag läste mitt inlägg igen och märkte att jag vlite otydlig. Det är inte husväggsbetong. Det är typ brofundamentbetong.
Hahaha, då blir det lite svårt med såna där spikar

Men om det är sån där fin hård slät betong så kan man köra dubbelhäftande tejp.
Dessa finns i alla de möjliga former och styrka på klister.
Citera
2009-01-09, 20:55
  #9
Medlem
cannibalcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hahaha, då blir det lite svårt med såna där spikar

Men om det är sån där fin hård slät betong så kan man köra dubbelhäftande tejp.
Dessa finns i alla de möjliga former och styrka på klister.

Ja. Det kan vara ett bra alternativ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback