Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-08, 19:19
  #1
Medlem
Hur går man tillväga med momsredovisningen om man har en veterinärklinik?

Enligt SKV:s riktlinjer samt enligt deras handläggare är försäljing av receptbelagda läkemedel (inkl. läkemedel för djur) momsfria vid försäljning till kunder.

Men hur ska man gå tillväga med redovisningen?
Jag ska försöka att hjälpa en vän med bokföring och deklaration av hennes enksilda firma, och hon har inte gjort någonting för 2008 års verksamhet, mer än att spara alla kvitton och fakturor. I dessa har hon tagit 25% på allt, inkl. för försäljningen/förbrukningen av receptbelagda läkemedel?
Hur ska man då lösa problemet? Kan kunden själv få tillbaka momsen?
Kan man exampelvis beräkna hur mycket läkemedel man använt under året och sedan dra av 25% av det beloppet på momsen?

Jag är inte överdrivet insatt i alla regler och lagar ännu, men planerar att lösa detta till maj ändå.
Citera
2009-01-09, 23:37
  #2
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Hur går man tillväga med momsredovisningen om man har en veterinärklinik?

Enligt SKV:s riktlinjer samt enligt deras handläggare är försäljing av receptbelagda läkemedel (inkl. läkemedel för djur) momsfria vid försäljning till kunder.

Men hur ska man gå tillväga med redovisningen?
Jag ska försöka att hjälpa en vän med bokföring och deklaration av hennes enksilda firma, och hon har inte gjort någonting för 2008 års verksamhet, mer än att spara alla kvitton och fakturor. I dessa har hon tagit 25% på allt, inkl. för försäljningen/förbrukningen av receptbelagda läkemedel?
Hur ska man då lösa problemet? Kan kunden själv få tillbaka momsen?
Kan man exampelvis beräkna hur mycket läkemedel man använt under året och sedan dra av 25% av det beloppet på momsen?

Jag är inte överdrivet insatt i alla regler och lagar ännu, men planerar att lösa detta till maj ändå.

Som jag förstår det redovisar din vän sin moms årsvis. Eftersom kunden troligtvis inte kommer komma tillbaka och kräva momsen så skulle jag helt enkelt intäktsföra den utgående momsen på läkemedelsförsäljningen, om beloppet kan identifieras. Har momsen redan redovisats och betalts så bör du göra en rättelse av deklarationerna.

Är även kunden näringsidkare så är det ju inte så snällt att lägga på moms på fakturan/kvittot eftersom det kan leda till att denna drar av ingående moms som den inte har rätt till (fast nu rör det sig troligtvis om små belopp).

Att tänka på är att din vän har så kallad blandad verksamhet vilket gör att en proportionerlig fördelning egentligen ska göras av ingående moms på för verksamheten gemensamma kostnader. Det betyder med andra ord att all ingående moms i verksamheten inte går att få tillbaka utan helt enkelt blir en kostnad. Nu är det troligtvis väldigt liten del av omsättningen som härrör från den ej mervärdesskattepliktiga läkemedelsförsäljningen, så en proportionering kanske inte är nödvändig. I andra typer av verksamhet kan det dock få stor betydelse (tex för en läkare eller tandläkare).
Citera
2009-01-10, 14:50
  #3
Medlem
Tack för svaret!

Min vän är inte själv särskilt insatt i lagar och regler och har tidigare anlitat en revisor som skött allting. Hon är dock missnöjd med hans jobb då han senaste deklarationen missade en hel del saker som jag råkade upptäcka (trots att jag har minimal erfarenhet av bokföring, och företagstaxering).

Nu verkar det förvisso vara olika bud ang. det här med momsen. När jag ringde skatteverket meddelade de att receptbelagda läkemedel ej är momspliktiga, men när jag ringde till veterinärförbundet och pratade med deras ekonom påstår han att det ÄR momspliktigt och att alla veterinärer tar moms på läkemedelskostnader. Har också gått igenom gamla kvitton från de större sjursjukhusen och de påför också moms på läkemedelskostnaderna.

I och med att jag tidigare fått olika svar från olika handläggare på SKV tror jag att jag struntar i den här detaljen, som du själv säger handlar det inte om några större summor, och i och med att momsen redan är påförd på alla kvitton som hon har gjort blir det lite klurigt att få till det.

Tack för hjälpen i alla fall.
/bijjer
Citera
2009-01-11, 15:45
  #4
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Tack för svaret!

Min vän är inte själv särskilt insatt i lagar och regler och har tidigare anlitat en revisor som skött allting. Hon är dock missnöjd med hans jobb då han senaste deklarationen missade en hel del saker som jag råkade upptäcka (trots att jag har minimal erfarenhet av bokföring, och företagstaxering).

Nu verkar det förvisso vara olika bud ang. det här med momsen. När jag ringde skatteverket meddelade de att receptbelagda läkemedel ej är momspliktiga, men när jag ringde till veterinärförbundet och pratade med deras ekonom påstår han att det ÄR momspliktigt och att alla veterinärer tar moms på läkemedelskostnader. Har också gått igenom gamla kvitton från de större sjursjukhusen och de påför också moms på läkemedelskostnaderna.

I och med att jag tidigare fått olika svar från olika handläggare på SKV tror jag att jag struntar i den här detaljen, som du själv säger handlar det inte om några större summor, och i och med att momsen redan är påförd på alla kvitton som hon har gjort blir det lite klurigt att få till det.

Tack för hjälpen i alla fall.
/bijjer

Glad att jag kunde hjälpa till. Reglerna är dock relativt tydliga vad gäller skattskyldighet för läkemedel, saxar följande från SKV:s momshandledning 2008:

6.12.2 Läkemedel
Läkemedel som utlämnas enligt recept eller säljs till sjukhus
eller införs till landet i anslutning till sådan utlämning eller försäljning
undantas enligt 3 kap. 23 § 2 p. ML från skatteplikt.
Skattefriheten gäller oavsett om läkemedlet är receptbelagt
eller inte under förutsättning att det lämnas ut mot recept.
Försäljning av läkemedel som lämnas ut utan recept omfattas
därmed inte av undantaget även om det aktuella läkemedlet
kan tillhandahållas på apotek mot recept. Det innebär att
preparat som t.ex. säljs av en hälsokostaffär inte är undantaget
från skatteplikt även om samma preparat även tillhandahålls
mot recept på ett apotek. Även djurmedicin som utlämnas mot
recept eller säljs till djursjukhus omfattas av undantaget.


Det som avgör,som du ser ovan, är om medicinen lämnats ut mot recept eller ej. Vet inte hur det funkar hos på djursjukhus och liknande men vanliga receptbelagda mediciner för människor kan väl ändas hämtas ut (och säljas av) apotek än så länge. Så om det är likadant med medicin för djur så är det inte medicin mot recept din vän sålt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback